[A012] Gouda - Utrecht
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: [A012] Gouda - Utrecht
De A12 is wel 4 rijstroken breed, dus behoorlijk wat buffer voor veel auto's. 12 kilometer stilstaand verkeer op 4 rijstroken breed. Vandaar ook die uur vertraging.
Een scenario dat het helemaal tot Den Haag terug zou slaan lijkt mij een beetje aangedikt om het in de media te krijgen. Zelfs bij volledige wegafsluitingen bij ongevallen krijg je niet dat soort files, omdat verkeer dan gaat omrijden. Zoiets zou alleen kunnen als bijvoorbeeld in de filestaart ook weer ongevallen gebeuren en je dan meerdere files achter elkaar krijgt.
Een scenario dat het helemaal tot Den Haag terug zou slaan lijkt mij een beetje aangedikt om het in de media te krijgen. Zelfs bij volledige wegafsluitingen bij ongevallen krijg je niet dat soort files, omdat verkeer dan gaat omrijden. Zoiets zou alleen kunnen als bijvoorbeeld in de filestaart ook weer ongevallen gebeuren en je dan meerdere files achter elkaar krijgt.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Ik heb ooit tussen Nieuwerbrug en Woerden achter een volledige afsluiting gezeten (een oude terreinwagen was over de kop geslagen en er moest een traumahelikopter landen) en dat leverde destijds 22 kilometer file op. Een langere file op dit deel van de A12 heb ik eigenlijk nooit zien langskomen in de verkeersinformatie.
-
Autostrada
- autoweg
Vanavond langs het voetbalveld sprak ik wat mensen; consensus was wel dat iedereen de weg probeert te vermijden. Een paar waren vandaag toch gegaan omdat het tijdsverlies maar één kant op is (m.a.w. de pijn hoef je maar één keer te pakken). Conclusie was dat ze de komende 10 dagen niet nogmaals een poging wagen… Men wist mij te melden dat op het OWN verkeersregelaars staan die vragen om een bewijs van adres, aangezien de N-wegen alleen voor bestemmingsverkeer bedoeld zijn.
-
King_Grey
- dorpsstraat
Destijds met de boerenprotesten stond er file vanaf de Utrechtsebaan tot Utrecht maar dat reed gewoon met een gangetje van 30boe! schreef: ma 03 jun 2024, 18:06 Ik heb ooit tussen Nieuwerbrug en Woerden achter een volledige afsluiting gezeten (een oude terreinwagen was over de kop geslagen en er moest een traumahelikopter landen) en dat leverde destijds 22 kilometer file op. Een langere file op dit deel van de A12 heb ik eigenlijk nooit zien langskomen in de verkeersinformatie.
-
Jeff
- expressweg
Naar mijn weten hebben we daar toch echt een meter sneeuw voor nodig om het heel erg gek te maken. (2005, Regio Apeldoorn bijv)
-
Autostrada
- autoweg
Vandaag is de vertraging vergelijkbaar met gisteren. Zo’n 45 minuten. Hier in de regio Nieuwegein vond ik het opvallend rustig op de weg; ik heb het idee dat veel mensen toch eieren voor hun geld hebben gekozen.
Het is natuurlijk de vraag of het zo blijft, nu eea “wel meevalt”; aan de andere kant is 45 minuten file nog steeds geen pretje.
Het is natuurlijk de vraag of het zo blijft, nu eea “wel meevalt”; aan de andere kant is 45 minuten file nog steeds geen pretje.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Is dat niet omdat het verkeer op de A12 staat in plaats van in Nieuwegein rond te rijden?Autostrada schreef: di 04 jun 2024, 12:22 Hier in de regio Nieuwegein vond ik het opvallend rustig op de weg
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Autostrada
- autoweg
Uiteraard heb je in oostelijke richting minder aanvoer vanaf de A12, dat scheelt enorm qua drukte op de ring Utrecht. Dit zorgt dan ook weer voor minder terugslag op de A2. Ik merkte dit gisteren al komende vanuit Amsterdam. Verder denk ik dat er daarnaast per saldo minder verkeer op de weg is (vraaguitval)
-
Autostrada
- autoweg
Een treinstoring heeft momenteel het totale treinverkeer van/naar Utrecht platgelegd. Murphey’s law.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Ik zie eigenlijk geen relatie tussen de werkzaamheden en de treinstoring. De treinstoring treft Utrecht in zijn algemeen en het effect straalt in alle richtingen uit.
