https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... ember-2024Rijkswaterstaat schreef:A12 richting Den Haag van Oudenrijn tot De Meern dicht; 1 - 4 november 2024
In het weekend van vrijdag 1 tot maandag 4 november 2024 voeren we onderhoud uit aan viaduct Strijkviertel in de A12. De A12 is van vrijdag 1 november 2024 21.00 uur tot maandag 4 november 05.00 uur dicht van knooppunt Oudenrijn tot De Meern richting Den Haag.
De weg onder de A12 ter hoogte van Strijkviertel is tijdens de werkzaamheden wel bereikbaar in beide rijrichtingen. Houd rekening met extra reistijd van 15 tot 30 minuten. De werkzaamheden zijn onderdeel van het groot onderhoud aan de A12.
Groot Onderhoud A12
We hebben van 2 tot en met 24 juni 2024 groot onderhoud uitgevoerd aan de A12 van Nieuwerbrug tot knooppunt Oudenrijn. De werkzaamheden bestonden onder andere uit het vervangen van asfalt door een geluidsreducerende deklaag, het vervangen van voegovergangen en het onderhouden van het viaduct Strijkviertel in de rijbaan richting Utrecht.
Na de werkzaamheden van 1 - 4 november aan viaduct Strijkviertel is het groot onderhoud aan de A12 van Nieuwerbrug tot knooppunt Oudenrijn afgerond.
Werkzaamheden A12
Veel van onze bruggen, viaducten, tunnels en sluizen zijn in de jaren 50, 60 en 70 van de vorige eeuw gebouwd. Deze infrastructuur raakt op leeftijd en wordt door de toename van het verkeer in de loop der jaren steeds intensiever gebruikt. Veel van deze ‘kunstwerken’ zijn de komende jaren aan de beurt voor groot onderhoud.
Zo ook viaduct Strijkviertel, gelegen in de A12 tussen De Meern en knooppunt Oudenrijn. In het weekend van 1 tot 4 november 2024 herstellen we de betonschades aan de landhoofden (steunpunten voor de brug aan landzijde), vernieuwen we het asfalt en vervangen we de voegen.
[A012] Gouda - Utrecht
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: [A012] Gouda - Utrecht
-
Autostrada
- autoweg
Enorme ijsplaten onder het Gouwe aquaduct. RWS ter plaatste met veel voertuigen; aan beide kanten rijstrook 5 resp 4 gesloten. Lekkage en dientengevolge opvriezen?
Momenteel geeft dit file richting Rotterdam, aangezien de uitvoeger naar de A20 nu maar 1 rijstrook heeft.
Momenteel geeft dit file richting Rotterdam, aangezien de uitvoeger naar de A20 nu maar 1 rijstrook heeft.
-
Chris
- Moderator
Ik zie nog geen meldingen van Rijkswaterstaat of Omroep West hierover, maar het loopt nu wel aardig vast daar.
Wellicht hetzelfde probleem als de A28 bij Hoogeveen, daar hebben ze de snelweg helemaal afgesloten in één richting.

Wellicht hetzelfde probleem als de A28 bij Hoogeveen, daar hebben ze de snelweg helemaal afgesloten in één richting.

-
Chris
- Moderator
-
Jeff
- expressweg
In Zoetermeer stond er een waarschuwing voor een ongeval - A12 op een DRIP, icm deze afsluiting verklaart het dus waarom de navi meer dan 2 uur aangaf voor Utrecht -> Den Haag
-
Autostrada
- autoweg
-
Chris
- Moderator
Zowel de A2 Everdingen - Oudenrijn als de A12 Oudenrijn - Bodegraven zijn de komende twee weekenden afgesloten (1-4 en 8-11 mei). Ze zeggen dat Woerden wel bereikbaar is met 1 rijstrook op de A12.

