[A012] Gouda - Utrecht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: A12: Gouda <-> Utrecht

Bericht door Palance » di 06 jul 2010, 20:00

boe! schreef:Te lui om even op de website van Rijkswaterstaat te kijken?
Nee hoor, we wachten gewoon totdat iemand even de URL post. :PP:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 07 jul 2010, 9:52

Luiheid inderdaad. :) Waarom zou ik iets opzoeken dat een ander gewoon weet.
Omdat kennelijk de weters op vakantie zijn en de luiaard on-line, hier de eerste weekendafsluiting (16-19 Juli). Er zulllen in augustus nog wel meer volgen.

http://www.rijkswaterstaat.nl/images/To ... 285151.pdf
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » do 08 jul 2010, 14:37

Waarom wordt, al dan niet tijdelijk, de tweede linksafstrook aan het eind van de N11 richting A4 nog niet opengesteld tijdens die afsluitingen? Er stond tijdens het vorige afgesloten weekend de hele zaterdag zo'n 6 km file op de N11 met vertragingen van een half uur, wat een stuk minder zou zijn met 2 linksafstroken bij de aansluiting op de A4. Er ligt al genoeg asfalt om die extra strook open te stellen, alleen klopt de belijning nog niet en ligt er een uitrit werkverkeer in de weg. Tijdens deze paar weekenden kan die uitrit best niet gebruikt worden, denk ik, en kan tijdelijke belijning worden aangelegd (net als bij Bodegraven).

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 20 jul 2010, 10:15

Het viel me vandaag op dat de spitsstrook over bijna de hele lengte een volwaardige breedte heeft, met uitzondering van het stukje vlak voor het Gouwe aquaduct. Daar lijk het op het oog bijna nog smaller dan dat 80 strookje op de A20 naar Hoek van Holland... Gaat dat wel werken?

junky
dorpsstraat

Bericht door junky » do 22 jul 2010, 23:34

Dit soort website's mag RWS wel vaker maken.
http://www.filesophie.nl/
Wanneer krijgen we een website voor de A2 en A4 en A27 en ......

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 22 jul 2010, 23:56

Ik zie het schildje A12 in zwart op geel en ben direct weg... :shutup:
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 26 jul 2010, 5:50

Op de A1 bij Hoevelaken staat een tekstkar die de reistijd naar Den Haag aangeeft via de normale route (A28/A12) en via Amsterdam (A1/A4).

junky
dorpsstraat

Bericht door junky » ma 26 jul 2010, 12:24

Op de A12 ergens bij woerden heb ik er ook 1 gezien.
Ook op de A12 bij bunnik staat er 1.
En bij meerkerk op de A27 heb ik er ook 1 zien staan.
Het zal wel een test zijn om weggebruikers beter te informeren.
Wat ook wel nodig is met al die wegwerkzaamheden

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 26 jul 2010, 16:26

Zelfde geldt voor de A15 ten oosten van Deil en de A2 ten zuiden van Deil. Advies is via Rotterdam te rijden.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 31 jul 2010, 18:49

Ik ben vandaag door het werkvak gereden. De plusstrook en rijstrook 2 zijn klaar. Op zeer korte termijn zal het verkeer worden omgezet naar deze rijstroken, zodat de twee rechterrijstroken en de vluchtstrook geasfalteerd kunnen worden. Nieuw voor mij was de hoogtebeperking voor het Gouwe Aquaduct (4,3 meter).

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 02 aug 2010, 10:42

Zouden ze dubbellaags ZOAB gaan plaatsen in het viaduct, waardoor de rijhoogte onder de 4,5 meter zakt ?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 02 aug 2010, 13:30

boe! schreef:De plusstrook en rijstrook 2 zijn klaar. Op zeer korte termijn zal het verkeer worden omgezet naar deze rijstroken
Die omzetting was gisteravond al gebeurd (toen ik erlangs reed).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

junky
dorpsstraat

Bericht door junky » ma 02 aug 2010, 23:56

Dat is ook mooi te volgen op de webcam:
http://filesophie.nl/webcam/a12-n11

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 03 aug 2010, 1:22

Ik heb er dit weekend al over mogen rijden, en ik kan zeggen dat dit met afstand de ongeloofwaardigste spitsstrook van Nederland is...

de rijstrook 'voelt' gewoon als de bijna de normale breedte, en de redresseerstrook is zo breed dat je bijna als vanzelf toch met je linkerbanden op de witte streep gaat rijden. Als je dat doet is er geen enkel verschil meer met een gewone rijstrook.

