De beste route door de Alpen naar Italië

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: De beste route door de Alpen naar Italië

Bericht door Chris » vr 23 mei 2008, 8:31

De Simplon is één van de best uitgebouwde paswegen van de Alpen die geen snelweg is.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 23 mei 2008, 8:32

Ik bedoelde de autotrein vanaf Kandersteg. De Simplonpas is inderdaad goed te berijden met een aanhanger...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 23 mei 2008, 9:13

Wegen van en naar Kandersteg en Goppenstein zijn prima uitgebouwd. Kan me niet voorstellen dat die niet voor aanhangers geschikt zouden zijn. Je wilt die treinen immers juist toegankelijk maken voor verkeer dat moeilijk de bergroutes over zou komen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 mei 2008, 11:09

Kandersteg-Iselle is € 89,50 voor een auto met caravan, Kandersteg-Goppenstein € 26,00 op maandag-donderdag, € 32,00 op vrijdag-zondag en feestdagen. Webiste

De Simplonpas is prima uitgebouwd en niet lastig.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 23 mei 2008, 11:20

Die prijzen zijn wel pittig :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 mei 2008, 11:35

Tja, met alleen een auto is Kandersteg-Goppenstein maar € 13,00 of € 16,00. Die prijzen zijn pittig, maar je bespaart ook tijd en brandstof (van eventueel omrijden of in de file staan). Hoe dan ook, de € 89,50 voor Kandersteg-Iselle vind ik wel erg duur, zeker gezien de goede route over de Simplonpas. En met een vignet voor Zwitserland kan ik me wel voorstellen dat deze autotrein niet gelijk een optie is als je naar Italië gaat, of je moet al in de buurt van Domodossola/Stresa zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 23 mei 2008, 12:21

Ik vind de prijzen nou niet heel pittig. Je betaalt natuurlijk voor het transport van je auto én je eigen reis. Er rijden ook particuliere autoslaaptreinen van Nederland naar Italië; maar als je dat met een gezin doet ben je zo duizend euro kwijt ('s Hertogenbosch - Avignon is deze zomer 945 euro voor vier personen) http://www.autoslaaptrein.nl/nl/frame.p ... en&taal=nl
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 mei 2008, 12:32

Vinny schreef:Ik vind de prijzen nou niet heel pittig. Je betaalt natuurlijk voor het transport van je auto én je eigen reis. Er rijden ook particuliere autoslaaptreinen van Nederland naar Italië; maar als je dat met een gezin doet ben je zo duizend euro kwijt ('s Hertogenbosch - Avignon is deze zomer 945 euro voor vier personen) http://www.autoslaaptrein.nl/nl/frame.p ... en&taal=nl
Dat is retour. Ter vergelijking moet je ook even brandstofkosten, tolkosten en overnachting voor vier personen bij elkaar optellen. Volgens Viamichelin is het ongeveer 43 euro aan tol en 100 euro aan benzine. Voor vier personen overnachten bij een hotel als Formule 1 zal ongeveer 80 euro per nacht kosten. In de slaaptrein zijn een warme maaltijd, ontbijt en koffie/thee en water ook inbegrepen, dus dat is ook iets wat in een wegrestaurant ca. 30 euro p.p. zal kosten. Is in totaal, voor vier personen, heen en terug ook weer 240 euro. In totaal ben je bijna 700 kwijt voor (vergelijkbaar) heen en terug. Dan kost de Autoslaaptrein ruim wel meer. Comfortabeler en makkelijk is het natuurlijk wel. Tijd is geld, als je 's nachts reist reis je enorm efficiënt en je kunt ook nog slapen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 23 mei 2008, 21:27

Het beste kan je omreiden via Fribourg over de A12 en dan de A9. Dan omzeil je de auto treintunnel (Kandersteg-Goppenstein) dat bespaard je een hoop poen. De snelweg loopt door tot Sierre-Est. Van daar uit moet je binnendoor (is goed te doen) naar Visp-Ost. Van daaruit begint weer de A9 naar de Simplonpas. In 2015 is naar mijn weten de snelweg klaar en hoef je tussen Sierre-Est en Visp-Ost niet meer binnendoor te rijden. In 2009 word het eerste deel tussen Sierre-Est en Gampel-Ost geopend.