-
Ger81
- autoweg
Weet je toevallig hoe laat op vrijdag de afsluiting van de A12 ingaat?
Ubi volentia est, via est
-
Chris
- Moderator
Ze zeggen telkens om 22 uur. En dan een heropening maandag 05 uur. De op- en afritten en verbindingswegen gaan vanaf 20 uur al dicht.
-
Ger81
- autoweg
Oké, dan zal het rond 20.30 vast nog wel gaan. DankChris schreef: di 28 apr 2026, 22:41 Ze zeggen telkens om 22 uur. En dan een heropening maandag 05 uur. De op- en afritten en verbindingswegen gaan vanaf 20 uur al dicht.
Ubi volentia est, via est
-
djiwie
- stadsweg
Fijn dat Woerden bereikbaar blijft (ik moet daar iedere zaterdagochtend zijn vanuit Utrecht), maar benieuwd hoe vol het gaat lopen... Zou de A12 HRB bij Utrecht open blijven of wordt iedereen al de parbaan opgestuurd?
-
verfmeer95
- expressweg
-
djiwie
- stadsweg
Vanochtend langs deze werkzaamheden gereden. Erg fijn dat Woerden nog bereikbaar was aangezien ik daar moest zijn.
De HRB was inderdaad nog open tot aan Oudenrijn, wel waren al voor de brug rijstrook 1 en 2 afgekruist zodat alleen rijstrook 3 open bleef. Vanaf daar was de A2 bereikbaar en via de verbindingsweg naar de A2-zuid kwam je weer op de A12. Daar werd ook al weer vlot afgebouwd naar slechts 1 doorgaande rijstrook (en de afrit naar De Meern). Vlak voor Woerden stonden ook een paar dichtgeklapte pijlwagens op rijstrook 1, 2 en 3, inclusief andreasstrips en kegels. Wellicht om als het toch erg volloopt de afstreping later te kunnen doen en wat meer te bufferen tussen Oudenrijn en Woerden?
In ieder geval allemaal prima zo rond half 10 vanochtend. Enige wat ik gek vond is dat - los van 2 borden "[A12] dicht", "Woerden bereikbaar" nergens werd aangegeven hoe je dan in Woerden kwam. Misschien bewust om de grote stroom te ontmoedigen. Maar in dat kader vond ik het wel gek dat bij Lunetten alleen de A2 werkzaamheden werden vermeld, niets over de A12 die dicht was.
De HRB was inderdaad nog open tot aan Oudenrijn, wel waren al voor de brug rijstrook 1 en 2 afgekruist zodat alleen rijstrook 3 open bleef. Vanaf daar was de A2 bereikbaar en via de verbindingsweg naar de A2-zuid kwam je weer op de A12. Daar werd ook al weer vlot afgebouwd naar slechts 1 doorgaande rijstrook (en de afrit naar De Meern). Vlak voor Woerden stonden ook een paar dichtgeklapte pijlwagens op rijstrook 1, 2 en 3, inclusief andreasstrips en kegels. Wellicht om als het toch erg volloopt de afstreping later te kunnen doen en wat meer te bufferen tussen Oudenrijn en Woerden?
In ieder geval allemaal prima zo rond half 10 vanochtend. Enige wat ik gek vond is dat - los van 2 borden "[A12] dicht", "Woerden bereikbaar" nergens werd aangegeven hoe je dan in Woerden kwam. Misschien bewust om de grote stroom te ontmoedigen. Maar in dat kader vond ik het wel gek dat bij Lunetten alleen de A2 werkzaamheden werden vermeld, niets over de A12 die dicht was.
-
Chris
- Moderator
Er zijn berichten dat Nieuwerbrug volledig vast is gelopen doordat verkeer vanaf Woerden nog verder gaat via secundaire wegen richting Bodegraven. De weg door Nieuwerbrug is heel erg smal en heeft ook allerlei obstakels en versmallingen.djiwie schreef: za 02 mei 2026, 13:03 Enige wat ik gek vond is dat - los van 2 borden "[A12] dicht", "Woerden bereikbaar" nergens werd aangegeven hoe je dan in Woerden kwam. Misschien bewust om de grote stroom te ontmoedigen.
-
djiwie
- stadsweg
Dat is inderdaad geen weg die geschikt is voor grote hoeveelheden verkeer. Ik vond het vanochtend nog niet drukker dan normaal toen ik door Woerden reed, maar goed, mensen uit de omgeving zullen toch ook een route richting Gouda e.v. zoeken en dan kom je waarschijnlijk al snel uit op deze route bij gebrek aan alternatieven. Terwijl ze anders gewoon de A12 hadden gepakt.
-
Durashift
- expressweg
-
Autostrada
- autoweg
Wegens grootschalige werkzaamheden tussen Woerden en Bodegraven is de A12 afgesloten tussen Oudenrijn en de N11, in westelijke richting.
Om sluipverkeer door Vleuten De Meern tegen te gaan, is de A12 open met één rijstrook langs afritten 15 (De Meern), 14a (Harmelen) en 14 (Woerden). In oostelijke richting (Gouda > Utrecht) is de weg gewoon open.
We staan hier op het viaduct van de Reijercopse Overgang. Het viaduct is voorzien van een metershoog hekwerk, misschien werden hier in het verleden dingen op de rijbaan gegooid. Gelukkig krijgen we de camera er wel tussen. We kijken richting Woerden.

