[A012] Gouda - Utrecht
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [A012] Gouda - Utrecht: verbreding 2x4
De discussie over het langzamer rijden dan de limiet heb ik afgesplitst. Groet, Wouter N14, moderator.
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=49&t=18355
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=49&t=18355
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x5 autosnelweg
Er wordt nu gesproken van eind 2015 als opleverdatum voor de zuidelijke randweg Woerden. Binnenkort wordt gestart met het opwerpen van een zandbaan zodat de boel kan inklinken.

-
- Penningmeester
[A012] Gouda - Utrecht
Bij gebrek aan/het niet kunnen vinden van een algemeen topic over dit stuk snelweg, plaats ik dit (korte) nieuwtje maar even hier.
Op 5 juni worden aan de Prinsendijk (tussen Bodegraven en Waarder) borden geplaatst om de aandacht te vestigen op de Oude Hollandsche Waterlinie, een gebied dat in het verleden onder water kon worden gezet om vijandige legers een halt toe te roepen. Deze worden onthuld door Gedeputeerde Han Weber, samen met Burgemeester Christiaan van der Kamp en voorzitter van de klankbordgroep Manfred van der Heijde. Een plaatje wat ik zo snel voorbij zag komen, duidt erop dat het een bruin bord wordt, vergelijkbaar met het bord 'Groene Hart' bij de aansluiting Reeuwijk.
Op 5 juni worden aan de Prinsendijk (tussen Bodegraven en Waarder) borden geplaatst om de aandacht te vestigen op de Oude Hollandsche Waterlinie, een gebied dat in het verleden onder water kon worden gezet om vijandige legers een halt toe te roepen. Deze worden onthuld door Gedeputeerde Han Weber, samen met Burgemeester Christiaan van der Kamp en voorzitter van de klankbordgroep Manfred van der Heijde. Een plaatje wat ik zo snel voorbij zag komen, duidt erop dat het een bruin bord wordt, vergelijkbaar met het bord 'Groene Hart' bij de aansluiting Reeuwijk.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- verkeersader

zoiets dus
Overigens weer een beetje ontopic, ik kom er nu dagelijks langs maar behalve dat de aardebanen langs de A12 van de rondweg er liggen lijkt hier weinig te gebeuren.
-
- Penningmeester
-
- 2x5 autosnelweg
Wat is dat voor lettertype heren? Geen Cc lijkt me.
En wie zou het bord ontworpen hebben? Niet de ANWB lijkt me.
En wie zou het bord ontworpen hebben? Niet de ANWB lijkt me.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Forumbeheerder

-
- Penningmeester

-
- verkeersader

De ontwerper zal wel zo'n amateur zijn

(Arial Rounded MT Bold lijkt het goed op inderdaad.)
Maakt iemand even een paar foto's (bord met omgeving, achterkant (fabrikant) enz.) als je er toevallig in de buurt bent???
Laatst gewijzigd door timmie_1606 op zo 22 jun 2014, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg
In de Richtlijn bewegwijzering 2014 is gebruik van Cc voorgeschreven voor "gebiedsborden". Dit is dus een gebiedsbord, dus had het in Cc gemoeten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x3 autosnelweg
Bww in comic sans, vet man.RSK schreef:Het lijkt bijna wel Comic Sans MS. Geen gezicht als je het mij vraagt.
- SPOILER: TOON
Maar ja, richtijnen zijn helaas geen voorschriften. Dus je kunt weinig tegen dit soort uitwassen langs de weg doen.
Je kan natuurlijk afvragen in hoeverre de normale weggebruiker het ene biet interesseert of het uberhaupt wel opvalt. Dit soort dingen is toch meer iets dat vooral opvalt bij mensen in het vakgebied of bij wegenfanaten.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik durf te wedden dat Comic Sans wel degelijk gaat opvallen. Eigenlijk zou je bij één druk knooppunt het voor de gein eens moeten proberen. Ik heb het idee dat de klachtenlijn rood zal aangloeien 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Penningmeester
Vanmiddag viel het me in Bodegraven op dat op diverse plaatsen de vlag werd uitgehangen. Geheel terecht, zo bleek toen ik het Bodegraafs Nieuwsblad opensloeg. Daar staat namelijk een stuk van Rijkswaterstaat in, waarin wordt aangekondigd dat de plusstrook van Woerden naar Gouda permanent open gaat.
De hoofdpunten:
De hoofdpunten:
- Spits-/plus-strook van Woerden naar Gouda wordt permanent opengesteld
- Linkerrijstrook wordt verbreed naar 3,50m
- Belijning wordt aangepast

- SPOILER: TOON
Laatst gewijzigd door RSK op vr 13 jun 2014, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg

-
- Wegnummerfotograaf

https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- Penningmeester

-
- Moderator
Klinkt geweldig, maar eerst zien dan geloven. Vooral wat betreft de Vmax...
Op CentrumPP kan ik het overigens niet vinden.
Op CentrumPP kan ik het overigens niet vinden.
-
- Penningmeester

Die is geopend op 9 december 2010, om 10:30.verfmeer95 schreef:Hoelang ligt die plusstrook er nu?
-
- 2x3 autosnelweg
Misschien was dit wel de weg om het gebeuren door te drukken. Aangezien er weer 5 miljoen Nimby's gaan lopen zagen als je het "verbreding" noemt.verfmeer95 schreef:Hoelang ligt die plusstrook er nu? Volgens mij nog zo kort dat het camerasysteem zonde van het geld is.
-
- expressweg
-
- Forumbeheerder
Nu was die plusstrook tussen Woerden en Gouda al wel een maatje breder dan elders het geval was. Dit is een hele nuttige maatregel en het bespaart ook nog eens gigantisch in de operationele kosten. Een klassieke win win situatie dus 

-
- expressweg
Goed nieuws.
Hopelijk dat nu ook de andere plusstroken van de A12 aangepast gaan worden.
Hopelijk dat nu ook de andere plusstroken van de A12 aangepast gaan worden.
-
- expressweg

Ja graag!
Het is echt een vervelende weg geworden om te rijden: of je kunt niet doorrijden met een lege strook naast je, of je hebt wel de ruimte maar mag je slechts 100...
Ik denk alleen dat de andere plusstroken veel meer gedoe zijn om op te ruimen, daar is aan de linkerzijde geen redresseerstrook die breed genoeg is voor een permanente rijstrook. Apart aangezien dit wel in het TB zo opgenomen was (in ieder geval tussen Bunnik en Veenendaal).
-
- Penningmeester
Even de belangrijkste zaken die ik uit het Ontwerp-verkeersbesluit haal:
Edit: Wel valt het me in het akoestisch onderzoek op, dat bijna over de gehele lengte de geluidsbelasting daalt met ongeveer 1,5dB. Is dat niet wat raar? In het verkeersbesluit werd gesproken over een toename van 1dB, die ook terugkomt in de natuurtoets. In die laatste valt ook te lezen dat men uitgaat van een permanente verhoging van de snelheid naar 120. Dat lijkt dus op een gemiste kans.
Helaas nergens een woord over wat de maximumsnelheid op de weg zal worden, ook blijft de plusstrook in stand onder het Gouwe-aquaduct. Dat is dan wel weer logisch, want daar is weinig tot geen ruimte voor verbreding. Wel vraag ik me af welk positief effect er is op de handhaafbaarheid van de maximumsnelheid. Gaan ze er nu weer vaker controleren omdat de snelheid 'duidelijker' zou moeten zijn?Middels dit verkeersbesluit wordt de plusstrook tussen km 44,25 en km 29,40 permanent opengesteld. De linkerrijstrook wordt op dit weggedeelte verbreed naar 3,50 m. De markering tussen de plusstrook en de naastgelegen rijstrook wordt aangepast.
---
De plusstrook blijft vanwege de breedtebeperking van de weg in stand op het weggedeelte van de A12 Woerden - Gouda tussen km 29,40 en km 27,00. Bij openstelling van de plusstrook op dit gedeelte geldt een maximumsnelheid van 100 km per uur.
---
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politiechef van de Regionale Eenheid Den Haag. De politiechef heeft ingestemd met het ontwerp-verkeersbesluit, omdat de maatregel een positief effect op de verkeersveiligheid op de A12 en de handhaafbaarheid van de maximumsnelheid zal hebben.
Edit: Wel valt het me in het akoestisch onderzoek op, dat bijna over de gehele lengte de geluidsbelasting daalt met ongeveer 1,5dB. Is dat niet wat raar? In het verkeersbesluit werd gesproken over een toename van 1dB, die ook terugkomt in de natuurtoets. In die laatste valt ook te lezen dat men uitgaat van een permanente verhoging van de snelheid naar 120. Dat lijkt dus op een gemiste kans.
-
- expressweg
Het exacte beginpunt is een beetje onhandig wellicht?
29,4 is precies voor de afrit Gouda, je zou verwachten dat je het invoegen net na de afrit wilt laten beginnen zoals nu ook overal gebruikelijk is waar er een rijstrook afvalt...
Waarom is hier niet voor bijv. 28,8 gekozen zodat het invoegen net na de afrit gebeurd? De breedte is daar zeker aanwezig, dat staat ook in het besluit.
29,4 is precies voor de afrit Gouda, je zou verwachten dat je het invoegen net na de afrit wilt laten beginnen zoals nu ook overal gebruikelijk is waar er een rijstrook afvalt...
Waarom is hier niet voor bijv. 28,8 gekozen zodat het invoegen net na de afrit gebeurd? De breedte is daar zeker aanwezig, dat staat ook in het besluit.
-
- Moderator

-
- 2x3 autosnelweg
De rijbaan is er wel breed genoeg voor. Aan de rechterkant is naast de vluchtstrook zelfs een strookje asfalt waar nog geen toplaag op ligt dacht ik. In ieder geval moet de rijbaan wel opnieuw ingedeeld worden.hoevenpe schreef:
Ja graag!
Het is echt een vervelende weg geworden om te rijden: of je kunt niet doorrijden met een lege strook naast je, of je hebt wel de ruimte maar mag je slechts 100...
Ik denk alleen dat de andere plusstroken veel meer gedoe zijn om op te ruimen, daar is aan de linkerzijde geen redresseerstrook die breed genoeg is voor een permanente rijstrook. Apart aangezien dit wel in het TB zo opgenomen was (in ieder geval tussen Bunnik en Veenendaal).
-
- Moderator
-
- Forumbeheerder
Nog even terugkomend op dat bord van de Oude Hollandse Waterlinie. Ik weet niet wie het heeft verzonnen maar het bord staat dus niet pal naast de weg maar schuin in een weiland zo'n 50 meter van de weg en dan ook nog eens een metertje of 5 lager dan de weg