[A012] Gouda - Utrecht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: [A012] Gouda - Utrecht: Verbredingsplannen

Bericht door mavas » za 19 feb 2011, 12:17

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 19 feb 2011, 12:19

^^ Bravo: http://www.a12bravo.nl/nc/

(te laat)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 19 feb 2011, 12:36

Chris schreef:Maar wat is de provinciale weg 'Bravo'? Is dat de nieuwe aansluiting ten westen van De Meern? (en dus ten oosten van Harmelen). De boerderij ligt sowieso buiten de geluidszone van die weg (meer dan 1000 meter) en hoeft dus niet meegenomen te worden in de cumulatie.
Die weg komt dus tussen de boerderij en de A12 in te liggen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 19 feb 2011, 13:16

Dank. Die weg krijgt neem ik aan 1x2 of 2x1 rijstroken. In dat geval is de geluidszone 250 meter (200 meter indien binnen de bebouwde kom). Dat betekent dat als de Bravo binnen 75 meter van de A12 wordt gerealiseerd, hij niet meedoet in de cumulatieberekening.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 19 feb 2011, 13:55

Er zijn meer boerderijen aan de/het Groenendaal, zoals uit Openstreetmap blijkt:

Afbeelding

De straatnamen zijn niet overal juist. Het zou kunnen dat de bezwaarmaker vlakbij de geplande zuidwestelijke randweg Harmelen woont.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 22 mar 2011, 10:15

De Raad van State doet morgen uitspraak over bovenstaande kwestie.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 23 mar 2011, 10:27

Het beroep is ongegrond verklaard

Maar toch anders dan ik dacht, de Bravo is wel bij het onderzoek betrokken en de woning ligt dus in de geluidszone daarvan, wat twee dingen kan betekenen; de Bravo telt meer dan 2 rijstroken, of de Bravo ligt dichter bij de woning dan 250 m.

barnhovens
polderweggetje

Bericht door barnhovens » wo 21 dec 2011, 10:22

Er ligt tussen Bodegraven en Woerden al een heel stuk asfalt aan de linkerkant, sommige delen al gereed inclusief verlichting en vangrail.
Vanaf 23 maart 2012 vinden er 5 weekenden van grootschalige asfalteringswerkzaamheden plaats en wordt het dubbel ZOAB.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 21 dec 2011, 22:43

Sowieso er daar door de zeer brede middenberm voldoende ruimte voor een verbreding, zelfs als er rekening gehouden wordt met de slappe ondergrond waardoor de beide rijbanen een stuk uit elkaar moeten liggen.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 22 dec 2011, 8:43

Ik volg het niet. Waarom moeten de banen zo ver (100-200 m) uit elkaar liggen ? Een 30-tal meter zou ik kunnen begrijpen om het nieuwe zandbed (A12 ri Den Haag) niet voor compactie van de oude dijk te laten zorgen. Ik heb altijd gedacht dat het OFWEL landelijke inpassing was OF dat men gedacht heeft de oude (ooit 2+2 nu 4 ri Woerden) A12 ooit (bij aanleg 4e strook) te vervangen voor een nieuwe baan op nieuw talud. Daarmee maakt men vervanging van de vele te smalle + te krappe onderdoorgang + te lage viaductjes eenvoudiger.

Op de oude viaductjes wordt straks kennelijk de vluchtstrook opgeofferd en krijgt de rijbaan een kleine slinger naar rechts (via de nu nog bestaande vluchtstrook). Zo past 3 3/4 strooks rijbaan er toch over....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 22 dec 2011, 9:52

^^ Afhankelijk van het type kunstwerk en de staat van onderhoud en techniek, kunnen bestaande kunstwerken ook wel verbreed worden. Dat gebeurt bij de A12 om Arnhem ook. Nu maakt het wel enkele tientallen jaren verschil in leeftijd, maar toch.

Een andere optie is de landhoofden verbreden en het brugdeel in z'n geheel vervangen door een bredere. Dat zal denk ik wel duurder zijn, omdat je het niet/moeilijk ter plekke kunt bouwen terwijl het verkeer blijft doorrijden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 24 dec 2011, 20:57

Peter schreef:Ik volg het niet. Waarom moeten de banen zo ver (100-200 m) uit elkaar liggen ? Een 30-tal meter zou ik kunnen begrijpen om het nieuwe zandbed (A12 ri Den Haag) niet voor compactie van de oude dijk te laten zorgen. Ik heb altijd gedacht dat het OFWEL landelijke inpassing was OF dat men gedacht heeft de oude (ooit 2+2 nu 4 ri Woerden) A12 ooit (bij aanleg 4e strook) te vervangen voor een nieuwe baan op nieuw talud. Daarmee maakt men vervanging van de vele te smalle + te krappe onderdoorgang + te lage viaductjes eenvoudiger.

