Verwijzingen naar buitenland

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Verwijzingen naar buitenland

Bericht door harry » vr 01 jul 2005, 10:18

jeroent schreef:In de meeste gevallen is het verschil zo klein, dat het ook niet verwarrend is voor weggebruikers, dat maak je mij niet wijs.
Bij bewegwijzering is het handig om iedere bron van verwarring waar mogelijk weg te nemen. Hoe klein de verwarring ook kan zijn. Want de som van een aantal "kleine verwarringen" kan wel eens fataal worden.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 01 jul 2005, 10:25

Ik ben ervoor de namen van plaatsen op een bord te vermelden zoals die plaats in dat land zelf wordt aangeduid. Dus in Duitsland "Arnhem" en niet "Arnheim". En in ons land "Köln" en niet "Keulen".
Donateur Vereniging Wegenforum

N342
autoweg

Bericht door N342 » vr 01 jul 2005, 11:09

Hajo schreef:Ik ben ervoor de namen van plaatsen op een bord te vermelden zoals die plaats in dat land zelf wordt aangeduid. Dus in Duitsland "Arnhem" en niet "Arnheim". En in ons land "Köln" en niet "Keulen".
Zoals de Nederlandse regels voor dit soort gevallen zijn dus.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 01 jul 2005, 11:56

N342 schreef:Zoals de Nederlandse regels voor dit soort gevallen zijn dus.
Precies. :D Ik meen zelfs te weten dat het een Europese regel is, zeker ben ik daar echter niet van.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 01 jul 2005, 13:00

Hajo schreef:
N342 schreef:Zoals de Nederlandse regels voor dit soort gevallen zijn dus.
Precies. :D Ik meen zelfs te weten dat het een Europese regel is, zeker ben ik daar echter niet van.
Oei.. we zijn een discussie aan het herhalen:
http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic ... highlight=
Conclusie was niet helemaal duidelijk, ANWB zegt dat ze de officiele schrijfwijze van het land handhaven (en Luik heeft volgens de ANWB 2 officiele namen). Waarschijnlijker is dat de schrijfwijze in het gebied direct over de grens wordt aangenomen (Grens bij Eijsden->Voerstreek->Nederlandstalig (Luik)).

N342
autoweg

Bericht door N342 » vr 01 jul 2005, 14:15

jeroent schreef: Oei.. we zijn een discussie aan het herhalen:
Conclusie was niet helemaal duidelijk, ANWB zegt dat ze de officiele schrijfwijze van het land handhaven (en Luik heeft volgens de ANWB 2 officiele namen). Waarschijnlijker is dat de schrijfwijze in het gebied direct over de grens wordt aangenomen (Grens bij Eijsden->Voerstreek->Nederlandstalig (Luik)).
ANWB handeert wat op het eerste bord over de grens staat, in het genoemde voorbeeld is dat Luik/Liège, het bord staat namelijk in de Voerstreek (Nederlands) wat een faciliteitengemeente is, daarom wordt Liège ook aangegeven.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 01 jul 2005, 14:32

Dus op Nederlands grondgebied wordt Luik aangegeven als "Luik/Liege"?
Heb je een foto?

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » vr 01 jul 2005, 14:51

N342 schreef:
jeroent schreef: Oei.. we zijn een discussie aan het herhalen:
ANWB handeert wat op het eerste bord over de grens staat, in het genoemde voorbeeld is dat Luik/Liège, het bord staat namelijk in de Voerstreek (Nederlands) wat een faciliteitengemeente is, daarom wordt Liège ook aangegeven.
Ik had nou juist in dat andere topic een link gepost naar de ANWB site waar stond dat ze de officiele schrijfwijze gebruiken en dat Luik 2 officiele schrijfwijzen heeft.. Dus dat het niks met het eerste bord te maken heeft.