De Simplonpas is zeer goed te doen (is breed en kan ook makkelijk met aanhanger bereden worden). Aan de Italiaanse kant van de Simplonpas begint een autoweg die enkele kilometers verder in autosnelweg veranderd. Een snelle route en je bespaard een aantal centen door niet door de Sint Bernhard Tunnel of de trein tunnel bij Goppenstein te gaan. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 23 mei 2008, 21:31

Aan de Italiaanse kant van de Simplonpas begint een autoweg die enkele kilometers verder in autosnelweg verandert.
De autosnelweg begint pas bij het Lago Maggiore. Voorafgaand heb je vanaf Domodossola een expresweg.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 23 mei 2008, 23:07

Omrijden via Fribourg scheelt ruim 100 kilometer. De extra benzinekosten verhouden zich aardig met de kosten van de trein, zeker met een gewone personenauto.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 23 mei 2008, 23:44

Ja, dat klopt! Maar als je ook nog een caravan bij je hebt is dat toch duurder denk ik. Trouwens... dat stuk tussen Bern, via Fribourg naar Sierre schiet wel mooi op. ;) Maar je kunt inderdaad ook de trein nemen. Gaat elke 10 minuten! ;)

De expresweg na de Simplonpas is nog tolvrij. Waar de autosnelweg begint bij Lago Maggiore moet je tol gaan betalen. De Expresweg schiet ook lekker op en is goed te berijden. Met aanhanger net zo snel als een autosnelweg. :D
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » za 24 mei 2008, 19:59

SnarfFlevoland schreef:dat stuk tussen Bern, via Fribourg naar Sierre schiet wel mooi op.
Tot Sierre wel, daarna niet. De files bij Visp zijn berucht en duren lang. In de ochtend richting Brig en in de middag andersom. De route met de autotrein via Kandersteg is erg de moeite waard. Je kan naar Goppenstein, Brig of Iselle. Als je er in Iselle weer af gaat, zit je bijna direct op de goed uitgebouwde SS33 richting Stresa. Twee jaar geleden is er een klein stukje SS33 om Varzo geopend, waardoor je niet meer door deze plaats hoeft. Als je de tijd hebt, is de route over de Simplon zeer de moeite waard om te doen.
De autogordel: een band voor het leven.

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » za 24 mei 2008, 21:20

Waarschijnlijk overnachten we 2 nachten in Zwitserland, om 1 dag in de bergen te zijn. Ben namelijk erg aan de Alpen gehecht. :)
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 25 mei 2008, 18:09

Frits schreef:
SnarfFlevoland schreef:dat stuk tussen Bern, via Fribourg naar Sierre schiet wel mooi op.
Tot Sierre wel, daarna niet. De files bij Visp zijn berucht en duren lang. In de ochtend richting Brig en in de middag andersom. De route met de autotrein via Kandersteg is erg de moeite waard. Je kan naar Goppenstein, Brig of Iselle. Als je er in Iselle weer af gaat, zit je bijna direct op de goed uitgebouwde SS33 richting Stresa. Twee jaar geleden is er een klein stukje SS33 om Varzo geopend, waardoor je niet meer door deze plaats hoeft. Als je de tijd hebt, is de route over de Simplon zeer de moeite waard om te doen.
Dat klopt! Wat je dan het beste kan doen om naar Pisa te gaan is door de Sint Bernhard tunnel. Gaat ook lekker snel, en de weg erna toe is lekker uitgebouwd. Aan de Italiaanse kant loopt een autoweg (T2) naar de autosnelweg A5. Hieronder staat hoe je kan rijden vanuit Basel:
A2 (Basel) -> A3 (Bern) -> A12 (Fribourg) -> A9 (Martingy) -> A21/E27 (Sint Bernhard) -> Sint Bernhard Tunnel (CHF 18,- tol) -> T2 (Aosta) -> SS27 -> A5 (Ivrea) -> A4 (Vercelli) -> A26 (Genoa) -> A12 (Pisa) -> PISA!!! (Eindbestemming)

Zo simpel is het! ;) Makkelijk en snel en rechtstreeks! :D En in Zwitserland heb je over dit traject geen last van files, tenzij je heel veel pech hebt bij Bern of Basel. Maar veel sneller als via de Gotthard of Goppenstein -> Simplon! In Italië zal je ook niet veel last van files hebben, want je komt niet langs Milaan of Turijn. ;)

jeske71
zandpaadje

Bericht door jeske71 » za 14 jun 2008, 11:05

Jeroenisonderweg schreef:Ik heb een vraag. Van de zomer ga ik naar het Italiaanse San Vincenzo op vakantie, nabij het eiland Elba. Wat is de beste route om heen en terug te rijden, qua lengte, drukte, faciliteiten langs de weg (overnachtingen, tankstations, parkeerplaatsen)?