Op de oude viaductjes wordt straks kennelijk de vluchtstrook opgeofferd en krijgt de rijbaan een kleine slinger naar rechts (via de nu nog bestaande vluchtstrook). Zo past 3 3/4 strooks rijbaan er toch over....
Was dat niet gewoon een stuk praktischer? Toen de A 12 van een vooroorlogs 2x2 profiel naar een 2x3 profiel ging, heeft men gewoon een nieuw talud gebouwd, in plaats van het bestaande verbreed. Zo kon gebouwd worden met minimale hinder. Als je dan zettingsproblemen wilt voorkomen kun je het best het talud zo ver mogelijk weg leggen, en kennelijk was het makkelijk om de beschikbare ruimte te onteigenen. Bij de recente verbreding van de A 2 heeft men dat ook zo gedaan, al valt het minder op, omdat de weg erg breed is geworden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

barnhovens
polderweggetje

Bericht door barnhovens » zo 08 jan 2012, 13:19

Ik zag in de berm al een bord staan met: extra rijstrook geopend eind mei. Goed nieuws dat dit stuk een half jaar eerder open gaat dan gepland. In april zijn er 5 weekenden met werkzaamheden en dan gaat alles in mei al open. Wellicht nog een voordeel is dat het een permanente rijstrook wordt, dus is er ook geen testperiode nodig voor de spitsstrook.

jan
autoweg

Bericht door jan » vr 30 mar 2012, 18:01

*Schopje*

Het schiet al mooi op met de werkzaamheden tussen Gouda en Woerden. Vanaf KP Gouwe tot VZP De Andel ligt het nieuwe asfalt er al in en is de nieuwe rijstrook enkel nog afgebakend. Voor het overige deel moet er volgens mij alleen nog een verse asfalt laag overheen, dat zal de komende weekenden dus wel gebeuren. Wat mij verder wel opviel is dat de vluchtstrook over het gehele traject erg smal is geworden, daar zet je niet fijn je auto neer..

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » vr 30 mar 2012, 18:46

Ik vroeg me af waarom ze nu al niet dat eerste stuk openen, de files lijken door de werkzaamheden een stuk langer te zijn dan normaal en dat kan zeker helpen...

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 30 mar 2012, 19:10

^^ Dat zou absoluut helpen. Zo creëer je een buffer. Zaterdags wordt het knelpunt bij afrit Gouda alleen maar groter (twee smalle rijstroken beschikbaar) met alle terugslag op A12 en A20 tot gevolg. Maar of het openstellen van dat stukje richting Reeuwijk ook te combineren is met die werkzaamheden... dat zal wel weer niet kunnen :neenee:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 30 mar 2012, 19:25

Ik kwam er gisteravond langs. Twee rijstroken beschikbaar en een maximumsnelheid van 70 km/u. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen bij het viaduct over de Nieuwdorperweg. Daar is in de middenberm geen ruimte voor een 4e rijstrook, dus zal de vluchtstrook vrijwel geheel opgeofferd moeten worden.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 30 mar 2012, 19:35

Ach, 4 rijstroken zonder vluchtstrook. 50 jaar geleden lagen er 2x2 stroken over dat viaduct. Moet kunnen ;)

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 31 mar 2012, 12:31

Ik ben er net langsgereden en alleen tussen Gouda en Bodegraven is men nog bezig. Na Bodegraven is het weer 3 stroken zonder beperking.

Autorun
stadsweg

Bericht door Autorun » ma 02 apr 2012, 19:20

boe! schreef:Ik kwam er gisteravond langs. Twee rijstroken beschikbaar en een maximumsnelheid van 70 km/u. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen bij het viaduct over de Nieuwdorperweg. Daar is in de middenberm geen ruimte voor een 4e rijstrook, dus zal de vluchtstrook vrijwel geheel opgeofferd moeten worden.
Dat vraag ik me ook al tijden af. Het wekt de indruk dat er een slinger in de weg gaat komen, maar zo knullig zo het toch niet ontworpen zijn? :facepalm:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 02 apr 2012, 19:56

In de zuidbaan liggen viaducten uit 1939, ontworpen op 2x2 zonder vluchtstrook, die op de noordbaan uit 1980 ontworpen op 1 baan van 4 stroken en 2 vluchtstroken...