Het 'gevaarlijke' zit hem erin dat vlak na Gouda deze brede strook zonder enige extra waarschuwing (voor zover nu zichtbaar is) opeens van 'bijna normale breedte' naar een 'smalle' 2m breed lijkt te gaan. Tegelijk verdwijnt de redresseerstrook vrijwel volledig. Waar tot Gouda 120 geen enkel probleem is vraag ik me af of bij Gouda 80 niet beter op z'n plaats zou zijn. Ik weet het, nooit gedacht dat ik ooit zoiets zou zeggen maar ergens 'voelt' deze strook heel vreemd en denk ik dat er wel eens mensen een behoorlijke klapper gaan maken...

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 03 aug 2010, 10:04

In neem aan dat de signalering nog wel beter wordt als alles klaar is. Ik vermoed dat KP Gouwe (lees: aquaduct) ook Vmax 100 wordt als er 5 stroken in gebruik zijn met een smalle linkerstrook. Een vergelijkbare issue ontstaat straks op de A28 waar de normale linkerstrook (Meppel> Zwolle) overgaat in een nog smallere plusstrook (met Vmax 80 als ie open is).

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 03 aug 2010, 20:27

harry schreef:
boe! schreef:De plusstrook en rijstrook 2 zijn klaar. Op zeer korte termijn zal het verkeer worden omgezet naar deze rijstroken
Die omzetting was gisteravond al gebeurd (toen ik erlangs reed).
Volgens mij is het verkeer zondagmorgen overgezet. TomTom meldde om 9 uur 's ochtends ineens 13 km file op dit wegvak, waarschijnlijk het gevolg van werkverkeer dat rustig over het nieuwe deel richting Gouda tufte met het overige verkeer er achteraan.

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » wo 04 aug 2010, 18:24

Als ik kijk naar de webcam thv toerit Woerden, http://filesophie.nl/webcam/toerit-woerden dan zie ik de linkerrijstrook, voorzien van doorgetrokken witte markering. Waarom is dat? Als het voor de werkzaamheden is, hoort de tijdelijke markering toch geel te zijn?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 04 aug 2010, 19:32

Waarom gele markering? Er is hier geen sprake van verschoven rijstroken. Dat is pas een halve kilometer verderop.

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » wo 04 aug 2010, 22:07

boe! schreef:Waarom gele markering? Er is hier geen sprake van verschoven rijstroken. Dat is pas een halve kilometer verderop.
Is het niet tijdelijk dan? Er was toch eerst sprake van onderbroken markering? Ten minste als ik Google maps mag geloven dan.
Er komt toch een plusstrook aan de linkerzijde, dan snap ik de doorgetrokken markering niet helemaal..

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 04 aug 2010, 22:18

Er was daar al sprake van afstreping van de linkerrijstrook. Die is een paar honderd meter in de richting van Utrecht verlegd. Niets meer en niets minder.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 05 aug 2010, 8:11

boe! schreef:TomTom meldde om 9 uur 's ochtends ineens 13 km file op dit wegvak, waarschijnlijk het gevolg van werkverkeer dat rustig over het nieuwe deel richting Gouda tufte met het overige verkeer er achteraan.
:?: :dontknow:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 05 aug 2010, 11:36

^^Met zo'n reactie kan ik niet echt veel.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 05 aug 2010, 11:47

^^ Vermoedelijke interpretatie: "Ik ben wegenbouwer op die weg en ik weet van niks".
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 05 aug 2010, 16:57

Attietattie schreef:
boe! schreef:TomTom meldde om 9 uur 's ochtends ineens 13 km file op dit wegvak, waarschijnlijk het gevolg van werkverkeer dat rustig over het nieuwe deel richting Gouda tufte met het overige verkeer er achteraan.
:?: :dontknow:
Ik begrijp je vermoeden niet. Hoezo zou werkverkeer rustig rijdend een file creëren?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 05 aug 2010, 17:52

Ik zal het proberen te verduidelijken.

Zondagochtend om 9 uur wordt door TomTom er een file gemeld op de A12 bij Woerden. Dat is op zich niet vreemd want daar beginnen de werkzaamheden. De kop van de file verplaatst zich vervolgens heel langzaam naar Nieuwerbrug en daarna naar Reeuwijk. De achterkant van de file wordt voortdurend bij De Meern gemeld, de filelengte loopt binnen het kwartier op naar 13 kilometer. Op het moment dat de kop van de file Reeuwijk heeft bereikt, lost de file in no-time op en iets later wordt er alleen nog een file gemeld bij Woerden aan het begin van de werkzaamheden.

Dan kan het niet anders zijn dan dat er iets zeer langzaam over de A12 heeft gereden. Gecombineerd met het omzetten van de rijbaan zou dat zomaar een auto van RWS of iets dergelijks geweest kunnen zijn.

