Grensborden en grensovergangen
Moderator: Moderatoren
-
- woonerf
Re: Grensborden en grensovergangen
Ja waarschijnlijk heeft een of andere Duitse lokale bordenboer dit gefabriceerd en ook nog eens gedacht van 'laten we Niederlande 'ns in het Nederlands neerzetten'. Maarja goed geprobeerd, maar toch liever allemaal hetzelfde.
-
- 4x5 autosnelweg
Is er, dat iemand weet, ergens een EU-regel/-richtlijn voor dit soort borden? Op SSC kwam ik o.a. dit niet-standaard bord tegen:

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Voor de liefhebber nog wat foto's van de grens in/door Dinxperloo/Suderwick:

En als bonus het bejaardentehuis dat in 2 landen ligt: Links (en de brug) Nederland, rechts Duitsland.

En als bonus het bejaardentehuis dat in 2 landen ligt: Links (en de brug) Nederland, rechts Duitsland.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter
Interessant. Ik ben daar wel geweest, maar zover ben ik de grens toen niet over gelopen. Het regende en ik had al het hele eind vanaf station Aalten gelopen.Palance schreef:Ik kwam gisteren onderstaand bord tegen (de weg Bocholt - Aalten, in Nederland de N313). Niet alleen staad dit bord in het Nederlands (we zitten hier nog in Duitsland), maar ook staat het land niet in de cirkel. Ik heb dat nog niet eerder zo gezien.
Dit lijkt me een EU-buitengrens, gezien de letters EU in de cirkel van sterren. Lijkt me dat als er al regels zijn die niet buiten de EU-gelden.Palance schreef:Is er, dat iemand weet, ergens een EU-regel/-richtlijn voor dit soort borden? Op SSC kwam ik o.a. dit niet-standaard bord tegen:
Die foto's van Dinxperlo zijn leuk. Ben er twee keer geweest en het is een leuk grensplaatsje. Ik was er vorig jaar op de Duitse nationale feestdag, toen was het in het centrum een drukte van jewelste met allemaal winkelende Duitsers.

-
- 4x3 autosnelweg
Meerdere malen gezocht, nooit gevonden. Het moet gaan om een besluit van ergens eind jaren '80. Goed mogelijk dat het is genomen in het kader van de Europese binnenmarkt (Europa 1992). Je hebt het over de tijd dat er nog maar twaalf lidstaten waren en afspraken veel meer dan nu vlug en in de luwte konden worden gemaakt. Klachten over wat "ons" allemaal vanuit "Brussel" wordt opgedrongen bestonden toen nog niet.Palance schreef:Is er, dat iemand weet, ergens een EU-regel/-richtlijn voor dit soort borden?
Mede tegen die achtergrond neem ik aan dat er geen sprake is van een richtlijn of verordening, maar van een ooit min of meer informeel gemaakte afspraak tussen de ministers van verkeer van de lidstaten. Mogelijk is deze afspraak zelfs geformuleerd geweest als optie in plaats van als verplichting, aangezien ik begrijp dat er op de Brits-Ierse grens geen grensborden staan. Maar goed, de borden zijn binnen de overige lidstaten van toen snel ingeburgerd geraakt en ook nieuwe lidstaten hadden ze vaak al staan vóór hun toetreding. Die wilden natuurlijk maar al te graag laten zien dat zij ook EU-lidstaat zijn.
Over de bewegwijzering aan de buitengrenzen staat het een en ander opgenomen in de Schengen-regelgeving. Een bord over het naderen van de EU staat niet in de regelgeving genoemd, maar wel een bepaling dat de grens-lidstaten zullen overleggen met de staten aan de andere kant van de grens over de bewegwijzering van die grensovergang. In het kader van die afspraak zal ervoor gekozen zijn om (mede?) een bord neer te zetten dat je de EU ingaat.
-
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij dateren de grensborden van voor EU verdragen, en ook niet-EU landen hebben soms een grensbord - met de vermelding van de respectievelijke maximumsnelheden. Wel is het zo dat er mogelijk een informele afspraak is geweest om de EU sterren te gebruiken voor de lidstaten. In Turkije staat overigens een geel bordje 'Welcome to Asia', dus ook continentgrenzen worden in deze wereld bebord 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg
In ieder geval ikzelf had het niet over die borden met maximumsnelheden, maar over het bord met alleen de naam van het land vermeld in een EU-vlag. Dus de rechter van onderstaande borden, niet de linker. De borden met maximumsnelheden zijn inderdaad ouder dan die Europese borden, en die borden zijn per land verschillend. Zie de collectie aan het begin van deze draad. Ze zijn niet door de EU geharmoniseerd, maar zijn wel voorgeschreven door het Verdrag van Wenen (uiteraard alleen voor die landen die dat verdrag ook hebben geratificeerd). Maar zoals dat gaat met de verkeerstekens van het Verdrag van Wenen, ieder land voert ze toch weer op zijn eigen manier uit. Het verdrag laat daar ook de ruimte voor. Je vindt dit soort borden hoe dan ook wereldwijd; er is niets Europees aan.
Resteert de vraag over de herkomst van de EU-borden. Voordat ze werden geplaatst, had ieder land zijn eigen bord op de grens staan. Een beetje vergelijkbaar met de provinciegrenzen van nu; ieder land zijn eigen design. Hoewel ik me nog wel herinner dat deze Europese borden werden geplaatst, herinner ik me niet meer wat Nederland en andere EU-staten nou precies op de grens hadden staan. Van Oostenrijk herinner ik een rood-wit-rood bord, maar wat deed Nederland? Misschien ook wel helemaal niets, want voor het openen van de binnengrenzen was ook zonder bord altijd wel prima te zien welk land je inreed, zelfs op de al eerder geopende binnengrenzen van de Benelux.