Overigens valt een "slinger" wel mee. Een rijstrook opschuiven merk je amper meer over een lengte van 200-300 meter.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 02 apr 2012, 21:39

Dat zijn echt volledige betonnen viaducten. Doet me denken aan het Visdonktunneltje in Roosendaal.

jan
autoweg

Bericht door jan » ma 02 apr 2012, 21:49

Rene schreef:In de zuidbaan liggen viaducten uit 1939, ontworpen op 2x2 zonder vluchtstrook, die op de noordbaan uit 1980 ontworpen op 1 baan van 4 stroken en 2 vluchtstroken...
Vervolgens leggen we op de noordbaan een plusstrook aan en op de zuidbaan een volwaardige extra rijstrook... Snapt u het nog..?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 26 apr 2012, 21:25

RTV Utrecht schreef:Oostelijke randweg Woerden lijkt van de baan

WOERDEN - De geplande oostelijke randweg van Woerden wordt geschrapt. Dat heeft de Stichting Groene Hart gehoord tijdens een provinciale inloopavond over de Structuurvisie. De stichting voert al jaren een campagne tegen de sluiproute, die broedgebieden zou aantasten. Ook verkeerskundig zou de weg geen voordeel opleveren. In dat kader wil Groene Hart dan ook dat de westelijke randweg wordt geschrapt.
Het gaat om traject 6c op onderstaande kaart.

Afbeelding

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 26 apr 2012, 21:36

Het argument dat een westelijke randweg geen verkeerskundig voordeel zou hebben gaat volgens mij niet op. Vraag maar aan de bewoners van dat smalle weggetje tussen Waarder en Woerden-West, die ondanks een afsluitpoller met sluipverkeer blijven zitten.

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 30 apr 2012, 13:31

Kan iemand me iets uitleggen?
Gisteren reed ik over de A12 Gouda - Utrecht. Ik kreeg dus ook te maken met de wegwerkzaamheden. Daar trof ik een situatie aan die ik nog niet eerder had meegemaakt. Het verkeer werd beperkt van 4 naar 2 rijbanen.
De afgekruiste rijbanen lagen echter niet naast elkaar. Van links naar rechts gezien waren rijbaan 1 ne 3 afgekruist. Het verkeer moest zich dus splitsen om rijbaan 2 en 4 te kiezen. Even later werd het verkeer helemaal naar links geleid en kwamen de te berijden rijbanen weer naast elkaar te liggen.

Kan iemand me uitleggen waarom:
- de twee te berijden rijbanen niet naast elkaar lagen, en dat het verkeer zich daarom moest splitsen?
- het verkeer eerst naar rechts wordt geleid en pas later, als de wegwerkzaamheden pas echt aanwezig waren, helemaal naar links wordt geleid?

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » di 01 mei 2012, 13:16

Ik weet niet wat de officiële reden is, maar mijn eerste aanname toen ik de versmalling tegenkwam was dat je een meer evenwichtige verkeersstroom krijgt. Bij een versmalling naar rechts krijg je een trage rechterbaan doordat daar iedereen op in moet voegen. Vervolgens kiezen de 'snelle jongens' zolang mogelijk de linkerbaan zodat het vrachtverkeer het nakijken heeft.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 mei 2012, 16:30

Wegverzakking op nieuwe spitsstrook A12

De nieuwe spitsstrook van de A12 vanuit Utrecht naar Den Haag is tussen Woerden en Bodegraven afgesloten in verband met een verzakking van de rijbaan. De spitsstrook bevind zich aan de linkerzijde van de rijbaan.

Of de oorzaak van de wegverzakking moet worden gezocht in het heien vlak naast het verzakte weggedeelte, zal nog moeten blijken.

Rijkswaterstaat kon om 16:10 uur nog geen prognose geven hoelaat en wanneer het wegdek zal worden gerepareerd.
:ziek:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 07 mei 2012, 9:17

[url=http://www.nu.nl/binnenland/2804148/extra-rijstrook-gouda-woerden-al-open.html]www.nu.nl[/url] (7-5-2012) schreef: Extra rijstrook Gouda-Woerden al open

GOUDA - De extra rijstrook op de A12 tussen Gouda en Woerden is maandagmorgen al opengegaan. Dat is 2 jaar eerder dan gepland. Extra rijstrook Gouda-Woerden Fotoserie Rijkswaterstaat zegt dat nu de laatste flessenhals tussen Den Haag en Utrecht is verdwenen. In de ochtend- en avondspits is de tijdwinst gemiddeld 8 minuten. Vooral in de afgelopen weekeinden werd aan de verbreding gewerkt. Maandagmorgen stond er voor het eerst sinds lange tijd geen file op dat weggedeelte, meldde de ANWB. De extra rijstrook betekent dat er tussen Gouda en Utrecht nu vier rijstroken zijn. Behalve de vierde rijstrook werd er onder de A12 ook een tunnel voor dieren aangelegd. Daardoor ontstond een 'faunapassage' tussen de Reeuwijkse Plassen en Nieuwkoopse Plassen, twee belangrijke natuurgebieden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 07 mei 2012, 11:25

De wegwerkers hebben flink doorgewerkt vannacht! :top:
Gisteravond moest er nog een groot stuk bij Bodegraven geasfalteerd worden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.