Zelf had ik drie mogelijkheden bedacht:

1) Over de BAB3 tot Nürnberg, München, Brenner, Verona, Brescia, Parma, Pisa (of Verona, Bologna, Firenze, Pisa).
2) Over de BAB3 tot Frankfurt, BAB5, Basel, Luzern, St. Gottard, Milaan, Parma, Pisa.
3) Door België, Luxemburg en over Dijon door de Mont-Blanc-Tunnel, Genova, Pisa. Deze route is erg moeilijk vanwege de weinige snelwegen rond Genève.

Graag uw reacties. 8-)
Wij gaan dezelfde route, Wij twijfelen tussen
(2) basel, st gottard, milaan etc en
(1) muchen, brenner, verona etc.

Via brenner is 100 km om, zoals ik het bekeken heb. Sta ik voor de gottard stil dan heb ik dat natuurlijk snel ingehaald.
Wat is tussen deze twee de slimste route??
Wie heeft hier ervaring mee?? Wij vertrekken op vrijdag 25 juli, dus wel hoogseizoen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 14 jun 2008, 11:31

Gezien de datum is er niet echt een slimste route :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 14 jun 2008, 11:31

^^ Op die dag zal het in Duitsland ook al goed druk zijn op wegen als de A3, A9, A8 etc. Volgens mij is dat weekend één van de drukste van het jaar qua vakantieverkeer. In Frankrijk is het die dag zwarte zaterdag. Het zijn wel van die dagen dat je bij de Gotthard flink vast kunt komen te staan, wachttijden van 2 á 3 uur zijn geen uitzondering. Maar ook de A8 bij München zal druk zijn.

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » za 14 jun 2008, 11:55

Ikke schreef:Waarschijnlijk overnachten we 2 nachten in Zwitserland, om 1 dag in de bergen te zijn. Ben namelijk erg aan de Alpen gehecht. :)
Dan zouden we overnachten in de buurt van de Gotthard, om de ochtend van de laatste 'reisdag' snel door die tunnel heen te zijn.
Zoals je met je slaapzak voor de Hema gaat liggen vlak voor de uitverkoop dus.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 14 jun 2008, 19:21

jeske71 schreef: Wij gaan dezelfde route, Wij twijfelen tussen
(2) basel, st gottard, milaan etc en
(1) muchen, brenner, verona etc.

Via brenner is 100 km om, zoals ik het bekeken heb. Sta ik voor de gottard stil dan heb ik dat natuurlijk snel ingehaald.
Wat is tussen deze twee de slimste route??
Wie heeft hier ervaring mee?? Wij vertrekken op vrijdag 25 juli, dus wel hoogseizoen.
Zoals eerder gezegd om het forum: Via Füssen rijden (als je niet door Zwitserland wilt)! In de winter met veel sneeuw kan het rondom Lermoos en bij de Fernpas druk zijn. In de zomer heb je hier geen last van. Over de BAB 3, BAB 6, BAB 8 en BAB 61 zou ik niet gaan rijden. Veel te druk... ik adviseer uit ervaring de volgende route (vanuit NL):

A12 (Arnhem) -> Grens met Duitsland -> BAB 3 (Oberhausen) -> BAB 516 (Oberhausen) -> BAB 42 (Herne) -> BAB 43 (Witten) -> BAB 44 (Hagen) -> BAB 45 (Frankfurt am Main, Würzburg) -> BAB 3 (Würzburg) -> BAB 7 (Ulm, Füssen) -> Grens met Oostenrijk -> B179 (Reutte) -> B179 (Fernpas) -> B189 (Imst) -> A12 (Innsbruck) -> A13 (Brenner) -> Grens met Italië -> A22 (Bozen, Verona).

Bij de tolpoortjes van de Brenner Autobahn (zowel in Oostenrijk als in Italië) kan er file ontstaan, maar is nog altijd minder als voor de Gotthard.

Rij dus nooit langs München als dit niet noodzakelijk is (tenzij je naar Salzburg moet). Dan kan je bijna nog beter je aansluiten in de file bij de Gotthard.

Ook is het een mogelijkheid om in Zwitserland (als je via Milaan wilt) via Zürich (A3), Chur (A13) en de San Bernardino Tunnel (A13) naar Milaan te rijden. Dan omzeil je ook de Gotthard. Let er wel op dat je bij Zürich even een stukje binnendoor moet, hier staat geen file maar rijd wel even een stukje langzamer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 14 jun 2008, 19:45

Wat is er mis met München? Dat is echt niet altijd zo druk als je het maar goed plant. Ik heb daar vrij weinig in de file gestaan. En als je er niet dorkomt, ga je de stad in . Die is het bezoeken tenminste waard.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 14 jun 2008, 19:49

Dat continue gedraai in het Ruhrgebied lijkt me ook niet alles. Dan beter A3-A2-A45 ipv tig wegnummers en tig keren afslaan. Die A2 is het probleem niet tijdens vakantiedrukten, hooguit nu bij Hamm en vanaf Bad Oeynhausen naar Berlijn.