Resteert de vraag over de herkomst van de EU-borden. Voordat ze werden geplaatst, had ieder land zijn eigen bord op de grens staan. Een beetje vergelijkbaar met de provinciegrenzen van nu; ieder land zijn eigen design. Hoewel ik me nog wel herinner dat deze Europese borden werden geplaatst, herinner ik me niet meer wat Nederland en andere EU-staten nou precies op de grens hadden staan. Van Oostenrijk herinner ik een rood-wit-rood bord, maar wat deed Nederland? Misschien ook wel helemaal niets, want voor het openen van de binnengrenzen was ook zonder bord altijd wel prima te zien welk land je inreed, zelfs op de al eerder geopende binnengrenzen van de Benelux.

-
- 4x5 autosnelweg
Welkom in Nederlandmaar wat deed Nederland?
Welcome in the Netherlands
Bienvenue aux Pays-Bas
----
A 16.
In het bruin.
Later hebben ze 'einde 1' er aan toegevoegd.
-
- 4x5 autosnelweg
Ja, dit onding:

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
Die hebben echter nooit precies op de grens gestaan, en daarnaast ook alleen maar bij de grotere grensovergangen. Had Nederland een bord dat precies op de grens stond om aan te geven dat je precies daar Nederland inreed, dus dat ook precies stond geplaatst op de plek waar nu dat Europese bord staat?
-
- 4x5 autosnelweg
Ik ken alleen de grenspalen die uiteraard op de grens staan. Ik kan me geen borden herinneren van vóór de EU/Schengentijd of hoe deze eruitzagen, als ze al bestonden. Misschien via één van de archiefsites?
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg

-
- zandpaadje
Even ongemerkt de grens over rijden was er natuurlijk voor de openstelling van de grenzen ook niet bij. Nu is zo'n bord soms het enige kenmerk dat je een ander land binnenrijdt, vroeger had je (dubbele) grenscontrole met vlaggen, slagbomen, norse douanebeambten en wat dies meer zei... In ieder geval genoeg om duidelijk te maken dat je een ander land in reed, dat was al zo'n happening dat een lullig bordje ('Dit is Nederland') niet zoveel meer toevoegt.
Ik heb uit mijn jeugd nog wel vage herinneringen van die grensposten van vroeger, toen we op vakantie gingen naar Oostenrijk passeerden we er altijd in het donker, razend spannend. Heeft iemand nog ergens een fotoarchief van de Europese grensovergangen van vóór de Schengen-tijd?
Ik heb uit mijn jeugd nog wel vage herinneringen van die grensposten van vroeger, toen we op vakantie gingen naar Oostenrijk passeerden we er altijd in het donker, razend spannend. Heeft iemand nog ergens een fotoarchief van de Europese grensovergangen van vóór de Schengen-tijd?
-
- 2x4 autosnelweg
Je kan je hart nog steeds ophalen bij sommige Franse grensovergangen (hoewel de douaniers zelf zijn verdwenen).
Waarschijnlijk moet je een flink end weg voor een echte bewaakte landgrenspost. Noorwegen-Zweden ? Ierland - Noord-Ierland ? Voormalig Joegoslavië muv Slovernië ? Vermoedelijk ook nog de grenzen naar Roemenie, Albanie en Bulgarije.
Waarschijnlijk moet je een flink end weg voor een echte bewaakte landgrenspost. Noorwegen-Zweden ? Ierland - Noord-Ierland ? Voormalig Joegoslavië muv Slovernië ? Vermoedelijk ook nog de grenzen naar Roemenie, Albanie en Bulgarije.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 4x5 autosnelweg
De grensovergangen in vml. Joegoslavie (behalve dus die Schengen-grenzen van Slovenie) hebben inderdaad allemaal dubbele grensposten.
Wel raar: Vroeger kon je in Slovenie lastig naar Italië, Oostenrijk en Hongarije (want buitenland) en wel makkelijk naar Kroatië (geen grenscontrole want hetzelfde land), nu is dat precies andersom.
Wel raar: Vroeger kon je in Slovenie lastig naar Italië, Oostenrijk en Hongarije (want buitenland) en wel makkelijk naar Kroatië (geen grenscontrole want hetzelfde land), nu is dat precies andersom.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Buitenlandse reizen vóór de Schegentijd:Cootz schreef:Even ongemerkt de grens over rijden was er natuurlijk voor de openstelling van de grenzen ook niet bij. Nu is zo'n bord soms het enige kenmerk dat je een ander land binnenrijdt, vroeger had je (dubbele) grenscontrole met vlaggen, slagbomen, norse douanebeambten en wat dies meer zei... In ieder geval genoeg om duidelijk te maken dat je een ander land in reed, dat was al zo'n happening dat een lullig bordje ('Dit is Nederland') niet zoveel meer toevoegt.
- X aantal keer naar Duitsland. Op de wegpost nooit hoeven stoppen. In de trein (naar Aachen) nooit douane gezien.
- Naar Frankrijk, 1991, 1993, 1994: nooit controle gehad, het passeren van de grens (snelweg) was niet echt bijzonder volgens mij. Ik kan me er tenminste niets van herinneren.
- Frans-Zwitserse grens: in 1995, nog volop controle. Twee keer de grens over (naar Zwitserland en een week later weer terug), in totaal vier verveelde douanebeambten die gebaarden door te gaan.
- Duits-Deense grens, 1991: ook zeer ongemerkt gepasseerd (ik kan me er tenminste niets van herinneren)
Nee, echt een blijvende indruk hebben de west-europese grensovergangen niet op mij gehad.
Of dan toch: ook een west-Europese grens, aankomst met de boot in Engeland, alwaar de Britse douane voor het gemak alvast met een drugshond gereed stond.