N342
autoweg

Bericht door N342 » vr 01 jul 2005, 21:23

Hajo schreef:Dus op Nederlands grondgebied wordt Luik aangegeven als "Luik/Liege"?
Heb je een foto?
Zo bedoel ik het niet, in de voerstreek waar zowel Vlaams als Waals de officiële spreektaal. Daarom staat daar Luik-Liège aangegeven, aangezien Luik de Nederlandse benaming van deze stad is gebruikt de ANWB deze.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 04 jul 2005, 8:00

En dat komt natuurlijk alleen maar omdat het eerste bord net na de grens nog net op het grondgebied van Voeren staat. Lag de grens tussen Voeren en Wallonie ietsjes meer naar het oosten, dan hadden we alleen Liege zien staan na de grens en dus ook op de A2.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 04 jul 2005, 21:07

En als bv. de Duitsers nu eens besluiten om als "service" voor de Nederlanders op het eerste bord na de grens nog Keulen neer te zetten (met tussen haakjes Koln), dan moeten wij opeens weer Keulen gaan aangeven.

Wat dat betreft werkt dat systeem toch niet altijd zo goed, hoewel dat in Voeren een gekke situatie is. Dan kun je toch maar beter plaatsen aangeven in de taal die in die plaats gesproken wordt.

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 06 jul 2005, 1:45

Dat laatste vind ik ook: in Luik spreken ze Frans, dus duidt die stad dan zeker aan in de taal die daar gesproken wordt. Je kan er evenwel een vertaling bijzetten voor de duidelijkheid, maar zet dan zeker eerst de naam in de taal die ze daar spreken, zoals Lille (Rijssel) en Köln (Keulen). Dat is vooral handig indien je te maken krijgt met bijvoorbeeld Aachen (Aix-la-Chapelle). :)

Misschien nog even dit terzijde opmerken: Voeren is inderdaad een geval apart en dat maakt het inderdaad moeilijk om daar op de snelweg een consequente benaming te vinden. Voeren is zoals reeds opgemerkt een faciliteitengemeente, en dat is nog iets anders dan een tweetalige gemeente, Nederlands is er dus de officiële spreektaal, Frans niet, maar er zijn wel faciliteiten voor Franstaligen, zoals bijvoorbeeld tweetalige wegwijzers. Ook nog even zeggen: Vlaams en Waals zijn talen die niet bestaan. :P ;) Mijn leerkracht Nederlands kon het niet uitstaan dat mensen het hadden over Vlaams en Waals. (ikzelf heb daar geen moeite mee, maar sommige Vlamingen vinden het vervelend als men het heeft over "Vlaams").

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 06 jul 2005, 10:15

R4 schreef:sommige Vlamingen vinden het vervelend als men het heeft over "Vlaams".
En andere Vlamingen juist weer niet!
Of een taal een taal is, is vooral een politieke discussie.

:offtopic:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 06 jul 2005, 12:56

Ja de Voerstreek..., daar kunnen graffityspuiters het hele continuiteitsbeginsel van de brave ANWB overhoop gooien... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » ma 27 mar 2006, 19:03

waarom doen we het niet gewoon zo
(bekijk het een paar secondes)
Afbeelding

N.B.:als iemand van de moderators denkt dat hij ergens anders thuis hoort, zeg het maar
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 27 mar 2006, 19:09

OMG, alsjeblieft niet zeg. Dan wordt je helemaal gestoord tijdens het autorijden in Friesland ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 27 mar 2006, 19:32

uhm, niet echt wat ik serieus neem, sorry. Ook niet consequent: Franeker is ook Frjentsjer en Grouw is ook Grou.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 27 mar 2006, 19:35

timmetje schreef:waarom doen we het niet gewoon zo
(bekijk het een paar secondes)
http://timmetje.mail.googlepages.com/lj ... t-full.gif

N.B.:als iemand van de moderators denkt dat hij ergens anders thuis hoort, zeg het maar
Nog een reden (naast de taal) om niet naar Friesland te gaan.
*11-08-2017 L.M.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 27 mar 2006, 20:35

Timmetje: Ik vind het geweldig mooi gemaakt. Een prachtige animatie, ik kan niet anders zeggen: Maar voor bewegwijzering vind ik het niet goed. Dat moet rust uitstralen en niet de hele tijd heen een weer flikkeren. Op Brusselse lijnbussen wordt de Nederlandstalige en Franstalige bestemmingen afgewisseld met een dergelijk systeem en ik word daar ook "geflipt'' van eerlijk gezegd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 27 mar 2006, 21:03

Wouter N14 schreef:uhm, niet echt wat ik serieus neem, sorry. Ook niet consequent: Franeker is ook Frjentsjer en Grouw is ook Grou.
En Joure heet op z'n Fries "De Jouwer"

Permanente, statische bewegwijzering moet helder en eenduidig zijn, en m.i. niet stroomafhankelijk zijn. Dus kiezen voor één taalversie van een doel.