-
Piles
- autoweg
-
Autostrada
- autoweg
Mensen die met het OV op pad zijn gegaan tussen regio Den Haag / Rotterdam en Utrecht kunnen -als deze storing lang aanhoudt- niet met het OV terugkeren. Het ligt voor de hand dat die dan familie/vrienden vragen om met de auto te komen.waldo79 schreef: wo 05 jun 2024, 14:17 Ik zie eigenlijk geen relatie tussen de werkzaamheden en de treinstoring. De treinstoring treft Utrecht in zijn algemeen en het effect straalt in alle richtingen uit.
Mensen die voornemens waren om vanmiddag met de trein te reizen, kunnen voor de auto kiezen. Dit kan dus mogelijk voor extra verkeersdruk op de A12 zorgen. Er is geen causaal verband, maar toch zeker wel een relatie tussen wegdrukte en wel/geen OV.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
PeterSchoeber
- autoweg
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Autostrada
- autoweg
De vertraging op de A12 is momenteel 75 minuten en stijgende; volgens mij nog niet eerder zoveel geweest deze week. Er staat een pech geval in de zone met werkzaamheden, slechts één rijstrook is open.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Er vallen slechts enkele treinen per uur per richting uit, dus je komt nog gewoon van A naar B, maar waarschijnlijk wat vertraagd en sous vide gegaard tenzij je 1e klas reist. Dat is wel wat anders dan het niet kunnen opstarten wat vorige keer speelde toen men het eigenlijk op moest geven, dan krijg je een massale terugval op het wegverkeer.PeterSchoeber schreef: wo 05 jun 2024, 15:47De storing is omstreeks 14.55 uur verholpen maar gelet op de complexiteit van de NS dienstroosters gaat het vandaag niet meer goed komen met het treinverkeer in een groot deel van het land. Gelet op de ervaringen in het verleden verwacht ik dat er pas in de loop van de avond een enigszins betrouwbare dienstregeling te verwachten is.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ik zou daar niet vanuit gaan. Er wordt normaliter niet gelogen. Het verschilt enorm welk model je erop loslaat. Blijkbaar is nu niet voor het juiste model gekozen, of is het niet goed gecalibreerd.Chris schreef: ma 03 jun 2024, 17:48Een scenario dat het helemaal tot Den Haag terug zou slaan lijkt mij een beetje aangedikt om het in de media te krijgen.
Het doet wel iets met de geloofwaardigheid, want op de A7 bij Purmerend werd ook hel en verdoemenis voorspeld.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Als het verkeersmodel uitgaat van de normale hoeveelheid verkeer, maar verkeersdeelnemers gaan een andere keuze maken (thuis werken, openbaar vervoer) dan kan ik wel begrijpen waarom het 'tegenvalt' met het verkeersaanbod.
Ik werk zelf in Amsterdam. Mijn werkgever heeft uitgezocht welke collega's ten noorden van Purmerend wonen en die krijgen tijdelijk een volledige vergoeding van OV-kosten i.p.v. een beperkte vergoeding van de autokilometers. Op die manier kan je gedrag ook bijsturen.
Ik werk zelf in Amsterdam. Mijn werkgever heeft uitgezocht welke collega's ten noorden van Purmerend wonen en die krijgen tijdelijk een volledige vergoeding van OV-kosten i.p.v. een beperkte vergoeding van de autokilometers. Op die manier kan je gedrag ook bijsturen.
-
Durashift
- expressweg
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Volgens mij is het bij ons pas sinds begin 2023 100% vergoed qua OV-kilometers in het woon-werkverkeer. Daarvoor was het 100 km enkele reis.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Volgens nu.nl reed er afgelopen week 40% minder verkeer over de A12 waardoor de verwachte monsterfile uitbleef.
https://www.nu.nl/binnenland/6315943/mo ... rkeer.html
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Onderweg naar de A16 Rotterdam vanochtend een tussenstop gemaakt bij Woerden om de afgesloten rijbaan van Gouda richting Oudenrijn vast te leggen.