Feitelijk ben ik aan de (land)grens vaker gecontroleerd ná inwerking treden van het Schengenverdrag dan daarvoor. Twee keer bij het binnenrijden van Nederland vanuit Duitsland, één keer bij het binnenrijden van Spanje vanuit Frankrijk.
-
- Wegnummerfotograaf
Noorwegen is een Schengenland (maar geen lid van de EU). Die heeft al jaren geen grensposten meer met Zweden.Peter schreef:een echte bewaakte landgrenspost. Noorwegen-Zweden ?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x3 autosnelweg
De meest serieuze grenscontrole die ik ooit heb gehad binnen Europa zal op een secundaire weg aan de Zwitserse grens zijn geweest. Daar had je nog wel grensovergangen, waar echt iedere passant werd stilgezet, en zeker degenen met een Nederlands kenteken. Had wel het idee dat men meer interesse had in de douane-kant van het verhaal dan in de paspoorten. Dat was zeker het geval in de omgeving van Samnaun. Samnaun is een belastingvrij gebied, maar je kunt niet belastingvrij naar Oostenrijk invoeren. Idem dito voor het Italiaanse Livigno wanneer je Zwitserland in rijdt. Ik ben tijdens één vakantie in die omgeving meerdere malen de grens gepasseerd, en de vraag was steeds vooral "Haben Sie gekauft?". Vraag me af of ze ooit wel om een paspoort hebben gevraagd.
Elders in Europa ben ik één keer met de boot naar Engeland geweest. Maar ik kan me eerlijk gezegd totaal niet herinneren wat voor paspoortcontrole daar plaatsvond.
Hoe dan ook ken ik uit Europa niets dat zich maar enigszins laat vergelijken met de grenscontroles elders op de wereld, waar je echt eerst het ene land moet verlaten (auto of bus uit, formuliertjes invullen, in de rij gaan staan bij het douanekantoor, stempels halen), dan een stukje moet doorrijden naar de andere kant van de grens en daar moet worden toegelaten tot het andere land (nog een keer hetzelfde ritueel). Dan mag je toch maar blij zijn met de gang van zaken in Europa.
Elders in Europa ben ik één keer met de boot naar Engeland geweest. Maar ik kan me eerlijk gezegd totaal niet herinneren wat voor paspoortcontrole daar plaatsvond.
Hoe dan ook ken ik uit Europa niets dat zich maar enigszins laat vergelijken met de grenscontroles elders op de wereld, waar je echt eerst het ene land moet verlaten (auto of bus uit, formuliertjes invullen, in de rij gaan staan bij het douanekantoor, stempels halen), dan een stukje moet doorrijden naar de andere kant van de grens en daar moet worden toegelaten tot het andere land (nog een keer hetzelfde ritueel). Dan mag je toch maar blij zijn met de gang van zaken in Europa.
-
- 4x5 autosnelweg
Mijn meest serieuze ervaring binnen Europa was Slovenië naar Oostenrijk bij de Karawankentunnel in een auto met Kroatische kenteken, en een Nederlands paspoort met een Bosnische achternaam. Succes verzekerd door de Oostenrijkse Gendarmerie
Terug van Italië naar Slovenië op de Predilpas ware de Italianen strontvervelend en werd mijn paspoort echt volledig minitieus bekeken. Aan de Sloveense zijde was men toen wel erg soepel.
Mijn échte serieuze grenspassage was de landsgrens tussen de VAE en Oman: Auto uit, formuliertje invullen, stempelen (na het 'uitchecken' door de grenspolitie), auto in, controle door de politie van de VAE, formuliertje aan de Omaanse zijde, in het niemandsland invullen, met een smak geld (visa, gelukkig deed de chauffeur het meeste werk), weer in de rij, daar in gecheckt worden en dan nog 2 politiechecks. Bijna anderhalf uur. De terugreis was zo'n beetje in omgekeerde volgorde, maar nu lukte het in een half uur.

