De beste route door de Alpen naar Italië

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: De beste route door de Alpen naar Italië

Bericht door SnarfFlevoland » ma 16 jun 2008, 9:06

^^ Dat klopt! Je gaat nartuurlijk niet over de Fernpas als je naar Bregenz, Salzburg, Klagenfurt, Wenen etc. moet. :P Maar de Fernpas is wel een goede optie voor als je naar de Brennerpas moet of als je naar Innsbruck, Landeck, Samnaun (lekker belastingvrij winkelen), Lech of Arlberg moet.

En als je de route vergelijkt via München, Rosenheim en Kuftstein naar de Brennerpas gaat of als je via Füssen, Fernpas naar de Brennerpas gaat. Is de route in de lente, zomer en herfst via Füssen gewoon sneller, omdat je dan over de BAB 7 helemaal tot de Grenztunnel Füssen kan rijden, waar je Oostenrijk in rijdt. Nu kan je zelfs sneller zijn om via Füssen naar de Brenner te rijden, laat staan straks als de BAB 7 klaar is. ;)

Van mij mogen ze dan ook gelijk de BAB 99 aansluiten op de BAB 95 en de BAB 95 verlengen tot Garmisch, en een "Ortsumfahrung" bij Scharnitz maken. En de pas naar Innsbruck vrij maken voor aanhangers. Kijk dan heb je 2 snelle verbindingen. Via Füssen en via Garmisch! :D
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 16 jun 2008, 10:13

Je gaat geen auto(snel)wegen aanleggen om alleen vakantieverkeer te faciliteren :?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 16 jun 2008, 11:35

waldo79 schreef:Je gaat geen auto(snel)wegen aanleggen om alleen vakantieverkeer te faciliteren :?
Denk je? Kroatië heeft dat wel degelijk gedaan (met name de A1 is zeer belangrijk voor ontsluiting van de toeristische kust - in de winter is daar niet zoveel verkeer)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 jun 2008, 14:19

Palance schreef:
waldo79 schreef:Je gaat geen auto(snel)wegen aanleggen om alleen vakantieverkeer te faciliteren :?
Denk je? Kroatië heeft dat wel degelijk gedaan (met name de A1 is zeer belangrijk voor ontsluiting van de toeristische kust - in de winter is daar niet zoveel verkeer)
De A1 heeft echter ondanks de lage verkeersaantallen zeker ook voor Kroaten een groot voordeel, daar de reistijden per auto enorm verkort zijn door de aanleg van die weg.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 16 jun 2008, 14:43

De Kroaten profiteren er zeer zeker van, maar de meeste drukte in het land (langs de kust) wordt door toerisme veroorzaakt. De A3 bijvoorbeeld is dan weer wel aangelegd voor het transitverkeer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 jun 2008, 14:53

Dat de meeste drukte door toerisme wordt veroorzaakt zal ik niet ontkennen. Maar Kroatië is een land waarvan de economie in opkomst is. En het is iets wat je in alle Centraal- en Oost-Europese landen ziet: het wegennet wordt flink uitgebreid. Kroatië vormt daar geen uitzondering op. En de verbinding van Zagreb richting Split, waarvan een groot deel vanaf Zadar langs de kust loopt, is ook vanuit binnenlands oogpunt een belangrijke verbinding. Dat er veel toeristen van profiteren is een feit. Dat wie van Zagreb naar Split onderweg is er ook van profiteert is net zo goed een feit.
Coen Tunnel

jeske71
zandpaadje

Bericht door jeske71 » ma 16 jun 2008, 18:14

Chris schreef:Als je op een zwarte zaterdag gaat dan kan je gegarandeerd uren in de file staan, bij welke overgang dan ook. Die Gotthardtunnel kan echt een pain-in-the-ass zijn, en dat kan omzeild worden door via de San Bernardino-tunnel te gaan. Die is veel rustiger, bij de Gotthard moet je in de zomer vaak 2,5 uur wachten.
Verder is de Italiaanse A1 tussen Milaan en Bologna 2x4 rijstroken, dus daar moet de congestie meevallen.

De route via de Brenner ken ik niet, maar is wel een stuk langer. Via Frankrijk is niet echt handig.
Ik zit er toch steeds meer aan te denken om via de san bernardino te gaan. Weet iemand hoeveel ik dan om rijdt?? Ongeveer, moet naar toscaanse kust.
En of deze weg, goed te begaan is. Kan beter iets omrijden en geen file.
Welke route is dan het handigst. Kom er met de routeplanner niet uit omdat hij deze tunnel niet herkend.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 jun 2008, 18:56

Verschil tussen Basel - Chiasso via Gotthard en San Bernardino is zo'n 80 kilometer. Voor de San Bernardino pak je bij Basel meteen de A3 naar Zürich, die blijf je volgen tot Zürich zelf, daar moet je door de stad en dan ga je weer verder de A3 op. Die gaat vervolgens bij Sargans over in de A13. Deze is snelweg tot een stukje voor Chur en wordt vervolgens een weg die grotendeels eenbaans is (sommige delen tweebaans), maar die verder wel om alle dorpen heengaat en verder ook geen kruisingen heeft. Als het verkeer het toelaat, kun je op dit gedeelte prima met zo'n 80 à 100 km/h doorrijden.

Behalve de San Bernardinotunnel zelf is ook de stad Zürich een knelpunt. Je moet door de stad zelf, want de westelijke ring is nog steeds niet af. Of de omweg + eventuele extra files opwegen tegen de files van de Gotthard hangt uiteraard af van de concrete verkeersomstandigheden, dus zorg dat je goed bent geïnformeerd als je Basel inrijdt (want daar moet je de keuze maken). Probeer dus in Duitsland al iets van Zwitserse verkeersinformatie te hebben opgevangen via de radio (DRS3 op 103.6 MHz), mobiel internet (http://www.tcs.ch) of zodra je op een Zwitsers mobiel netwerk zit via telefoonnummer 163.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 16 jun 2008, 18:59

jeske71 schreef:Ik zit er toch steeds meer aan te denken om via de san bernardino te gaan. Weet iemand hoeveel ik dan om rijdt?? Ongeveer, moet naar toscaanse kust.
En of deze weg, goed te begaan is. Kan beter iets omrijden en geen file.
Welke route is dan het handigst. Kom er met de routeplanner niet uit omdat hij deze tunnel niet herkend.
Het is een inderdaad goed alternatief om via de San Bernardino tunnel te gaan! ;) De weg is van uitstekende kwaliteit, en je hebt geen last van file bij de San Bernardino tunnel. :) Hieronder staat mijn advies hoe je kunt rijden naar de Italiaanse grens vanaf de Nederlandse.

A73 (Nijmegen / Venlo) -> A77 (Boxmeer / Köln) -> BAB 57 (Krefeld / Köln) -> BAB 1 (Trier) -> BAB 61 (Koblenz / Ludwigshafen) -> BAB 6 (Heilbronn) -> BAB 5 (Basel) -> BAB 98 (Lörrach) -> BAB 861 (Rheinfelden) -> Grens met Zwitserland -> A3 (Zürich) -> A3 (Chur) -> A13 (Chur / Thusis) -> San Bernardino tunnel -> A13 (Bellinzona) -> A2 (Chiasso) -> Grens met Italië -> A9 (Como / Milaan)

De route via de San Bernardino tunnel is zo'n 80 kilometer om. Maar zeker wel de moeite waard!