DSCN5718 by DutchRoadMovies, on Flickr

DSCN5724 by DutchRoadMovies, on Flickr

DSCN5723 by DutchRoadMovies, on Flickr

DSCN5722 by DutchRoadMovies, on Flickr

DSCN5718 by DutchRoadMovies, on Flickr

DSCN5724 by DutchRoadMovies, on Flickr

DSCN5723 by DutchRoadMovies, on Flickr

DSCN5722 by DutchRoadMovies, on Flickr
-
Autostrada
- autoweg
Gisteren heb ik ook even de (e)fiets gepakt vanuit Nieuwegein naar Harmelen, precies met hetzelfde doel (even van het viaduct af spieken).
Het viel mij op dat -zoals op jou foto's te zien is- de gehele rijbaan met uitzondering van rijstrook 1 weg gefreesd was. Waarom pakt men rijstrook 1 niet ook in één keer mee?
Wat ik mij kon bedenken; 1) ze doen het later in het weekend (vandaag?) alsnog of 2) ze houden de baan intact voor hulpdiensten
Is dit juist?
Het viel mij op dat -zoals op jou foto's te zien is- de gehele rijbaan met uitzondering van rijstrook 1 weg gefreesd was. Waarom pakt men rijstrook 1 niet ook in één keer mee?
Wat ik mij kon bedenken; 1) ze doen het later in het weekend (vandaag?) alsnog of 2) ze houden de baan intact voor hulpdiensten
Is dit juist?
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Seat
- autoweg
Je zou haast denken, met werkzaamheden van deze omvang, had even wat eerder gaan funderen en plak er een vijfde rijstrookje naast… maar na een maandje afzien ligt er weer vele jaren een fantastische weg!
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Deze twee inderdaad.JanVerhoeven schreef: zo 09 jun 2024, 22:47of voor het werkverkeer zelf, zoals te zien op een van de foto’s?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Autostrada
- autoweg
Met dit prachtige weer ben ik even op de fiets gestapt om een kijkje te nemen bij de A12. Dit weekend wordt er weer geasfalteerd, onder andere tussen afrit Harmelen (14a) en knp Oudenrijn. De hele rijbaan ligt er over de volle breedte uit op het 6-baans stuk tussen afrit De Meern (nr 15) en Oudenrijn. Verder naar het westen leek alles al klaar. Paar zaken bij mij opvielen;
- men maakt (nog) geen gelegenheid van de afsluiting om de slechte borden op dat stuk te vervangen/repareren
- de werkzaamheden stoppen zo’n 30m voor het chevron bord van Oudenrijn (terwijl de HRB nog een kleine kilometer langer is afgesloten)
- bij de oprit De Meern (15) stond een verkeersregelaar; er probeerden in de korte tijd dat ik daar even stond gewoon nog mensen in discussie te gaan om tóch de weg op te rijden (terwijl een paar honderd meter verder de hele rijbaan er uit ligt…
)
- men maakt (nog) geen gelegenheid van de afsluiting om de slechte borden op dat stuk te vervangen/repareren
- de werkzaamheden stoppen zo’n 30m voor het chevron bord van Oudenrijn (terwijl de HRB nog een kleine kilometer langer is afgesloten)
- bij de oprit De Meern (15) stond een verkeersregelaar; er probeerden in de korte tijd dat ik daar even stond gewoon nog mensen in discussie te gaan om tóch de weg op te rijden (terwijl een paar honderd meter verder de hele rijbaan er uit ligt…
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Dat stuk was de afgelopen week al open hetgeen een paar filevrije spitsen opleverde.