Mijn échte serieuze grenspassage was de landsgrens tussen de VAE en Oman: Auto uit, formuliertje invullen, stempelen (na het 'uitchecken' door de grenspolitie), auto in, controle door de politie van de VAE, formuliertje aan de Omaanse zijde, in het niemandsland invullen, met een smak geld (visa, gelukkig deed de chauffeur het meeste werk), weer in de rij, daar in gecheckt worden en dan nog 2 politiechecks. Bijna anderhalf uur. De terugreis was zo'n beetje in omgekeerde volgorde, maar nu lukte het in een half uur.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Ik ben 3 maal buiten een Schengengebied geweest, 2 keer Tsjechië en een keer Polen. Naar Tsjechië was nog een paar jaar voordat ze bij de EU kwamen, en er waren dus redelijk strenge controles. Polen zat toen ook nog niet bij de EU. De strengste controles waren echter Duitsland in vanuit CZ, we moesten de hele auto overhoop halen voor de Duitse douane.
Verder wel eens een checkpoint gehad in Spanje, omdat er wat onrust was met de ETA, dat was in de provincie Aragón. Maar omdat we een caravan hadden werden we niet aan controle onderworpen. Verder wel eens de Zwitserse grens gepasseerd, maar nooit gecontroleerd, alleen tussen Oostenrijk en Liechtenstein een kleine controle. Verder ben ik in 2007 nog van Denemarken naar Zweden gereden en daar had ik wel een grenscontrole, niet op papieren, maar ze wouden mijn auto bekijken (Jongere in een auto met NL ketekenplaten = kans op drugs). Ik had uiteraard geen drugs bij me.
Verder wel eens een checkpoint gehad in Spanje, omdat er wat onrust was met de ETA, dat was in de provincie Aragón. Maar omdat we een caravan hadden werden we niet aan controle onderworpen. Verder wel eens de Zwitserse grens gepasseerd, maar nooit gecontroleerd, alleen tussen Oostenrijk en Liechtenstein een kleine controle. Verder ben ik in 2007 nog van Denemarken naar Zweden gereden en daar had ik wel een grenscontrole, niet op papieren, maar ze wouden mijn auto bekijken (Jongere in een auto met NL ketekenplaten = kans op drugs). Ik had uiteraard geen drugs bij me.
-
- stadsweg
De strengste grenscontrole die ik heb gehad was denk ik op het vliegveld van Boston. Ik was in mijn eentje en kwam uit Parijs. Op weg naar de douane, vlak na de bagageband worden er nog 'at random' verdachte figuren uitgepikt voor extra controle. Ik dus ook. Toen ze zagen dat ik Nederlander was gingen ze moeilijke vragen stellen en werd de drugshond erbij gehaald. Ik gebruik nooit drugs en had dus ook niks bij me, maar goed ze hebben echt een goed beeld van ons Nederlanders.
Met de auto is de strengste controle die ik ooit gehad heb die tussen de VS en Canada, afgelopen zomer. Canada in: geen probleem. VS in: kofferbak open, vragen beantwoorden, strenge paspoortcontrole. Ook vragen over drugs, maar ik had dus niks bij me.
In de trein heb ik ook wel eens een zeer strenge controle gehad, nl. vorig jaar op de Nederlands-Duitse grens in de CityNightLine op weg naar Wenen. Twee douaniers hebben mijn tas en die van een vriend helemaal leeggehaald en alles goed bekeken. Ook de jassen werden goed gevoeld en gecontroleerd. Na gefouilleerd te zijn mochten we een kwartier later weer de coupé in. De douaniers waren zichtbaar teleurgesteld dat ze geen drugs hadden gevonden en dat er dus Nederlandse jongeren zijn die geen drugs gebruiken
Met de auto is de strengste controle die ik ooit gehad heb die tussen de VS en Canada, afgelopen zomer. Canada in: geen probleem. VS in: kofferbak open, vragen beantwoorden, strenge paspoortcontrole. Ook vragen over drugs, maar ik had dus niks bij me.
In de trein heb ik ook wel eens een zeer strenge controle gehad, nl. vorig jaar op de Nederlands-Duitse grens in de CityNightLine op weg naar Wenen. Twee douaniers hebben mijn tas en die van een vriend helemaal leeggehaald en alles goed bekeken. Ook de jassen werden goed gevoeld en gecontroleerd. Na gefouilleerd te zijn mochten we een kwartier later weer de coupé in. De douaniers waren zichtbaar teleurgesteld dat ze geen drugs hadden gevonden en dat er dus Nederlandse jongeren zijn die geen drugs gebruiken

-
- 2x4 autosnelweg
De strengste controle die ik meegemaakt was in de lijnbus van Venlo naar Duisburg, rond 2000 (dus al lang in Schengentijd). Bij vertrek van het station in Venlo wordt door de douane de bus in de gaten gehouden en als er reizigers met veel bagage instappen wordt de bus bij de grensovergang door de douane stilgehouden.
Van alle busreizigers werd ik als enige gecontroleerd en moest mijn hele tas leegmaken. Daar zaten veel levensmiddelen in (toen was ik nog student en nam wel eens wat van mijn ouders mee), maar geen drugs, dus dat was in orde.
Toen de douane weg was stopte een andere busreiziger (een wat oudere mevrouw) me nog wat levensmiddelen toe.....
Van alle busreizigers werd ik als enige gecontroleerd en moest mijn hele tas leegmaken. Daar zaten veel levensmiddelen in (toen was ik nog student en nam wel eens wat van mijn ouders mee), maar geen drugs, dus dat was in orde.
Toen de douane weg was stopte een andere busreiziger (een wat oudere mevrouw) me nog wat levensmiddelen toe.....
-
- 4x5 autosnelweg
Tussen Ierland en Noord-Ierland is grenscontrole echter vrijwel afwezig...Peter schreef:Je kan je hart nog steeds ophalen bij sommige Franse grensovergangen (hoewel de douaniers zelf zijn verdwenen).
-
- verkeersader
Ik ben in 2001 met m'n ouders via de Splügenpas van Zwitserland naar Italië gereden. Toen werd de auto aan de kant gezet, kofferbak open en die douanier wees een tas aan die we open moesten maken: vuile was
Die douanier werd helemaal rood, wierp nog een blik op onze paspoorten en toen mochten we door. Oftwel: verstop je drugs tussen je vieze onderbroeken
In 2002 vanuit Oostenrijk naar Tsjechië, dat was op zich niets schokkends, maar wel zo'n post waar een je alleen een hand uit een hokje ziet komen en 3 minuten later de paspoorten weer uit dat hokje komen...
Het spectaculairst was uiteraard de reis naar Georgië en Armenië vorig jaar. Vliegtuig naar Armenië was al leuk, we waren met een groep van een man of 40 en moesten op het vliegveld een visum aanvragen. Natuurlijk hadden ze nog nooit van klantvriendelijkheid gehoord, dus dat liep allemaal lekker stroef. Ook konden we natuurlijk niet gepast betalen en ook niet in Dollars, wat ons door de ambassade in Nederland was verzekerd. Dus op een drafje naar het wisselkantoor en dat pak dollars gewisseld in Armeense Dram, uiteraard kwam dat in grote coupures en moesten we per persoon betalen (heeft u het niet kleiner? Nee, dat mag niet van uw collega 3 meter verderop...)
Toen met de bus van Armenië naar Georgië. In Armenië allemaal uit de bus en stuk voor stuk langs de douanier (zo één met een veel te grote sovjetpet
). Toen mochten over de brug naar Georgië lopen en daar moesten we even wachten op de bus. Toen de bus er was bleek dat die Georgiërs alle bagage wilden zien, dus alle bagage de bus uit en door een röntgenapparaat (en we geen van allen het idee hadden dat die douanier naar dat scherm keek...). Ohja, de handbagage mochten we zo meenemen
Toen de bus weer vol was geladen konden we vijf meter verder rijden en kwam een jong douaniertje (hooguit 20) de bus in om te kijken of iedereen wel een stempeltje had gekregen van zijn collega... Nouja, drie kwartier en een handvol stempels verder waren we eindelijk in Georgië (glad asfalt!
)
Terug hoefden we de bus gelukkig niet leeg te maken en kregen we alleen de nodige stempeltjes. Met de bus de grens over en weer wachten bij de Armeense grens, we moesten nog een transitvisum hebben om weer bij ons vliegtuig te komen. Ja, dat kon wel op de ambassade in Tbilisi, maar dan was het waarschijnlijk over drie dagen klaar, maar misschien worden het er wel vijf en het kan ook best twee weken duren. Ja, danku, we regelen het aan de grens wel. Dus wij die douaniers blij gemaakt met werk (anders zitten ze toch maar koffie te leuten
) Maar dat duurde dus even anderhalf uur ofzo, zo rond 5 uur 's nachts...
Op het vliegveld van Yerevan was het weer bal. Inchecken kon niet zonder oprotpremie betaald te hebben, waar niemand ons ooit over had verteld. Was nog lekker 10.000 Dram ook (ca €20,-). "Voor u gaat inchecken moet u eerst betalen om het land uit te mogen" "En als we dat niet doen?" "Dan wordt u opgepakt en het land uitgezet"
Juist...