Berni
polderweggetje

Bericht door Berni » ma 16 aug 2010, 12:00

is de a12 ondertussen al weer opengesteld voor 3 banen? RWS probeert de spitsstroken in november 2010 open te krijgen, itt het eerder genoemde mei 2011.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 16 aug 2010, 12:58

Berni schreef:is de a12 ondertussen al weer opengesteld voor 3 banen? RWS probeert de spitsstroken in november 2010 open te krijgen, itt het eerder genoemde mei 2011.
Hier staat dit:
Een meevaller is dat de A12 weer grotendeels open is. Alleen de linkerrijstrook richting Den Haag is nog dicht.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 16 aug 2010, 13:09

^^ Gisteravond waren ze bezig met het weghalen van gele hm-bordjes en het verplaatsen van de bakens zodat er 3 stroken vrij komen in plaats van 2. Ook op het TV-nieuws was gisteravond een item dat het werk gedaan was.
Ik verwacht dus dat er vanaf vandaag weer 3 stroken beschikbaar zijn.
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 01 sep 2010, 20:15

Volgende spoedproject. :)
Rijkswaterstaat schreef:A12: tracébesluit Woerden – Oudenrijn ter inzage
01-09-2010 | Utrecht | persbericht

Vanaf woensdag 1 september 2010 ligt het tracébesluit voor de A12 tussen Woerden en Oudenrijn ter inzage. Dit besluit maakt het mogelijk om het verkeersknelpunt op de A12 tussen Woerden en Oudenrijn bij Utrecht versneld aan te pakken. Met een extra rijstrook op bestaand asfalt moet het verkeer op korte termijn beter kunnen doorstromen. De A12 tussen Woerden en Oudenrijn is een van de dertig Spoedaanpakprojecten.

Verkeersknelpunt
De A12 tussen Woerden en Oudenrijn is een hardnekkig verkeersknelpunt. Onderzoek laat zien dat er nog meer en langere files ontstaan als er niet snel maatregelen worden genomen. Daarom legt Rijkswaterstaat tussen Woerden en aansluiting De Meern een extra rijstrook aan op het al aanwezige asfalt langs de middenberm. Hierdoor komen tussen Woerden en Oudenrijn vier rijstroken beschikbaar en kan het verkeer op korte termijn beter doorstromen. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en minister Huizinga van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu hebben het tracébesluit onlangs getekend.

Inzage
Het tracébesluit (TB) en milieueffectrapport (MER) liggen van 1 september tot en met 13 oktober 2010 op verschillende locaties (waaronder de gemeentehuizen van Woerden en Utrecht en het provinciehuis) ter inzage. U kunt de documenten ook downloaden via http://www.centrumpp.nl. Het tracébesluit bevat een beschrijving van het project, een beschrijving van de gevolgen van het project en een geografische kaartenset waarop het project is aangeduid.

Beroep indienen
Belanghebbenden die hun zienswijze bij het ontwerp-tracébesluit (OTB) kenbaar hebben gemaakt, kunnen gedurende 6 weken (van 2 september tot en met 13 oktober) beroep indienen tegen het tracébesluit. De mensen die een zienswijze hebben ingediend, hebben persoonlijk bericht gekregen. Meer informatie over het indienen van beroep staat op http://www.centrumpp.nl.

Spoedaanpak
De A12 tussen Woerden en Oudenrijn is onderdeel van de Spoedaanpak Wegen van Rijkswaterstaat. In de spoedaanpak zijn 30 fileknelpunten opgenomen die vallen onder de Wet Versnelling Besluitvorming Wegprojecten. De spoedaanpak kenmerkt zich door eenvoudigere en snellere procedures, uiteraard met behoud van inspraakrecht voor de betrokkenen. Daardoor kan de weggebruiker eerder profiteren van een betere doorstroming. Bij deze dertig projecten gaat voor mei 2011 de schop in de grond en tien daarvan worden voor mei 2011 opgeleverd. Zeventien projecten zijn inmiddels in uitvoering.

Seat
autoweg

Bericht door Seat » do 02 sep 2010, 11:03

^^ Sorry voor mijn cynische modus vandaag, maar eh..., ik vind het vreemd dat voor het verwijderen van een aantal reflectorpaaltjes en het aanbrengen van markering voor één rijstrookje zoveel jaar aan procedures nodig is, en dat er allerlei beroepsmogelijkheden zijn. Kijk, dat er voor een nieuwe weg zoiets gedaan wordt is niet meer dan normaal maar om voor zoiets pietluttigs zo'n heel circus op te moeten tuigen, dat zou toch anders moeten.

Maar goed, het goede nieuws is dat er eindelijk wat gaat gebeuren! :D