Natuurlijk hebben ook hier de borden ezelsoren; de borden rond afrit 14a hebben hier allemaal last van. Recent is er al wel wat vervangen, forumlid Harry had dit al gespot.

We kijken even de andere kant op (richting Utrecht), je ziet dat het verkeer in colonnes rijdt. Een gevolg van het op lange afstand enkelbaans rijden. Je ziet dit ook op 1+1 wegen zoals de N69. De markering op de invoeger van VZP Hellevliet en de oprit 14a heeft hier zijn beste tijd wel gehad... Het is dat er nog net 2 blokjes zichtbaar zijn aan het einde, anders zou je denken dat er überhaupt nooit markering heeft gezeten.

We zijn inmiddels een stuk westelijker, op het viaduct van de Cattenbroekerdijk. Ook hier weer zo'n Berlijnse muur waar de camera doorheen moet. Alhoewel deze achterste automobilist uit Gelsenkirchen komt. Gevalletje Waze waarschijnlijk.
De signaalgevers geven een vrij uitzonderlijk beeld;

Om sluipverkeer door Vleuten De Meern tegen te gaan, is de A12 open met één rijstrook langs afritten 15 (De Meern), 14a (Harmelen) en 14 (Woerden). In oostelijke richting (Gouda > Utrecht) is de weg gewoon open.
We staan hier op het viaduct van de Reijercopse Overgang. Het viaduct is voorzien van een metershoog hekwerk, misschien werden hier in het verleden dingen op de rijbaan gegooid. Gelukkig krijgen we de camera er wel tussen. We kijken richting Woerden.

Natuurlijk hebben ook hier de borden ezelsoren; de borden rond afrit 14a hebben hier allemaal last van. Recent is er al wel wat vervangen, forumlid Harry had dit al gespot.

We kijken even de andere kant op (richting Utrecht), je ziet dat het verkeer in colonnes rijdt. Een gevolg van het op lange afstand enkelbaans rijden. Je ziet dit ook op 1+1 wegen zoals de N69. De markering op de invoeger van VZP Hellevliet en de oprit 14a heeft hier zijn beste tijd wel gehad... Het is dat er nog net 2 blokjes zichtbaar zijn aan het einde, anders zou je denken dat er überhaupt nooit markering heeft gezeten.

We zijn inmiddels een stuk westelijker, op het viaduct van de Cattenbroekerdijk. Ook hier weer zo'n Berlijnse muur waar de camera doorheen moet. Alhoewel deze achterste automobilist uit Gelsenkirchen komt. Gevalletje Waze waarschijnlijk.
De signaalgevers geven een vrij uitzonderlijk beeld;

-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Het was jammer dat er van tevoren geen enkele aankondiging stond dat dat stuk weg dicht was: ik merkte het pas op de Galecopperbrug wegens de afgekruiste rijstroken.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Toen ik gisterochtend van Leusden naar Utrecht ben ik ook geen borden tegengekomen die aangaven dat de A12 dicht was. Wellicht was het de bedoeling om dat op de DRIPs aan te geven, maar de DRIPs op de A28 en A27 waren maagdelijk zwart. Op de A27 bij Gorinchem (vanuit Breda) werd de afsluiting wel genoemd.

-
Taran 5
- verkeersader
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Mijn navigatie gaf gisteravond aan dat de route van Utrecht naar Den Haag het snelste via de A12 was, maar dan wel via een tolweg. Dat zal dus de brug bij Nieuwerbrug geweest zijn.
Ik ben zelf via Amsterdam gereden.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Het blijft lastig om eromheen te navigeren bij gebrek aan alternatieven die niet al te ver om zijn, dat blijkt maar weer. De N458 tussen Woerden en Bodegraven lijkt me trouwens ook best aardig om te rijden. Als je de tijd ervoor neemt, zeker.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
-
djiwie
- stadsweg
Was vorige week ook al zo, helaas. Die DRIP op de A27 vlak voor Lunetten is al maanden zwart. Alleen de signalering daar werkt nog, verlichting en DRIPs niet.boe! schreef: ma 11 mei 2026, 9:38 Toen ik gisterochtend van Leusden naar Utrecht ben ik ook geen borden tegengekomen die aangaven dat de A12 dicht was. Wellicht was het de bedoeling om dat op de DRIPs aan te geven, maar de DRIPs op de A28 en A27 waren maagdelijk zwart.
-
Chris
- Moderator
Het hemelvaartsweekend is de A12 weer afgesloten vanaf Gouda tot Woerden. Van woensdag 13 mei 22 uur tot maandag 18 mei 05 uur.

-
boe!
- 2x5 autosnelweg
-
Berrychello
- verkeersader
Ai, op Hemelvaartsdag ook al. Dan ga ik ervaren hoe het via de A9 rijdt (of N231 of N201).
-
Durashift
- expressweg
Ik reed zondagmiddag over de 27 van Hilversum naar de A12, knp, Lunetten, verbindingsboog richting Arnhem was mijn doel.djiwie schreef: ma 11 mei 2026, 22:37Was vorige week ook al zo, helaas. Die DRIP op de A27 vlak voor Lunetten is al maanden zwart. Alleen de signalering daar werkt nog, verlichting en DRIPs niet.boe! schreef: ma 11 mei 2026, 9:38 Toen ik gisterochtend van Leusden naar Utrecht ben ik ook geen borden tegengekomen die aangaven dat de A12 dicht was. Wellicht was het de bedoeling om dat op de DRIPs aan te geven, maar de DRIPs op de A28 en A27 waren maagdelijk zwart.![]()
Ik zag tussen Bilthoven en aansluiting (voormalig Utrecht Veemarkhallen) wel tijdelijke, gele, borden staan met de aankondiging: omleiding > A12 na Woerden afgesloten, > Rotterdam volg .. .
Toen dacht ik wel ff: huh, en voor de richting Den Haag dan, daar zegt het bord niks over.
Maar ja, op dat stukje 27 (dus nog voor knp. Rijnsweerd) staat dan ook alleen R'dam op de wegwijzer, dus dat zal het wel verklaren.
Maar goed, op het samenloop deel tussen Rijnsweerd en Lunetten staat dan wel weer Den Haag & Rotterdam gezamenlijk op de wegwijzer maar van gele omleidingsborden was niks te zien. Het zou zo kunnen zijn dat Den Haag dan op de A28 genoemd werd, voor Rijnsweerd, op gele omleidingsborden?
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
-
djiwie
- stadsweg
Erg bijzonder dat er niets stond (het eerste weekend ook al niet, viel mij op). Ik rijd zelf altijd bij de oprit Veemarkt Utrecht-Oost/De Bilt de A27 op dus ik nam aan dat er wellicht iets voor de oprit stond, maar blijkbaar niet dus.