In 2002 vanuit Oostenrijk naar Tsjechië, dat was op zich niets schokkends, maar wel zo'n post waar een je alleen een hand uit een hokje ziet komen en 3 minuten later de paspoorten weer uit dat hokje komen...
Het spectaculairst was uiteraard de reis naar Georgië en Armenië vorig jaar. Vliegtuig naar Armenië was al leuk, we waren met een groep van een man of 40 en moesten op het vliegveld een visum aanvragen. Natuurlijk hadden ze nog nooit van klantvriendelijkheid gehoord, dus dat liep allemaal lekker stroef. Ook konden we natuurlijk niet gepast betalen en ook niet in Dollars, wat ons door de ambassade in Nederland was verzekerd. Dus op een drafje naar het wisselkantoor en dat pak dollars gewisseld in Armeense Dram, uiteraard kwam dat in grote coupures en moesten we per persoon betalen (heeft u het niet kleiner? Nee, dat mag niet van uw collega 3 meter verderop...)
Toen met de bus van Armenië naar Georgië. In Armenië allemaal uit de bus en stuk voor stuk langs de douanier (zo één met een veel te grote sovjetpet

Terug hoefden we de bus gelukkig niet leeg te maken en kregen we alleen de nodige stempeltjes. Met de bus de grens over en weer wachten bij de Armeense grens, we moesten nog een transitvisum hebben om weer bij ons vliegtuig te komen. Ja, dat kon wel op de ambassade in Tbilisi, maar dan was het waarschijnlijk over drie dagen klaar, maar misschien worden het er wel vijf en het kan ook best twee weken duren. Ja, danku, we regelen het aan de grens wel. Dus wij die douaniers blij gemaakt met werk (anders zitten ze toch maar koffie te leuten

Op het vliegveld van Yerevan was het weer bal. Inchecken kon niet zonder oprotpremie betaald te hebben, waar niemand ons ooit over had verteld. Was nog lekker 10.000 Dram ook (ca €20,-). "Voor u gaat inchecken moet u eerst betalen om het land uit te mogen" "En als we dat niet doen?" "Dan wordt u opgepakt en het land uitgezet"