(En nee, laten we de rest van de discussie Nederlands/Fries hier nu niet voor de zoveelste keer gaan voeren...)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 28 mar 2006, 14:51

Wouter N14 schreef:uhm, niet echt wat ik serieus neem, sorry. Ook niet consequent: Franeker is ook Frjentsjer en Grouw is ook Grou.
Grou is alleen maar Grou, het verschijnt daar niet meer in het Nederlands op de borden.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 28 mar 2006, 16:09

Vinny, dank je wel voor het kompli´ment
en rene, ik had er eerlijk niet ann gedach dat je der Stroom voor nodig was (ik dacht met klepjes of zo.
was ook niet 100% serieus
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 28 mar 2006, 16:23

Rene schreef:(En nee, laten we de rest van de discussie Nederlands/Fries hier nu niet voor de zoveelste keer gaan voeren...)

Coen Tunnel schreef:Grou is alleen maar Grou, het verschijnt daar niet meer in het Nederlands op de borden.
:roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 28 mar 2006, 16:39

en rene, ik had er eerlijk niet ann gedach dat je der Stroom voor nodig was (ik dacht met klepjes of zo.
Uhm, als je klepjes wil laten draaien, dan heb je energie nodig. Dus dan heb je een motortje nodig, electriciteit (stroom) is dan wel handig ja... ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 28 mar 2006, 18:12

Wouter N14 schreef:
Rene schreef:(En nee, laten we de rest van de discussie Nederlands/Fries hier nu niet voor de zoveelste keer gaan voeren...)

Coen Tunnel schreef:Grou is alleen maar Grou, het verschijnt daar niet meer in het Nederlands op de borden.
:roll:
Het is ook geen discussie, ik wijs enkel op een feitelijke onjuistheid, dat mag toch wel?

Ik hoef er verder niet over te discussiëren, dat hebben we hier al vaker gedaan en in andere topics en dat is hier niet nodig.
Coen Tunnel

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 28 mar 2006, 18:41

ik wijs enkel op een feitelijke onjuistheid, dat mag toch wel?
Het komt wel heel erg betweterig over..., geldt ook voor Wouter trouwens...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 28 mar 2006, 18:49

Vinny schreef:
ik wijs enkel op een feitelijke onjuistheid, dat mag toch wel?
Het komt wel heel erg betweterig over..., geldt ook voor Wouter trouwens...
Prima! Als ik een kleine fout corrigeer, ben ik dus betweterig. Omdat ik het in dit geval wèl goed weet?

Jaja, rare redenaties heb jij Vinny. :roll:
Coen Tunnel

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 28 mar 2006, 18:53

C'est la tone qui fait la musique.
Niet iedereen is op de hoogte van de Friese of Nederlandse spelling van dergelijke kleine dorpen, dat lijkt mij volstrekt begrijpelijk. Zelf weet ik ook niet hoe je Stettin op zijn Pools schrijft; en ik ben ermee opgehouden om het te proberen omdat ik vast wel ergens een c met een z verwar of andersom, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 28 mar 2006, 18:57

Daarom, dat snap ik en dat is logisch, maar daar val ik toch niemand op aan?

Overigens weten de NS vaak niet eens hoe je Stettin op z'n Pools schrijft, vaak zie je Sczcecin (terwijl Szczecin juist(er) is al weet ik niet of ik dan ergens een accentje vergeten ben).
Coen Tunnel

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 28 mar 2006, 19:03

Overigens weten de NS vaak niet eens hoe je Stettin op z'n Pools schrijft, vaak zie je Sczcecin (terwijl Szczecin juist(er) is al weet ik niet of ik dan ergens een accentje vergeten ben).
Op de DRIP-achtige borden op Amsterdam Centraal geven ze dan maar Leipzig Hbf aan... :evil: :roll: