Vandaag is 'Al Majd Road' officieel geopend, dit betreft 195 kilometer nieuwe autosnelwegen in de periferie van Doha. Het belangrijkste onderdeel hiervan is de Orbital Road, een bypass van Doha met 14 rijstroken.
Dit is een mega snelweg, 2x5 rijstroken op de hoofdrijbaan, 2x2 rijstroken op de parallelrijbaan voor de volledige lengte van het project, met elke paar kilometer vlechtwerken en mega knooppunten met andere snelwegen.
Er is ook een wegvak met 10 rijstroken in één richting, is vraag me af of dit het breedste stuk snelweg ter wereld is.
Interessante video, is dat systeem zo anders dan het eerdere systeem dat het via een video moet worden uitgelegd?
Om eerlijk te zijn lijkt het zelfs voor mij als buitenstaander een best duidelijk systeem.
Enig puntje wat ik zo zie is dat bij borden met lange Arabische namen de Engelse vertaling wat moeilijk leesbaar lijkt te worden, al weet ik niet hoe ze dat anders op hadden moeten lossen.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
Bijzonder dat er wordt gekozen voor een klavermolen met linkse uitvoegers. Aan de andere kant: met de hoeveelheid verkeer op de foto’s is dat nou ook weer geen ramp.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
Ze hebben het incorrecte Britse voetbalsymbool overgenomen, zo te zien. Problematischer dan de geometrie van het symbool lijkt me dat ik hier niet zo snel wijs wordt welk (deel van een?) stadion hier dan rechtdoor gaat en wat rechtsaf.
Bijzonder dat er wordt gekozen voor een klavermolen met linkse uitvoegers. Aan de andere kant: met de hoeveelheid verkeer op de foto’s is dat nou ook weer geen ramp.
In de Golfregio bouwen ze graag knooppunten waar je rechtsomkeert kunt (U-turn). Er liggen veel halve aansluitingen aan één rijrichting, en ook de wijken zijn vaak een kwestie van meerdere keren verplicht rechtsaf. Totdat je op een groot kruispunt/rotonde eindelijk kunt draaien.
Van een paar kilometer extra moeten rijden zal men dus niet vreemd opkijken. Ik vraag me af of één Amerikaans of Brits verkeerskundig bureau dit een halve eeuw geleden geïntroduceerd heeft, en de geest nu niet meer terug in de fles kan.
In Doha wordt een enorm knooppunt aangelegd, het Mesaimeer Interchange dat $ 730 miljoen kost en waar drie autowegen bij elkaar komen, de E-Ring Road, Al Wakrah Bypass en de Industrial Area Road.
Zaterdag 11 juli opent 7 kilometer van de Q1 richting noorden, in het zuiden van Doha.
Deze autosnelweg is oorspronkelijk aangelegd als de Al Wakrah Bypass. Sinds dit jaar is het aangesloten op de Doha Expressway. Hiermee is de gehele route door Doha onderdeel van de Q1 geworden, en het lijkt er nu op dat de Doha Expressway nu ten zuiden van Al Wakrah op Mesaimeer Road begint, en niet meer in Doha zelf.
Gelet op de markering lijkt dat groene lusje een fietspad te zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Als openstreetmap een wat oudere situatie heeft was dat een verbinding van Hayr Al Harba naar Lusail. Is in de rechteronderhoek nog een stukje van te zien. Nu blijkbaar onderdeel van het park. Maar wat daar dan de gedachte achter is?
Egbert schreef: ↑ma 21 dec 2020, 8:06
Als openstreetmap een wat oudere situatie heeft was dat een verbinding van Hayr Al Harba naar Lusail. Is in de rechteronderhoek nog een stukje van te zien. Nu blijkbaar onderdeel van het park. Maar wat daar dan de gedachte achter is?
Is hip. Ze willen Europa nadoen door parkjes en fietscircuits aan te leggen op plaatsen van oude knooppunten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.