Dat doet me er wel aan herinneren dat ik op de grensovergang tussen Givet en Beauraing ooit deze heb gefotografeerd. Tweetalig, terwijl hier volgens mij geen Nederlands gesproken wordt. Let ook op de trema in Belgïe.

Moderator: Moderatoren

Iets moet me denken aan de B8 naar Babberich.. maar zeker weten doe ik het niet. Waar is die foto genomen?
Palance schreef: zo 30 jan 2011, 17:21 Voor het eerst dat ik een foto zie met cyrillisch schrift op een EU-bord (en nog wel één met 4 talen). Deze staat aan de Russisch-Finse grens.
Ik kwam deze tegen op FB, de Grieks-Bulgaarse grens.Palance schreef: vr 04 feb 2011, 7:38 Bulgarije: Ik heb nooit foto's gezien van dat soort borden, ik vraag me af of die bestaan.

Juni 2023 was het meeste van dat complex bij Poperinge gesloopt. Men nam 40 werkdagen de tijd volgens het bord aan de rechterkant.Vinny schreef: ma 21 jun 2021, 23:13 Tijdje geleden werd ik gewezen op dit grenscomplex:
https://goo.gl/maps/KtQqGp5894Px5Dxw5
Schijnt in 1988 gebouwd te zijn, een paar jaar voor het Schengen verdrag. Nooit gebruikt![]()
Dat maakt toch niet zo veel uit? Het land heet nog steeds formeel Bondsrepubliek Duitsland.Wesso schreef: zo 19 nov 2023, 18:52Toch wel zo oud dat ik me afvraag of het uit de tijd komt waarin er ook een République démocratique allemande (de DDR dus) bestond.
Zo vreemd is dat nu ook weer niet, in België kom je dat ook nog tegen, hetzelfde zoals je in Nederland "Bondsrepubliek Duitsland tegenkomt". Het land voor de grens kiest zelf in welke taal ze de aankomende grens aanduiden.Joshua schreef: zo 19 nov 2023, 18:23 Verouderd Frans grensbord dat de Duitse grens na 200 m aanduid: https://www.google.nl/maps/@48.9784772, ... ?entry=ttu
République
Fédérale
d'Allemagne
Zie ook het laagspanningsnetwerk bovenop de daken, de Fransen zijn daar gewoon verder gegaan met het ooit tot Duitsland behorende deel van wat dat nu bij Frankrijk hoort.

En een onnodige spatie. Volgens mij is het met deze borden zo dat de voorwegwijzer wordt neergezet door het land dat je verlaat, terwijl het bord op de grens wordt neergezet door het land dat je inrijdt. Taalverschillen tussen beide zijn best gebruikelijk. Het eerste bord is best wel vaak eentalig in de taal van het land dat je verlaat; het tweetalige bord met de taalfout is dan eerder de uitzondering.
Er bestaat geen eentalig duitstalig gebied in België. Alle gemeenten die tot de Duitstalige Gemeenschap van België behoren, zijn faciliteitengemeenten met faciliteiten voor Franstaligen. Het Waals Gewest hanteert op haar bewegwijzering strikte tweetaligheid. De gemeenten zelf geven hier eigen invulling aan en daar heeft inderdaad de voorbije decennia een shift richting voorkeur voor Duits plaatsgevonden.Joshua schreef: vr 24 nov 2023, 17:13 Dat laatste staat nogal klein. Ik zou dat gewoon veranderen naar 'Bundesrepublik Deutschland' aangezien dat het daar toch alleen maar Duitstalig is.