-
- autoweg
Ik vond via Google Earth nog wat foto's van Zweeds-Noorse grensovergangen. Er worden, viel me op, geen Europese grensovergangsborden gebruikt. Dus niet die met de sterretjes, maar gewoon "Riksgräns Sverige" en "Riksgrense Norge". Ik vind het zelf leuk om dit soort grenzen op te zoeken via internet. Het zijn daar allemaal verlaten gebieden. Ook leuk is het om "uiterste" punten op te zoeken. De noordoostpunt van Noorwegen (grens Noorwegen - Rusland), maar ook bijvoorbeeld het zuidelijkste punt van Nederland. Nu nog een keer zelf bezoeken 
Hier een aantal foto's van Zweeds-Noorse grensovergangen:
http://mw2.google.com/mw-panoramio/phot ... 066165.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/phot ... 372051.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/phot ... 176481.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/phot ... 176459.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/phot ... 177147.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/phot ... 942905.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/phot ... 656566.jpg
Wat ik ook bijzonder vond, was het feit dat op de hele Zweeds-Noorse grens (in ieder geval in het "hoge Noorden") geen bomen staan. Allemaal gekapt
http://static3.bareka.com/photos/medium/18011730.jpg
http://static3.bareka.com/photos/medium/18157742.jpg
http://static3.bareka.com/photos/medium/12834618.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/phot ... 225939.jpg
500e bericht

Hier een aantal foto's van Zweeds-Noorse grensovergangen:
http://mw2.google.com/mw-panoramio/phot ... 066165.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/phot ... 372051.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/phot ... 176481.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/phot ... 176459.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/phot ... 177147.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/phot ... 942905.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/phot ... 656566.jpg
Wat ik ook bijzonder vond, was het feit dat op de hele Zweeds-Noorse grens (in ieder geval in het "hoge Noorden") geen bomen staan. Allemaal gekapt

http://static3.bareka.com/photos/medium/18011730.jpg
http://static3.bareka.com/photos/medium/18157742.jpg
http://static3.bareka.com/photos/medium/12834618.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/phot ... 225939.jpg
500e bericht

Laatst gewijzigd door Ties op za 28 feb 2009, 13:17, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- autoweg
Mooie plaatjes, Ties!
Die gekapte bomen op de grens zijn ook apart, maar ik denk dat het gewoon een extra verduidelijking is, of misschien is er criminaliteit daar en is dat zo misschien beter in beeld te brengen (zal wel niet in dat gebied maar je weet nooit :P ).

Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.
-
- verkeersader
Nou, criminaliteit zal er best wel zijn, maar probeer maar eens grens van een paar duizend kilometer te overzien, ook in the middle of nowhere...
Ben daar vaker de grens overgestoken, maar was glad vergeten wat voor bordjes daar staan. Ik weet nu niet meer of er wel EU-bordjes "Sverige" staan op die brug over de Sont, maar ik dacht van wel. Kan zijn dat ze ook nog aan de Zweeds-Finse grens staan, maar daar ben ik nooit geweest
Ben daar vaker de grens overgestoken, maar was glad vergeten wat voor bordjes daar staan. Ik weet nu niet meer of er wel EU-bordjes "Sverige" staan op die brug over de Sont, maar ik dacht van wel. Kan zijn dat ze ook nog aan de Zweeds-Finse grens staan, maar daar ben ik nooit geweest

-
- Moderator
-
- autoweg
Ik ben nog eens wat verder gaan zoeken, en kijk eens wat ik tegenkwam:
Grens VS - Canada
Grens VS (Alaska) - Canada
Grens Finland - Rusland, er waren geen foto's dus gewoon een luchtfoto
Ik zie veel meer lijnen in het landschap, maar vaak zijn daar geen Panoramiofoto's en de luchtfoto's zelf zijn van te slechte kwaliteit. Al met al is die bomenkap-op-de-grens dus niet zo bijzonder
Maar, nu weet ik dus nog steeds niet waar het voor dient :confuuuse:
Maargoed. Ik ben alweer meer aan het grensspotten dan dat het over de overgangen zelf gaat
uh2:
Grens VS - Canada
Grens VS (Alaska) - Canada
Grens Finland - Rusland, er waren geen foto's dus gewoon een luchtfoto

Ik zie veel meer lijnen in het landschap, maar vaak zijn daar geen Panoramiofoto's en de luchtfoto's zelf zijn van te slechte kwaliteit. Al met al is die bomenkap-op-de-grens dus niet zo bijzonder

Maargoed. Ik ben alweer meer aan het grensspotten dan dat het over de overgangen zelf gaat

-
- stadsweg