Overigens is het advies om de A8 te mijden op dat soort dagen niet zo gek. Dat hele stuk van Karlsruhe en München en van München tot Salzburg is dan zeer druk. Zeker wanneer er weer eens een caravan op de kant is gegaan, kom je in zo'n typische Duitse Stau terecht waar je een uur over 3 kilometer doet.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 jun 2008, 15:05

Chris schreef:Dat continue gedraai in het Ruhrgebied lijkt me ook niet alles. Dan beter A3-A2-A45 ipv tig wegnummers en tig keren afslaan.
Is ook prima te doen. En A42-A43-A44 is niet zo lastig te onthouden. :D

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 15 jun 2008, 16:09

Palance schreef:En als je er niet dorkomt, ga je de stad in .
Die route heb ik al eens genomen toen de hele A99 muurvast stond. Dan gaat het door de stad nog sneller. Je voegt dan bij München-Süd weer op de A8 in.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 15 jun 2008, 20:17

^^ Dat klopt inderdaad! :D Ook een leuke route is via Gramisch naar Innsbruck en dan de Brenner te rijden. Is helaas wel verboden voor caravans, maar gek genoeg weer niet voor vrachtwagens (slaat echt nergens op, maar goed). Alleen bij Scharnitz gaat het even erg langzaam en kom je eventjes in de file. Hopelijk zal dit opgelost zijn als de BAB 95 geheel gereed is.

Iedereen doet wel alsof via München rijden zoveel gemakkelijker is dan via Füssen. Dat is een grote misser! Via Füssen rijden is leuker, omdat het landschap gewoon veel mooier is. En het is ook leuker om te rijden. En het kost geen extra tijd! Sterker nog je bespaard er zelfs tijd mee. Mijn advies is daarom: Rij altijd via Füssen (tenzij er een pak sneeuw ligt op de Fernpas)! Of als je naar Salzburg of Lienz (Felbertaurn)moet... Dan kan je beter langs München rijden...

En vanaf begin/midden 2009 is de BAB 7 helemaal klaar en kan je nog sneller via Füssen, Oostenrijk bereiken! En dan pak je een echte tijdwinst om niet langs München te gaan... :D
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op zo 15 jun 2008, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 15 jun 2008, 20:25

De Fernpass is inderdaad wel erg mooi. Ik heb twee maal in de omgeving Imst gekampeerd. De laatste keer was wel alweer een jaar of 7 geleden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 jun 2008, 21:28

SnarfFlevoland schreef:Iedereen doet wel alsof via München rijden zoveel gemakkelijker is dan via Füssen. Dat is een grote misser! Via Füssen rijden is leuker, omdat het landschap gewoon veel mooier is. En het is ook leuker om te rijden. En het kost geen extra tijd! Sterker nog je bespaard er zelfs tijd mee. Mijn advies is daarom: Rij altijd via Füssen (tenzij er een pak sneeuw ligt op de Fernpas)! Of als je naar Salzburg of Lienz (Felbertaurn)moet... Dan kan je beter langs München rijden...
Via de Felbertauerntunnel kan soms ook sneller zijn dan via de Tauerntunnel, maar met een zwaarbeladen auto over een pas met haarspeldbochten rijden is zeker niet altijd makkelijker en leuker. Dat vond mijn vader toen wel vervelend.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 15 jun 2008, 21:35

Ik ben één keer over de Fernpass gekomen en dat was toen één grote file. Het schoot totaal niet op. Het is ook nog een knap eind naar de Oostenrijkse A12 vanaf Füssen. Via Garmisch vond ik prettiger rijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 15 jun 2008, 23:29

^^ Ben je zeker in de winter over de Fernpas geweest! ;) In de zomer staat er bijna nooit file!

De weg via Garmisch is ook mooi, alleen is die verboden voor caravans en steil (12%), terwijl de Fernpas maar 6% is.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 16 jun 2008, 6:47

SnarfFlevoland schreef: En vanaf begin/midden 2009 is de BAB 7 helemaal klaar en kan je nog sneller via Füssen, Oostenrijk bereiken!
Dat hangt er maar net vanaf wáár je in Oostenrijk moet zijn :idea:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net