Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door Willem » di 26 apr 2011, 20:45

harry schreef:Wijknummers wel minder trouwens.
Als inwoner van een stad met wijknummering hoor je maar heel zelden dat iemand die wijknummering ook daadwerkelijk heeft gevolgd. In verhouding tot alle oerwouden aan borden bij belangrijke kruispunten is het misschien handiger om geen wijknummers, maar wat meer witte/bruine doelen te gebruiken.
Daarnaast heeft niet iedere gemeente door dat niet elke bezoeker van de stad direct snapt dat "wijk 11" een synoniem voor centrum is.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door nederland24 » di 26 apr 2011, 21:16

Wijknummers kwamen toch altijd overeen met de postcodenummers en zo was het voor de koeriers makkelijker om de pakketjes goed te bezorgen. Zo heb ik het tenminste geleerd op school. Tegenwoordig heeft iedereen een navigatiesysteem. Industrienummers vind ik wel handig. Als je navigatiesysteem uitvalt, kan je nog altijd de borden volgen. Bij wijknummers bestaat elk wijknummer uit ongeveer twintig straten of meer en dan kan je nog lang blijven zoeken.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door sirdanilot » di 26 apr 2011, 22:25

Wijknummers zijn ondingen ! Meteen afschaffen die hap ! Wie weet er nou of je in 'wijk 11' woont? Je verbindt je identiteit met je wijknaam. Het is veel duidelijker om te werken met windrichtingen ('Plaatsnaam-Zuid') en zodra je op dat punt bent, wijknamen. Als ik naar Almere rij, ga ik echt niet eerst opzoeken welk wijknummer ik moet volgen. Ik onthou gewoon welke afrit ik moet hebben, bijvoorbeeld afrit Almere-Buiten-West (wel een leuke afritnaam trouwens :mrgreen: alsof die bocht zo scherp is dat je buiten westen raakt), en dan de buurt waar ik moet zijn. Als ik er rondrij kijk ik ook naar de buurtnaam, of ik orienteer me op doelen als 'Centrum-Buiten' (dat ligt in de buurt van de wijk), maar ik kijk niet naar die volstrekt nutteloze wijknummers.

Helaas snappen wegbeheerders niet dat mensen al niet eens kijken naar de meest simpele nummers: veel mensen weten niet eens op welk A-nummer ze rijden. Laat staan dat ze ook nog omleidingsnummers, afritnummers en wijknummers gaan onthouden.

Industrie en havennumering is wat anders, omdat beroepschauffeurs zijnde vrachtwagenchauffeurs hiervan gebruik maken.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door captain007 » di 26 apr 2011, 22:29

^^ Snap er inderdaad ook niet veel van. In Almere staat het ook op de borden, maar ik kijk toch echt naar namen in plaats van nietszeggende nummers. Industrienummers kan ik nog wel wat bij voorstellen, aangezien vaak de straten genummerd zijn. Ook een systeem zoals in de Nijmeegse wijk Lindenholt met wijknamen en genummerde straten kan ik me nog wel enigsinds in vinden. Maar om wijken nummers te gaan geven....

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door Vinny » di 26 apr 2011, 22:38

De A 6 is afgesloten, verkeer naar Lelystad rijdt over de N 700 of de S 101. Wijk 11 is bereikbaar via de U 17. Houdt u wel rekening met extra vertraging, voor afrit industrieterrein 2300 t/m 2800 staat een file met een vertragingstijd van ongeveer 20 minuten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door harry » wo 27 apr 2011, 10:56

^^ Je vergeet te melden dat het om afrit 12 gaat. :knetter:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door mavas » ma 04 feb 2013, 21:06

*schop* !
Behalve verkeersborden ook wegwijzers ruimen
31 januari 2013

Delft heeft onderzocht dat 15 tot 20 procent minder verkeersborden nodig zijn en bijna 60 procent minder borden voor bewegwijzering. De wijkbewegwijzering met wijknummers komt te vervallen.