Zürich is buiten de spits geen knelpunt wel moet je even door de plaats heen. Maar dat is zo gebeurd. Als je de route die overigens goed staat aangegeven in Zürich (ben er zelf ook meerdere keren langs geweest) netjes volgt zit je al snel weer op de A3 naar Chur toe.
Het stuk bij de San Bernardino tunnel is de A13 een 1x1 baans autosnelweg en je mag er maar 80 km/h tot 100 km/h. Maar dat is niet erg. Je tijdwinst is nog steeds voldoende om langs de San Bernardino tunnel te gaan als er voor de Selisberg en Gotthard file staat. En reken daar maar op zo'n zwarte zaterdag op.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 jun 2008, 19:07

Beetje gewoontjes hoor, Mister Alternative Alpenroute. Wie neemt er nou de A61 naar de San Bernardino te rijden als je met de Sauerlandautobahn en de Duitse A81 ook een landschappelijk mooie en rustige route hebt? :twisted:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 16 jun 2008, 19:10

^^ Ja je hebt opzich wel gelijk. :P Maar op het ogenblik zijn er veel wegwerkzaamheden op de A81 tussen Stuttgart en Singen in, waar veel file bij voorkomt. Anders had ik inderdaad de route BAB 42, BAB 43, BAB 44, BAB 45, BAB 3, BAB 81 aangeraden! ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 jun 2008, 19:16

Leuk voor de liefhebber, maar nu voor de gewone vakantieganger die naar Italië wil (of waarheen dan ook): alternatieve routes zijn vaak rustiger met een reden. Je maakt een omweg en het valt altijd maar te bezien of de winst die je maakt doordat je op de alternatieve route geen files treft niet ongedaan wordt gemaakt door de extra kilometers die je moet maken. Je kunt natuurlijk op grond van softe factoren als "mooi landschap" en "liever een omweg dan in de file" alsnog kiezen voor een alternatieve route, maar dat is dan eerder persoonlijke voorkeur dan efficiency.

Kortom, Jiske en anderen: maak de juiste (persoonlijke) afweging voordat je de alternatieve route oprijdt. Of je nou de Fernpaß of de Scharnitzpaß pakt op weg naar de Brenner of de San Bernardino of een andere Zwitserse route op weg naar Milaan.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 16 jun 2008, 19:19

Als ik alleen met vakantie ga, proberen ik het bereiken van de eindbestemming altijd zo lang mogelijk uit te stellen. ;)
De autogordel: een band voor het leven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 16 jun 2008, 19:24

^^ Een persoonlijke afweging is inderdaad altijd het beste! :) Maar zogezegd raad ik toch mijn route aan. Ik heb me er wel helemaal in verdiept en ik heb een heleboel ervaring met naar het zuiden van Europa te rijden! ;)

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » ma 16 jun 2008, 19:56

Ik denk (want daar ging het in dit topic toch over :puh2: ) dat we de route rijden van "wat de boer niet kent daar rijdt hij niet". Dus A12 - Bab 3 - Bab 5 - Zwitserland, via Gotthard. Bij de Gotthard een camping voor 1 over 2 nachten.
Toch liever een stukje om t.o.v. Luxembourg - Strasbourg. Ik zie dat over die slecht uitgebouwde Franse route toch niet zitten. En de Bab 3 is hier bekend.
Ook is het wel makkelijk om in heel Duitsland maar 2 wegnummers te hoeven volgen.

Die Sauerland deden we naar Oostenrijk 1x, maar daarna nooit meer. Al die bruggen zijn een feest voor je caravan.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 16 jun 2008, 20:11

^^ Lekker file gevoelige weg! :puh2: Maar is wel makkelijk te onthouden. Als je op de BAB 3 zit, zou ik bij Frankfurt am Main niet het knooppunt nemen met de BAB 5. Maar met de BAB 67, en dan vervolgens met de BAB 5. Dan snij je een stukje af. ;)

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » ma 16 jun 2008, 20:27

^^
Ja filegevoelig, ik weet het. :P
Maarja het is makkelijk en bekend. En ach, we hebben de tijd.. ;)
Ja dat stukje ken ik. Bij Darmstadt toch? Het zijn maar een paar kilometers, over een totaal van 1400 of 1500 maakt dat ook niet veel uit.
Als het maar niet hard regent onderweg. Dan kun je ook niet even stoppen op een parkeerplaats.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 jun 2008, 20:36

Jeroenisonderweg schreef:Ja dat stukje ken ik. Bij Darmstadt toch?
Je pakt vanaf de A3 bij de Mönchhofdreieck de A67 en die gaat vanzelf over in de A5 bij Darmstadt. Gewoon de borden Basel volgen; hoe je niets speciaals voor te doen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 16 jun 2008, 22:50

^^ Klopt helemaal! ;)

En als je veel tijd hebt kan je gewoon lekker simpel en gezellig de standaard route volgen! ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 17 jun 2008, 13:31

SnarfFlevoland schreef:^^ Lekker file gevoelige weg! :puh2:
Ook op een zaterdag middenin de zomer kun je het treffen. Op weg naar Zwitserland over de A3 en A5 hebben we alleen bij Keulen een kwartiertje in de file gestaan. Zo heel veel file staat er nou doorgaans ook weer niet op die wegen. Maar ja, je kunt pech hebben.
Coen Tunnel

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 jun 2008, 15:43

^^ Mijn ervaring (want ik rij ook wel mee met een vrachtwagenchauffeur) heb je geluk als je geen file hebt bij Keulen, Frankfurt. Je hebt pas pech als je bij Karlsruhe in de file staat. En daar heb ik toch wel één keer echt pech gehad. We stonden toen in de zomer met 40 graden 4 uur lang in de file. Tja... de file was maar 14 kilometer lang. De snelweg was afgesloten vanwege wegwerkzaamheden. En dat was te laat bekend. Achteraf kon je nog een schadevergoeding aanvragen. En dat hadden we gedaan! We kregen €50,- van de Duitse ADAC! Het was hun fout dat wij onnodig stil stonden op de BAB 5. Ze hadden te laat bordjes omgedraaid dat je via de ring van Karlsruhe moest rijden als omleiding. Nou ja die €50,- was wel weer even mooi meegenomen. ;)

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 22 jun 2008, 18:42

Jaja.. de ADAC die bordjes omdraait en schadevergoedingen uitkeert... absolute onzin. In Duitsland heeft de ADAC in tegenstelling tot de ANWB in NL, niks met bewegwijzering te maken. Dit kan hooguit de BMVBS (Duitse ministerie van V&W) of de regionale organisatie daarvan zijn geweest (in NRW bijv. Strassen.NRW). Toch klinkt het als een raar verhaal, schadevergoeding bij wegwerkzaamheden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 22 jun 2008, 23:10

^^ ONZIN??? :schrikreactie: Misschien was het een onderdeel van de ADAC (want de ADAC verzorgt inderdaad niet de borden). De ADAC noemde ik waarschijnlijk even snel, omdat dan iedereen gelijk weet wat ik bedoel. ;) Maar we konden toch echt de schadevergoeding indienen via de ADAC. Het geld zou bestist ergens anders vandaan kunnen komen.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 23 jun 2008, 19:49

OK.. het enige wat ik me daarbij voor kan stellen is dat de ADAC formulieren op zijn site zet om zoiets op te vragen. Weet je nog waar je dat hebt gevonden, want ik had van die case (geld bij wegwerkzaamheden) nog nooit gehoord en dat is wel vreemd, want zoiets zou in Duitsland niet lang onopgemerkt blijven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 23 jun 2008, 23:09

^^ Deze schadevergoeding was toen alleen geldig voor transportbedrijven. Want ik reed toen met mijn neef (zoals ook vandaag) met de vrachtwagen mee.
We kregen toen te horen dat je schrijftelijk met je gegevens een schadevergoeding kon aanvragen. Normaal gesproken krijgt de baas van het transportbedrijf het geld (door de tijdsverlies die je daardoor hebt). Nou is mijn neef eigen baas, dus was het geld voor hem. En ik mocht er ook nog de helft van houden! :D

Volgens mijn neef was dit een hoge uitzondering, en heeft hij dit nooit eerder meegemaakt, of ooit zoiets van andere collega's gehoord. Volgens mijn neef stond dat ook in de reactiebrief die we kregen van de ADAC, dat het een hoge uitzondering was.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 23 jun 2008, 23:46

Klinkt steeds onwaarschijnlijker, Frans...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 24 jun 2008, 11:23

^^ Hoe moet ik het dan jullie uitleggen, als jullie mij toch niet willen geloven!?!?

Mijn neef en ik hebben het nog net even besproken, ik vertel het nog één keer uitgebreid!:

Er stond in totaal 14 kilometer file. Maar er stond maar ca. 1 kilometer stil. De rest achter ons kon via een afrit binnendoor omrijden. Maar die borden stonden er te laat omgedraaid. Nou mocht het weliswaar geen schuld van de ADAC zijn, want die werklieden moeten dat omdraaien. Dit is te laat gebeurt. Nou stonden wij 2 uur al stil, en vervolgens kwam er iemand langs de vrachtwagens lopen of wij niet super veel tijdsverlies leden hierdoor. Bij ons was dat wel het geval, want we moesten optijd laden en lossen in Darmstadt. Nou was het 40 graden Celsius, en we kregen na 3 uur water aangeboden, nou hadden we zelf wat te drinken bij ons, maar ook andere weggebruikers die ook op de ene kilometer stil stonden konden wat te drinken krijgen. Na 4 uur kwam er iemand langs met een schadeformulier, want wij waren inmiddels al 3 uur te laat bij onze bestemming, en we hadden een strak schema. Op dat schadeformulier kon je je gegevens invullen en de tijd die je verloren had invullen. Verder stonden er ook andere dingen op het formulier, over treinvertragingen en ongelukken, etc. Die moest je via de post opsturen. Op het formulier stond een ADAC logotje.

Mijn neef had dat formulier een paar dagen later op de post gedaan. En een hele tijd niks weer gehoord, maar na 2 maanden toch een reactie. Ze schreven dat het officieel niet de bedoel was, om een schadevergoeding aan te vragen voor lang in de file te staan voor wegwerkzaamheden. Maar omdat we onnodig ruim 4 uur in de file stonden, en een grote achterstand hadden op ons schema (dat we daardoor eventuele financiële schade konden hebben), kregen we als kleine vergoeding €50,-. Dit was overigens alleen bedoelt voor het transportbedrijf, omdat die eventueel schade op zou lopen. Een chauffeur krijgt toch al betaald. Maar ja, mijn neef is eigen baas, dus is dat geld voor hem, anders zou hij dat geld niet krijgen.

Meer weet ik er niet vanaf. Maar, nu ben ik met mijn neef opweg naar Rimini, en ga ik daar nog niet weer over beginnen. De stemming zit er nu juist er goed in, en ik heb al schitterende foto's gemaakt! ;)

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » ma 14 jul 2008, 19:34

Wat me toch dwars zit:
We doen de reis in 4 dagen. Na een boel gepuzzel om niet op zaterdag door de Gotthard te moeten ben ik er uit gekomen. We rijden er op de vrijdag doorheen, om ergens rond Bellinzona te overnachten (volgens "campings onderweg" van de anwb zijn er daar een aantal). Maar dan vrees ik toch dat het rond Milaan op de zaterdag filerijden gaat worden.

Dat zou dan zeker een probleem worden omdat we de eerste 3 dagen volgens berekening steeds rond de 300 - 350 km rijden, en de laatste dag (Bellinzona - San Vincenzo) meer dan 500 km moeten rijden.

Die gekke verdeling komt doordat het aantal campings over de route niet echt gelijk verspreid is, en de eerste overnachting (bij Limburg a/d Lahn) is een voor ons bekende camping, dus die willen we graag weer eens bezoeken. :puh2: Die ligt op ruim 350 km van huis.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 14 jul 2008, 19:36

500 km is nog wel te halen met een caravan erachter :)

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » ma 14 jul 2008, 20:56

^^
Als je niet op diverse punten hopeloos in de file staat kan het best ja. :)
En de vraag is dus of die kans rond Milaan op volgende week zaterdag groot is. ;)