De bewegwijzering zal worden herzien. De bewegwijzering naar de binnenstad voor bezoekers kan beter. Er komen hiervoor borden met de tekst ‘historisch centrum’. De Parkeerrouteborden worden ook verbeterd. Verder worden voortaan alleen de belangrijke bestemmingen bewegwijzerd, met minder wegwijzers. Ook de vormgeving van de wegwijzers wordt gestandaardiseerd, zodat er meer eenheid komt. Delft wil daarvoor overgaan op zogenaamde strokenborden. Dat zijn verzamelborden met op aparte stroken de verschillende bestemmingen. Dit is duidelijk en voorkomt dat voor elke bestemming een apart bord nodig is. De wijkbewegwijzering met wijknummers komt te vervallen. Dit systeem is verouderd en minder nodig door het gebruik van navigatiesystemen. De Tanthof-bewegwijzering blijft wel bestaan vanwege de complexiteit van de wijk.
Bron: http://www.verkeersnet.nl/8770/behalve- ... rs-ruimen/
Dit betekent dus het definitieve einde van de wijkbewegwijzering in Nederland voor zover ik kan overzien.

Alleen wat moet ik van de tekst " verzamelborden met op aparte stroken de verschillende bestemmingen. Dit is duidelijk en voorkomt dat voor elke bestemming een apart bord nodig is" denken? Gaat dat niet juist betekenen dat er meer bestemmingen op 1 bord komen die je in het voorbijrijden niet meer allemaal kunt lezen?!?! Ik ben daar wel bevreesd voor.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door boe! » ma 04 feb 2013, 21:19

mavas schreef:Dit betekent dus het definitieve einde van de wijkbewegwijzering in Nederland voor zover ik kan overzien.
Zoetermeer schiet mij te binnen als een gemeente met wijkbewegwijzering.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door Snelwegfreak » ma 04 feb 2013, 21:21

Almere ook dacht ik...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door captain007 » ma 04 feb 2013, 21:23

Nijmegen gebruikt het in Lindenholt en Dukenburg veel. Daar is het wel handig, want alle straten zijn er genummerd per wijk.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door harry » ma 04 feb 2013, 21:26

mavas schreef:De wijkbewegwijzering met wijknummers komt te vervallen.
Eindelijk!
Met districten, wijken, 3 P-routes (!) en een hotel-route maakte Delft het ook wel erg bont.
mavas schreef:Dit betekent dus het definitieve einde van de wijkbewegwijzering in Nederland voor zover ik kan overzien.
Eens kijken...
http://home.wxs.nl/~fluks4/nlbis/xwijken.html
Almere - Amsterdam - Apeldoorn - Capelle aan den IJssel - Delft - Doetinchem - Dordrecht - Ede - Krimpen aan den IJssel - Maastricht - Ommoord (Rotterdam) - Vlaardingen - Zoetermeer

In Apeldoorn, Dordrecht en Zoetermeer zie ik toch wijknummers op vrij nieuwe borden terugkomen...
mavas schreef:Alleen wat moet ik van de tekst " verzamelborden met op aparte stroken de verschillende bestemmingen. Dit is duidelijk en voorkomt dat voor elke bestemming een apart bord nodig is" denken?
Dat hotels, recreatieve bestemmingen en wijken boven elkaar gestapeld worden. Zoals nu ook al op andere plekken gebeurt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door Ds79m » ma 04 feb 2013, 21:34

harry schreef:In Apeldoorn, Dordrecht en Zoetermeer zie ik toch wijknummers op vrij nieuwe borden terugkomen...
Dat is correct, terwijl een aantal jaren terug werd aangekondigd dat die wijknummers zouden verdwijnen. In de praktijk worden ze ook niet of nauwelijks gebruikt. Sterker nog, het zou me niet verbazen als meer dan de helft van de Dordtenaren niet eens weet in welk wijknummer hij/zij zelf woont.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door Willem » ma 04 feb 2013, 22:33

mavas schreef: Alleen wat moet ik van de tekst " verzamelborden met op aparte stroken de verschillende bestemmingen. Dit is duidelijk en voorkomt dat voor elke bestemming een apart bord nodig is" denken?
Waarschijnlijk komt er dan boven elke rijstrook een apart bord met bestemmingen te hangen. Als het rechtdoor naar Rotterdam gaat en er zijn twee rijstroken voor rechtdoor hangt er boven elke rijstrook een apart bord met Rotterdam erop (en nog wat andere bestemmingen), dus een beetje zoals Zwitserland dat boven de snelwegen doet.
Overigens heeft Delft maar weinig wegen met 2 rijstroken per richting, dat scheelt weer. Het opknappen van de gemeentelijke bewegwijzering kan trouwens geen kwaad, want die is inmiddels flink verouderd. Het is wel slimmer om daarmee te wachten tot de bulldozers weer uit de stad verdwenen zijn.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door mhkamp » ma 04 feb 2013, 22:40

Wat is dit eigenlijk (38.026) ? Ze staan bij boerderijen en bij (ik meende ook) bedrijven.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door Vinny » ma 04 feb 2013, 22:44

https://maps.google.nl/maps?q=z%C3%BCri ... 8,,0,-7.53

Ze doen dat dus ook op stedelijke wegwijzers in Zwitserland. Juist daar vind ik het meer tot zijn recht komen dan op snelwegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door nielske1990 » ma 04 feb 2013, 22:50

In Helmond worden wijknummers ook nog op bordjes aangegeven, met nummers gelijkend aan die van de postcode. Of er echter nog sprake is van een volledig systeem durf ik nu niet te zeggen, het systeem lijkt niet echt goed meer onderhouden te worden.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door harry » ma 04 feb 2013, 23:34

mhkamp schreef:Wat is dit eigenlijk (38.026) ? Ze staan bij boerderijen en bij (ik meende ook) bedrijven.
Boerderijnummers voor vrachtverkeer. Straatnummer (38) + huisnummer. Een "uitvinding" van Eemsmond.
Afbeelding
Afbeelding
(Foto's van 2009. Toen was het nog maar pas ingevoerd.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door harry » ma 04 feb 2013, 23:37

mavas schreef: Alleen wat moet ik van de tekst " verzamelborden met op aparte stroken de verschillende bestemmingen. Dit is duidelijk en voorkomt dat voor elke bestemming een apart bord nodig is" denken?
Willem schreef:Waarschijnlijk komt er dan boven elke rijstrook een apart bord met bestemmingen te hangen.
Ik denk toch dat ze met stroken de layout van de borden bedoelen en niet rijstroken... :D

Een beetje zoals dit dus (maar dan hopelijk beter):
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door Sophie » di 05 feb 2013, 10:55

Vinny schreef:https://maps.google.nl/maps?q=z%C3%BCri ... 8,,0,-7.53

Ze doen dat dus ook op stedelijke wegwijzers in Zwitserland. Juist daar vind ik het meer tot zijn recht komen dan op snelwegen.
Hier zie je ook, hoe duidelijk witte wegwijzers in binnensteden zijn. De langeafstandsbestemming pik je er zo uit. Bij witte borden zou dat lastiger zijn...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door evos » di 05 feb 2013, 12:27

harry schreef:Boerderijnummers voor vrachtverkeer. Straatnummer (38) + huisnummer. Een "uitvinding" van Eemsmond.
Of een recycling van de straat/huisnummers in het eerste postcodesysteem? Dat was ooit op enige schaal ingevoerd in Deventer. In de Hoofddorpse wijk Graan voor Visch bestaan de vijfcijferige huisnummers nog steeds (zojuist is de zoveelste poging om daar alsnog straatnamen in te voeren op niets uitgelopen).
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door Willem » di 05 feb 2013, 18:43

Zo'n systeem is een poosje in de mode geweest. In Nijmegen, Wijchen en Lelystad bestaan eveneens dat soort wijken. Al die wijken zijn ongeveer in dezelfde periode gebouwd.

@harry: laten we hopen dat Delft niet het Zoetermeer-systeem gaat invoeren, daar lijkt het nu wel heen te gaan.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Genummerde industrieterreinen en steden met wijknummers

Bericht door harry » di 05 feb 2013, 19:57

evos schreef:Of een recycling van de straat/huisnummers in het eerste postcodesysteem?
Ik geloof niet dat er enig verband is met welke postcode dan ook.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie