'Filevrije dag op 9 oktober'
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'
Nou, volgens mij bleek vandaag bij uitstek dat de robuustheid van het wegennet naatje is.
Er hoeft maar "iets" te gebeuren en er staat meteen 24-30 km file.
-
- 2x5 autosnelweg
De NS heeft bekend gemaakt dat er vandaag 5% meer reizigers waren. Ik heb ze op mijn traject niet gezien. Het was zelfs rustiger dan anders. Wederom een leugen om eigen bestwil?
-
- Moderator
Nou, 5% meer reizigers en 0% minder files. Dat wordt nog wat met die ideeën om de files echt te verminderen met het openbaar vervoer 

-
- 4x5 autosnelweg
De VID heeft het heel mooi verwoord.
(in elk geval objectiever dan concurrent ANWB)

(in elk geval objectiever dan concurrent ANWB)
[url=http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2008.283.01]VID[/url] (9-10-2008, 9 uur) schreef:Filevrijedag: zware spits die lang nabrandt
Ondanks het initiatief om donderdag 9 oktober de wegen filevrij te houden heeft het verkeer toch de nodige vertraging. Even na 6:00 uur vanochtend stonden er al 3 files in het land, op de A2 Den Bosch - Utrecht voor Geldermalsen 3 km, op de A7 Hoorn - Zaandam 4 km file voor Wijdewormer en op de A12 vanuit Arnhem richting Utrecht eveneens 4 km file, veroorzaakt door uitgelopen werkzaamheden. Om 7:00 uur stonden er 15 files met een totale lengte van 68 kilometer. vooralsnog is het wat minder druk op de wegen. Om 8:45 uur waren er 52 files met in totaal 250 kilometer. Het is vanochtend dan ook net een zware spits geworden. Veel mensen zijn wel iets eerder of later van huis vertrokken waardoor de files meer zijn verspreid over de ochtend. Zo stond er rond 10:00 nog ruim 70 kilometer file verdeeld over 18 plaatsen. Met name op de A12 heeft het verkeer te maken met veel oponthoud. Door de uitgelopen werkzaamheden tussen Ede en het knooppunt Maanderbroek is de rijbaan langer dan gepland beperkt geweest tot 1 rijstrook. Het leverde een lange file op van 13 kilometer. Om 8:44 uur zorgde het hoogtepunt van 268 voor een gebruikelijke zware spits. Als we kijken naar de gemiddelde filelengtes van de donderdagen in 2006 en 2007 (waar een gemiddelde uitkomt van 269 geldend voor de ochtendspits) dan kunnen we de conclusie trekken dat deze filevrijedag voor maar 1 km besparing heeft gezorgd.
[url=http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2008.283.02]VID[/url] (9-10-2008, 9.40) schreef:Filedruk ochtendspits iets hoger dan gemiddeld
Het algemene beeld op de FileVrijeDag die vandaag gehouden wordt, is dat het wat rustiger is op de wegen. Mogelijk wordt dat veroorzaakt doordat mensen gespreider (en vooral vroeger) naar hun werk zijn gegaan - de eerste files stonden er al rond 6 uur. Als de files verspreider over de tijd staan, heeft het geen zin om te kijken naar de grootste hoeveelheid file in de ochtendspits. Een betere maat om naar de files te kijken is gebruik te maken van de filedruk. Deze maat, verkregen door de lengte van de file te vermenigvuldigen met het aantal minuten dat de file er staat, wordt ook gebruikt voor de jaarlijkse Top 50. Kort na 09:30 was de filedruk tot ruim 27500 kilometerminuten gestegen. Daarmee ligt het nipt hoger dan het gemiddelde van de oktoberdonderdagen van 2007 en vorige week.
[url=http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2008.283.05]VID[/url] (9-10-2008, 19.15) schreef:Verloop filevrije dag
De filevrije dag is toch drukker geworden dan verwacht. ´s Ochtends werd het hoogtepunt gemeten om 08.44 uur, een totale filelengte van 268 kilometer in Nederland. In de avond lag het hoogtepunt om 17.39 uur en stond er maar liefst 339 kilometer. Extra drukte werd onder andere veroorzaakt door een aantal aanrijdingen. Gemeten in filedruk, was de filedruk tijdens de ochtendspits iets minder dan normaal. Tijdens de avondspits was de filedruk hoger dan normaal tijdens een donderdag avondspits. Tijdens de avondspits ontstond vooral extra vertraging op de A12 door aanrijdingen. Wat verder opviel was dat de files aan het einde van de avondspits maar moeizaam oplosten, even voor 19.00 uur stond er nog ruim 200 kilometer op de Nederlandse snelwegen.
-
- Moderator
De Stentor schreef:ZWARTEWATERLAND - De provinciale wegen rondom Zwolle hebben vanochtend niet geprofiteerd van de filevrije dag. Bijvoorbeeld vanuit Zwartewaterland in richting Zwolle stond het vanmorgen ouderwets vol en vast.
A28, 8.30 uur, Staphorst-Zwolle-Zuid: het rijdt iets makkelijker. Er zijn onderweg diverse pijnpunten, zoals bij de afslag Nieuwleusen, maar dit keer rijdt het verkeer grotendeels door. Een keer staan we stil en dat valt mee.
A28, 8.45 uur, Zwolle-Beekbergen: tot het knooppunt Beekbergen is het rustig, maar dan begint de ellende toch. De file op de afslag naar de A1 is groter dan ooit. De hele oprit is gevuld, terwijl we gisteren nog ongehinderd konden doorrijden. Of zou het aan bord liggen van Rijkswaterstaat dat je de hele invoegstrook moet gebruiken.
A1, 8.00 uur, Deventer-Apeldoorn: standaard, files op de vertrouwde plekken.
N50, Kampen-Zwolle, 8.30 uur: hé, geen file? O, toch wel, alleen iets verderop, maar de schade valt mee. Gelukkig maar, want de weg is gehuld in een dichte mist en dan is het nooit prettig om stil te staan.
A1, 9.00 uur, Deventer-Apeldoorn: nog steeds hopeloos, zoals meestal. Vanaf de oprit Wilp/Twello over een afstand van ruim zes kilometer langzaamrijdend en stilstaand verkeer, tot net voorbij knooppunt Beekbergen.
A27, A1, 8.15 uur, Huizen-Apeldoorn: veel drukker dan anders. In beide richtingen. Knooppunt Hoevelaken heeft bepaald geen filevrije dag. Gelukkig is er altijd nog de top 500 bij radiozender Arrow Rock. Dat maakt veel goed.
Dan te bedenken dat het autoverkeer tot 2012 fors zal groeien. Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM)voorspelt een toename met 11 tot 14 procent ten opzichte van 2007. Tussen 2002 en 2007 bedroeg de groei zeven procent. De stijging wordt vooral veroorzaakt door de verwachte daling van de brandstofprijzen. Als de brandstofprijzen niet dalen, zal de groei beperkt blijven tot 10 tot 12 procent.
Het leidt onherroepelijk tot nog meer files. Het reistijdverlies zal in 2012 toenemen met nog eens 29 tot 46 procent. In de afgelopen vijf jaar namen de verliesuren toe met 39 procent.
-
- autoweg
Amen. Overigens is het opvallend hoe verschillend de insteek kan zijn tussen mensen die geacht worden expert te zijn. Ik had woensdag een discussie met een collega die er heilig van overtuigd was dat zoiets een groot succes kon worden, dat het mensen inderdaad aan het denken kon zetten, enzovoort. Hopelijk leert de file-volle-dag aan de experts die dat ook vinden dat dit dus klinkklare onzin is.Rene schreef:(...)
Nee, die filevrije dag is wat mij betreft echt compleet geflopt. Blij toe, want dan komt er tenminste geen idioot op het idee om nog grote bedragen over te hevelen van "infra" in "gedragsbeïnvloedende initiatieven".
Bijkomend voordeel is dat zo'n filevrije dag het dus nooit meer gaat halen bij het publiek. Daar hoeft geen enkele organisatie meer mee aan te komen, want nauwelijks iemand zal er nog iets op uit doen. De enige gedragsbeïnvloeding die deze activiteit dus teweeg heeft gebracht is zeer waarschijnlijk een nog meer starre houding van de automobilist.
Helemaal opvallend is overigens de hypocrisie bij sommige bedrijven en personen, de NS en ANWB voorop. Er worden extra treinen ingezet ten behoeve van de filevrije dag en dat krijgen ze dus in de dienstregeling voor elkaar. Dan vraag ik mij dus af, waarom die extra treinen niet structureel worden ingezet? Waarom kan dat wél op een filevrije dag, maar niet op een "gewone" werkdag? En dat onze grote vriend van de ANWB dan ook nog op persoonlijke titel uitspraken doet die verwoorden wat het grootste deel van de bevolking ook denkt, geeft al aan wat het succes van zo'n filevrije dag moet zijn. Zo'n uitspraak vind ik feitelijk het schofferen van al die 80.000 (ook al is het misschien maar 3% van de totale verplaatsingen), die wél de moeite nemen om eens met de trein te gaan.
De kwetsbaarheid van de verbindingen die moeten doorgaan voor triple-A hoofdassen is levensgroot. Restcapaciteit in de spits is op die verbindingen én de alternatieve verbindingen (voor zover beschikbaar...) minimaal, waardoor er met het traditionele verkeersmanagement ook nauwelijks meer iets te winnen is. Ik vraag me wel eens af wanneer met name de politiek inziet dat de robuustheid en betrouwbaarheid van het netwerk (geldt overigens ook voor het spoor!) kritische waarden aan het naderen (overschrijden!) is, in plaats van met droge ogen te kunnen beweren dat het allemaal wel meevalt...Rene schreef:Nou, volgens mij bleek vandaag bij uitstek dat de robuustheid van het wegennet naatje is.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill
-
- expressweg
Gisteravond werd op het journaal gezegd dat er 5 % meer mensen in de trein zaten.
Uitgaand van het feit dat het OV 10 % van de vervoersbewegingen voor zijn rekening neemt, dan hebben we het over een verschuiving van 0.5 % van alle vervoersbewegingen.
Uitgaand van het feit dat het OV 10 % van de vervoersbewegingen voor zijn rekening neemt, dan hebben we het over een verschuiving van 0.5 % van alle vervoersbewegingen.
-
- autoweg
Hmmm, kleine correctie op m'n bovenstaande post is inderdaad op zijn plaats. Die 80.000 zijn ongetwijfeld niet allemaal met de trein gegaan, maar zijn wellicht later vertrokken, hebben thuis gewerkt, zijn met de fiets gegaan, enzovoort. Ik schat dat deze verschuivingen maar zo'n 3% uitmaken van het totale aantal verplaatsingen. Gegeven de schatting van Kees is het aandeel van het OV van deze verschuivingen in de totale verplaatsingen 0,5%. Dat zou betekenen dat OV dus zo'n 17% van de totale verschuivingen voor zijn rekening neemt. Dat vind ik redelijk een redelijk beroerd resultaat voor een initiatief waarbij de NS betrokken is...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill
-
- Moderator
En hoeveel van die 80.000 zijn zowieso al vaste OV-reizigers? Wat ik begrepen heb is dat vooral mensen eerder zijn vertrokken, waardoor de files wat eerder ontstonden en later afnamen. Het bewijst ook enigzins dat al die verhalen over dat men maar buiten de spits moet gaan reizen ook geen zin heeft.
-
- 2x5 autosnelweg
NS heeft deze dag als proef gebruikt om het rijden met 6 intercity's per uur te testen (het zogenaamde spoorboekloos rijden). Dat is de frequentie die vanaf 2009/2010 in de Randstad gehanteerd zal worden. Dus ja, het komt wel, maar nog niet per direct. Overigens mislukte de proef jammerlijk door een beschadigde wissel bij Bijlmer.Paixao schreef:Er worden extra treinen ingezet ten behoeve van de filevrije dag en dat krijgen ze dus in de dienstregeling voor elkaar. Dan vraag ik mij dus af, waarom die extra treinen niet structureel worden ingezet?
kees schreef:Gisteravond werd op het journaal gezegd dat er 5 % meer mensen in de trein zaten.
De NS heeft aangegeven dat het om 15.000 reizigers ging.Paixao schreef:Hmmm, kleine correctie op m'n bovenstaande post is inderdaad op zijn plaats. Die 80.000 zijn ongetwijfeld niet allemaal met de trein gegaan.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik zal eens kijken of ik de zwartkijkers hier van repliek kan dienen 
Voormalig minister van Verkeer en Waterstaat, Jorritsma heeft ooit eens gezegd: Ik ben blij als er files blijven staan, want dat geeft aan dat de economie nog steeds groeit...
Als er tussen Marienberg en Almelo Centraal 5% meer mensen in de trein zitten heeft dit hoegenaamd geen effect. Alleen tussen belangrijke auto-afhankelijke suburbs (Almere, Purmerend) richting de grote stad zal een verschuiving zichtbaar worden. Tussen de grote steden waar de trein toch al een fors marktaandeel heeft is 5% weer een druppel op de gloeiende plaat. Daarnaast is de toename van het aantal reizigerskilometers jaar-op-jaar ook gemiddeld 5%. Kortom we hebben een tijdreisje naar oktober 2009 gemaakt.
De IC Eindhoven - Schiphol werd omgeleid via Amsterdam Centraal...

De cijfers zijn allang bekend. Het fileprobleem wordt grotendeels als individueel probleem gezien. Daarnaast heerst er een permanente vertraging in het wegwerken van knelpunten. Dat is een combinatie van Nimby'isme en het te weinig toekennen van budgetten.Ik vraag me wel eens af wanneer met name de politiek inziet dat de robuustheid en betrouwbaarheid van het netwerk (geldt overigens ook voor het spoor!) kritische waarden aan het naderen (overschrijden!) is, in plaats van met droge ogen te kunnen beweren dat het allemaal wel meevalt...
De extra IC Ede-Wageneningen (als leeg mat. kerend te Wolfheze) naar Amsterdam Zuid heeft mij hogelijk verbaasd. De trein is in het treinpad van de ICE geplemd. Dit treinpad wordt door de consumentenorganisaties met argusogen bekeken, omdat men er graag gebruik van maakt wanneer de verbinding Den Haag - Arnhem vv. wordt verbroken in twee IC's Den Haag - Utrecht en Schiphol - Nijmegen. Een doorgaande trein Den Haag - Arnhem zou ook ik dit treinpad kunnen worden gepland. Ik ben daar geen voorstander van. Het systeem wordt erg vatbaar voor verstoringen, zoals een ingezonden brief in Metro ook nog eens benadrukte: de gevolgen bij de spoorwegovergang Driebergen-Zeist lieten zich raden en daarnaast is het inzetten van twee treinen in één treinpad (op blokafstand) een garantie op problemen en vertragingen. Dagelijks te bewonderen op de overbelaste oude lijn tussen Delft en Schiedam. Overigens vind ik het defecte wissel op de aansluiting Utrechtboog wel een blamage voor de spoorsector...Dan vraag ik mij dus af, waarom die extra treinen niet structureel worden ingezet?
Er is een forse gedragsbeïnvloeding geweest. Ik vermoed dat zeker een kwart van de ochtendspitsforenzen hun gedrag heeft aangepast, alleen heeft een groot deel van deze aanpassing het filebestrijdingseffect geneutraliseerd, door bijvoorbeeld later op weg te gaan, waardoor het knelpunt in het 09:00 tijdsvenster juist weer toenam.. De enige gedragsbeïnvloeding die deze activiteit dus teweeg heeft gebracht is zeer waarschijnlijk een nog meer starre houding van de automobilist.
Er is eindelijk publieke aandacht voor het fileprobleem. Dat lijkt me winst. Het feit dat de verkeerscentrale eens in het normale NOS en RTL-journaal te zien is, is toch winst. Het ouderwetse file-rijtje op de commerciele radiozenders geeft een gezellige sfeer en vermoedelijk geeft dat niet een reflectie van een probleem.Ik had woensdag een discussie met een collega die er heilig van overtuigd was dat zoiets een groot succes kon worden, dat het mensen inderdaad aan het denken kon zetten, enzovoort

Wie wat waar?Gisteravond werd op het journaal gezegd dat er 5 % meer mensen in de trein zaten.
Uitgaand van het feit dat het OV 10 % van de vervoersbewegingen voor zijn rekening neemt, dan hebben we het over een verschuiving van 0.5 % van alle vervoersbewegingen
Als er tussen Marienberg en Almelo Centraal 5% meer mensen in de trein zitten heeft dit hoegenaamd geen effect. Alleen tussen belangrijke auto-afhankelijke suburbs (Almere, Purmerend) richting de grote stad zal een verschuiving zichtbaar worden. Tussen de grote steden waar de trein toch al een fors marktaandeel heeft is 5% weer een druppel op de gloeiende plaat. Daarnaast is de toename van het aantal reizigerskilometers jaar-op-jaar ook gemiddeld 5%. Kortom we hebben een tijdreisje naar oktober 2009 gemaakt.

Voor de afd. bijsturing is de proef wonderwel geslaagd. Ik heb zelden zo'n sterk staaltje improvisatietalent bij de verkeersleiding gezien. Er waren zelfs kerende treinen op Amsterdam Bijlmer...NS heeft deze dag als proef gebruikt om het rijden met 6 intercity's per uur te testen (het zogenaamde spoorboekloos rijden). Dat is de frequentie die vanaf 2009/2010 in de Randstad gehanteerd zal worden. Dus ja, het komt wel, maar nog niet per direct. Overigens mislukte de proef jammerlijk door een beschadigde wissel bij Bijlmer.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
We weten nu de oorzaak, de gevolgen en de oplossing voor het fileprobleem:
bronFok! Frontpage schreef:Sophie Hilbrand heeft zich ooit klemgezopen toen ze in de file stond. "Ik ben een keer heel dronken geworden in de file. Ik belandde met twee vriendinnetjes op weg naar een feest in de vrijdagspits. En toen had ik nog een krat achterin staan met wodka en allemaal blikjes", vertelt de presentatrice, die vervolgens met haar vriendinnen de drank soldaat maakte. "Toen we bij dat feest aankwamen waren we echt starnakel."
Hilbrand haalde de herinneringen aan haar hachelijke fileavontuur donderdag op naar aanleiding van de eerste door de ANWB ingestelde Filevrije Dag. Om dit evenement luister bij te zetten deelden Hilbrand en haar BNN-collega Filemon Wesselink gratis ontbijtjes uit langs de A2 bij Breukelen. Daarbij probeerden ze tegelijkertijd zo veel mogelijk nieuwe leden te werven voor hun omroep.
Filemon heeft minder grappige herinneringen aan in de file staan. "Ik heb volgens mij in mijn leven twee keer een botsing gehad en dat was altijd in de file", vertelt hij. "Dat is vooral mijn herinnering. Ik heb daar mijn lievelingsautootje, mijn eerste auto waar ik helemaal mee naar Rusland en Italië was gereden, total loss gereden. Dat vond ik wel heel erg."
Maar over het algemeen vindt de presentator het niet zo erg om in de file te staan. "Ik vind het heerlijk om dan naar de radio te luisteren, naar BNR of Radio 1. En een beetje telefoneren of ideeën verzinnen. Ik vind het altijd wel een soort rustmoment."
FD (10-10-2008) schreef:Veel files op filevrije dag, ondanks mooi weer en uitgebreide reclame
Tijdens ochtendspits 250 kilometer file door werkzaamheden en ongelukken
De filevrije dag van gisteren is een illusie gebleken. Op de eerste geplande dag zonder files, georganiseerd door de ANWB, de Rabobank en de NS, stonden gisteren tijdens de piek van de ochtend- en avondspits bij na evenveel auto's in een rij als op elke andere droge donderdag in oktober. Het enige verschil is dat de files iets later begonnen dan normaal. Dat blijkt uit metingen van de VerkcersinformatieDienst (VID). Uit de gegevens bleek dat er giste ren op het drukste moment 339 kilometer file stond, terwijl er nor maal 331 kilometer aan file staat.
'Er zijn wat ongelukken gebeurd', zegt Guido van Woerkom, directeur van de ANWB. 'In de ochtend waren werkzaamheden bij Arnhem uitgelopen, waardoor mensen extra overlast hebben gehad. En in de avond gebeurde er een geweldig ongeluk op de A12. Dat bederft wel de lol die je erin hebt. Maar de spreiding van de file was beter. De gemiddelde snelheid lag op 54 km/h in plaats van 52 km/h. Dat merk je niet, maar het maakt wel uit.'
Volgens kennisinstituut TNO hebben in de hele ochtendspits de acties gezorgd voor 10% tot 15% minder files. In de Randstad lag de rijsnelheid circa 15% hoger dan normaal. Ook de totale filelengte was bijna de hele ochtendspits kleiner clan normaal, stelt TNO. Maar dit betekent uiteindelijk niet veel, omdat bij 10% minder auto's er al geen files zouden zijn. 'Er kunnen drie dingen mis zijn gegaan', zegt Patrick Potgraven, die gisteren voor de VID met de motor door de spits reed. 'Mensen hebben toch stiekem de auto gepakt. Andere mensen zijn gaan rijden omdat zij minder files verwachtten. Of er hebben zich alleen mensen aangemeld die toch al nooit in de file staan. Ik heb in ieder geval geen verschil gezien.'
Wel zeggen de Nederlandse Spoorwegen meer reizigers te hebben vervoerd. In de ochtendspits reisden naar schatting 15.000 extra reizigers met de trein, 5% meer dan anders. Om een grotere hoeveelheid reizigers aan te kunnen had de NS extra treinen ingezet op het traject Utrecht-Schiphol. Maar een wisselstoring verhinderde dat die konden rijden. Een andere spitsmijdende maatregel, thuiswerken, is gisteren ook meer toegepast. Op basis van gegevens van KPN, Rabobank en TNO zelf concludeerde het instituut dat mensen donderdag in de ochtenduren meer vanuit huis werkten dan gebruikelijk. Het aantal zogenoemde telewerkers lag 150% hoger dan normaal. Minister Camiel Eurlings (Verkeer) noemt hierdoor de filevrije dag toch geslaagd. 'Veel mensen hebben nagedacht overhoe en hoe laat ze naar het werk zouden gaan. Daardoor was het minder druk op de weg dan normaal, heb ik gehoord' , zei Eurlings vanuit Luxemburg. 'Het toont datje daadwerkelijk de files kunt aanpakken door telewerken en alternatieven.' De minister voegde eraan toe dat zulke acties echter niet voldoende zijn tegen de verkeersopstoppingen. Het succes toont volgens hem wel aan dat met kilometerheffing mensen uit de spits zijn te houden.
Telegraaf (10-10-2008) schreef: Filevrije dag mislukt
Nog langere rijen in de avondspits
UTRECHT - De eerste Nationale Filevrije Dag is mislukt. Ondanks alle telewerkers en extra treinreizigers stonden er meer files in de ochtenduren. 's Avonds waren de files langer dan normaal* Organisator ANWB noemt het desondanks een 'zeer geslaagde dag'. De 15.000 extra treinreizigers en duizenden thuiswerkers wisten in de ochtend uiteindelijk in totaal 1 kilometer minder filelengte te veroorzaken, dan het donderdagse gemiddelde van 269 kilometer op droge dagen. In de avonduren was de top op 339 kilometer zelfs weer een fractie hoger dan gemiddeld (331 kilometer), zo stelt de Verkeersinformatiedienst, „We zagen in de avond helemaal geen positief effect meer", aldus een zegsman.
Soepeler
De ANWB wil echter niet van een mislukking weten. „Het onderwerp was het gesprek van de dag", zegt woordvoerder Marcus van Tol. „Dat is ook grote winst. Bovendien reed het verkeer veel soepeler door in de ochtendspits en als je de ongevallen in de avondspits niet meetelt, waren er duidelijk minder files 's avonds", verdedigt hij de actiedag waaraan ook NS, Rijkswaterstaat en het bedrijfsleven meewerkten.
Volgens TNO was het aantal telewerkers bijvoorbeeld 150 procent hoger dan normaal. Gemiddeld kon er mede daardoor toch 11 kilometer per uur harder worden gereden in de ochtendspits, zo analyseerde het onderzoeksinstituut. De Nederlandse Spoorwegen beschouwde de dag zelfs als een groot succes; met 5 procent meer reizigers dan normaal. Nadeel was we dat een wisselstoring daardoor meer mensen dupeerde op het traject Utrecht-Schiphol.
De Verkeersinformatie dienst zag de filedruk, de lengte van de file vermenigvuldigt met het aantal minuten dat de file er staat, iets hoger worden dan de andere dagen in oktober. ,,De eerste files stonden er al rond 06.00 uur. In totaal kwam de top in de ochtendspits op 268 kilometer", meld zegsman Patrick Potgraven. De langste file stond op de A12 tussen Zevenaar en Maanderbroek en was maar liefst 30,7 kilometer. De avondspits begon al rond 15.00 uur met tien files. Stoorzenders vormden ongelukken bij Utrecht en Eindhoven.
Voor wie de bewustwording als succes van de actiedag ziet, zoals ook verkeersminister Camiel Eurlings, nuanceert ingenieursbureau DHV dat het netto geen effect zal opleveren. "Het heeft hooguit kortstondig voor extra bewustwording gezorgd, maar het zal op de lange termijn niets uithalen", zegt verkeerspsycholoog Jolieke Mesken.
Asfalt Branchevereniging Transport en Logistiek Nederland is dan ook slechts gematigd positief over de dag. Woordvoerder Wijnand van Zanten: „We benadrukken dat de oplossing voor de files voor een belangrijk deel in aanpassing van de infrastructuur ligt. Dus extra asfalt." De promotiecampagne kostte tussen de 800.000 euro en 1 miljoen euro. „Weggegooid geld. Bovendien kun je files niet voor een dag wegtoveren", zegt Luc van Bussel, initiatiefnemer van de Partij van de Files en auteur van het fileboek 'Infarct'. „Dit was entertainment van de ANWB."
-
- Moderator
http://www.tno.nl schreef: Filevrije Dag draagt bij aan 10-15% minder files
TNO over Filevrije Dag: automobilisten rijden sneller
09 oktober 2008 - De eerste analyses van TNO wijzen uit dat de Filevrije Dag heeft bijgedragen aan 10-15% minder files. De files begonnen later en eindigden eerder ten opzichte van een normale donderdagochtend met goed weer. Ook lag de snelheid in de spits in de Randstad zo’n 15% hoger. NS meldt een toename van ongeveer 5% (circa 15.000) treinreizigers en bij twee bedrijven samen werd 40% meer getelewerkt.
Gemiddelde snelheden
In de ochtendspits lag de gemiddelde snelheid op de filevrije dag 14% hoger dan de referentiesituatie. TNO heeft de gemiddelde snelheid uitgerekend voor vier regio’s: Amsterdam, Utrecht, Rotterdam / Den Haag en Eindhoven. De piek in de spits viel voor deze regio’s op verschillende momenten, ook werden per regio verschillende waarden voor de verbetering van de gemiddelde snelheid gemeten.
De procentuele verbetering van de gemiddelde snelheid geldt op het gehele hoofdwegennet in de regio voor alle automobilisten.
Filelengte
De filelengte is nagenoeg de gehele ochtendspits lager geweest dan op een normale donderdag. Daarnaast lijkt de ochtendspits op de Filevrije Dag meer geconcentreerd dan in de referentiesituatie. De referentie betreft een verwachting van een 'normale' 9 oktober met mooi weer. In de aanloop naar de spits en in de afloop van de spits verstoorden enkele werkzaamheden en ongevallen het beeld.
Telewerken
TNO heeft bij verschillende bedrijven de mate van telewerken gemeten. Vooral bij de Rabobank, mede initiatiefnemer van de Filevrije Dag, was het aantal telewerkers ten opzichte van andere donderdagen bijna twee keer zo groot (90% meer deelnemers). Een grote piek van inloggers is te zien om 7:45 uur.
Sfeer
Ruim honderd bedrijven hebben zich vooraf aangemeld om mee te doen aan de Filevrije Dag. Een aantal verrassende acties is gevoerd zoals kamperen bij de baas, met de boot naar het werk, bomen planten voor minder gereden kilometers en ontbijt, lunches of snacks tijdens de spits voor deelnemers aan de dag. Athlon Car Lease en Capgemini meldden aan TNO dat de deelnemende medewerkers enthousiast hebben deelgenomen aan dit initiatief. Capgemini heeft de actie ingezet op maandag en schat dat in de afgelopen vier dagen circa 40.000 minder autokilometers zijn gereden. Athlon Car Lease heeft circa 150 gratis lunches uitgedeeld aan medewerkers die een actieve bijdrage leverde aan de Filevrije Dag.
Openbaar vervoer
TNO heeft ook onderzocht of extra gebruik van het openbaar vervoer kon worden gemeten. De NS meldde als indicatie een stijging van ongeveer 5% van het aantal reizigers in de ochtendspits. Bij de Reisinformatiegroep (ov9292) werd de afgelopen dagen geen noemenswaardige toename in het aantal verzoeken om informatie geconstateerd. TNO wil komende maand met NS onderzoeken of het P+R gebruik is veranderd en of aantal treinreizigers op congestiegevoelige routes sterk is veranderd.
Uitgebreide analyse volgt
Een verdere analyse van de effecten van de Filevrije Dag wordt aankomende maand nader onderzocht.
Persbericht 2008-43
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
[url=http://auto.nieuws.nl/530280/%27filevrijedag__meer_file_dan_gemiddeld%27]Nieuws.nl[/url] (10-10-2008) schreef:'Filevrijedag: meer file dan gemiddeld'
De plannen leken zo mooi. 'Als 10 procent van de filerijders zijn gedrag aanpast, lossen we de files op', zei de ANWB van tevoren. Tijdens de filevrije dag veranderde de Bond dat al in: 'als 10 procent zich aanpast hebben we mínder files.' Toch claimde de bond na afloop succes. "Er is een beweging op gang gekomen'', aldus een woordvoerder. "Mensen denken na over mobiliteit.'' Bovendien verwees de ANWB de hele dag naar het feit dat er 's ochtends minder spits stond. De Verkeersinformatiedienst noemt de oorzaak. 'De spits is donderdagochtend later begonnen, maar hij ging ook langer door', aldus Patrick Potgraven: analist en woordvoerder de ViD. 'Op een normale donderdagochtend in oktober, buíten de schoolvakanties, mét mooi weer staat er gemiddeld 269 kilometer file. Gisteren was dat 268 kilometer. 's Avonds staat er normaal 331 kilometer, gisteren 339. De ANWB verwijst naar ongelukken op de A12, maar die horen er gewoon bij: wijs mij een dag aan zonder ongelukken in de spits.' Dat de ANWB zegt dat hun dag wél effect heeft gehad is net de 'nieuwe kleren van de keizer', aldus Potgraven, die wel laat weten teleurgesteld te zijn. 'Ik had persoonlijk meer effect verwacht.'
-
- verkeersader

-
- 4x5 autosnelweg
De VID heeft wel de filezwaarte van de ochtendspits berekend, en gepubliceerd. Zie deze bijdrage.
Kortom: ook de filezwaarte was 's ochtends net wat hoger dan normaal.
Je kunt het net als de ANWB mooi willen praten wat je wilt, maar deze dag is gewoon MISLUKT.
Kortom: ook de filezwaarte was 's ochtends net wat hoger dan normaal.
Je kunt het net als de ANWB mooi willen praten wat je wilt, maar deze dag is gewoon MISLUKT.
-
- 4x5 autosnelweg
Met dank aan een heleboel mensen die de moeite niet wilden nemen om ook eens iets anders te proberen dan standaard aanschuiven.Rene schreef:maar deze dag is gewoon MISLUKT.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
Ok, en hoeveel is de stijging ten opzichte van een andere week in 2007? Meestal stijgt de filedruk en blijft deze niet ongeveer gelijk. Er wordt hier aan alle kanten selectief met informatie gesmeten.
Het interesseert mij niet zoveel of de filevrijedag wel of niet gelukt is want daarvoor zijn vele interpretaties mogelijk. Wat mij interesseert is of er ongewone effecten zijn opgetreden en hoe groot ze zijn. Ik vind het vrij relevant, want het zou mn visie op bijvoorbeeld km-heffing kunnen veranderen.
Het interesseert mij niet zoveel of de filevrijedag wel of niet gelukt is want daarvoor zijn vele interpretaties mogelijk. Wat mij interesseert is of er ongewone effecten zijn opgetreden en hoe groot ze zijn. Ik vind het vrij relevant, want het zou mn visie op bijvoorbeeld km-heffing kunnen veranderen.
-
- verkeersader
Bij een grote groep is divergentie van verantwoordelijkheid altijd een probleem. Het onderstreept wel maar weer eens dat het hier niet een levensgroot probleem betreft.Palance schreef:Met dank aan een heleboel mensen die de moeite niet wilden nemen om ook eens iets anders te proberen dan standaard aanschuiven.Rene schreef:maar deze dag is gewoon MISLUKT.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik vind files wel degelijk een levensgroot probleem, het kan het land aardig verlammen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Nee, doordat mensen en bedrijven nu eenmaal over het algemeen geen alternatief hebben. Maar dat wil er bij een aantal lieden zelfs na zo'n TOTALE MISLUKKING (ja, ik zal het nog maar eens in hoofdletters opschrijven) helaas nog altijd niet in...Palance schreef:Met dank aan een heleboel mensen die de moeite niet wilden nemen om ook eens iets anders te proberen dan standaard aanschuiven.
Het is vaak ook dezelfde groep die hoge verwachtingen heeft van de kilometerheffing. Maar zelfs als na 3 maanden blijkt dat de kilometerheffing helemaal niet werkt zullen ze nog blijven roepen dat het de schuld is van de autorijder.

-
- 4x5 autosnelweg
Die discussie is vaker gevoerd, dus het zinloos om opnieuw te beginnen. Maar veel mensen hebben alternatieven zat. Varierend tot het OV tot aan het dichter bij hun werk wonen (of een baan dichterbij huis zoeken).
De forens heeft altijd keuze, zolang niemand hem of haar dwingt om een bepaald leefpatroon te volgen.
De forens heeft altijd keuze, zolang niemand hem of haar dwingt om een bepaald leefpatroon te volgen.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Nee dus, die alternatieven zijn er niet. Ze leveren qua gezinsinkomen en gezinssituatie nog grotere problemen op. Want veel gezinnen zijn afhankelijk van twee inkomens, en verhuis je voor de één, dan moet de ander onherroepelijk inleveren. Nog afgezien van kinderen die hun ruime speelomgeving in de suburbane plaatsen moeten opgeven voor hutje-mutje stedelijk gedoe.Palance schreef:Maar veel mensen hebben alternatieven zat. Varierend tot het OV tot aan het dichter bij hun werk wonen (of een baan dichterbij huis zoeken)
Veelal betekent een verhuizing ook nog eens hoge verhuiskosten (overdrachtsbelasting bijvoorbeeld) gecombineerd met hogere maandelijkse woonlasten.
Probeer eens op te houden met de oplossing bij de weggebruiker te zoeken.
De oplossing zit in een ander beleid. Een betere spreiding in de ruimtelijke ordening voorop, met bedrijven die zich verplaatsen naar waar de mensen wonen. (Veel eenvoudiger ook dan andersom). En natuurlijk een minder autohatelijk-beleid. Met een tikkeltje meer asfalt links en rechts zijn de files en de emissies stukken minder, zonder dat je iedereen hoeft te laten verkassen of krom hoeft te laten liggen. Over sociaal gesproken.
-
- 4x5 autosnelweg
*me smijt even de knuppel in het hoenderhok
Weet je wat pas een VOLSLAGEN MISLUKKING was? Dat was de aanleg van de Zeeburgertunnel/Ring A 10-oost.
De files leken voor de Coentunnel eventjes minder te worden, maar de totale filezwaarte op de snelwegen Noord-Holland-boven het noordzeekanaal -> onder het noordzeekanaal is alleen nog maar verder geëxplodeerd.
Weet je wat pas een VOLSLAGEN MISLUKKING was? Dat was de aanleg van de Zeeburgertunnel/Ring A 10-oost.
De files leken voor de Coentunnel eventjes minder te worden, maar de totale filezwaarte op de snelwegen Noord-Holland-boven het noordzeekanaal -> onder het noordzeekanaal is alleen nog maar verder geëxplodeerd.
-
- autoweg
Waarom niet en-en? Dat een strookje extra hier en daar behoorlijk wat kan oplossen en per saldo winst geeft qua emissies, dat zal ik niet ontkennen. Dat maakt het nog niet onzinnig om de oplossing ook bij het gedrag van de burger te zoeken.Rene schreef:Probeer eens op te houden met de oplossing bij de weggebruiker te zoeken.
De oplossing zit in een ander beleid.
-
- 4x5 autosnelweg
Zoals gezegd: Die discussie is al vaker gevoerd, en het alternatief is er dus wel. Het is maar de vraag wat jouw variabelen als burger zijn, en hoeveel eisen je stelt. Je kan niet verwachten om een goedkoop huisje met een tuin te hebben, op 100 km van je werk te wonen in de Randstad, en die afstand in 1 uur te overbruggen, zonder enige filevorming. Je moet soms wel realistisch blijven in wat je eist. Soms gaat nu eenmaal niet alles samen. Ook dat is een keuze die men kan of moet maken. Het is echter te gemakkelijk om achterover te leunen, te roepen dat 'ze' iets aan de files moete doen terwijl je als forens zelf deel van het probleem bent. Zo kies ik er bewust niet voor om een baan te zoeken ten noorden van Rotterdam omdat ik geen trek heb in de files en het qua OV te omslachtig gaat worden om verder te reizen, zonder mijn huidige woning op te geven. Dat heet nu keuzes maken en nadenken zonder alles maar meteen op de overheid te gooien die alles maar op moet lossen (in dit specifieke geval: De files).Rene schreef:Nee dus, die alternatieven zijn er niet. Ze leveren qua gezinsinkomen en gezinssituatie nog grotere problemen op. Want veel gezinnen zijn afhankelijk van twee inkomens, en verhuis je voor de één, dan moet de ander onherroepelijk inleveren. Nog afgezien van kinderen die hun ruime speelomgeving in de suburbane plaatsen moeten opgeven voor hutje-mutje stedelijk gedoe.Palance schreef:Maar veel mensen hebben alternatieven zat. Varierend tot het OV tot aan het dichter bij hun werk wonen (of een baan dichterbij huis zoeken)
Ik zoek het niet alleen bij de weggebruiker, ik zoek het óók bij de weggebruiker. Die is echter degene die het snelste iets aan de situatie kan doen. De door jou aangekaarte problemen zijn er zeker debet aan, en zijn een deel van het probleem, net als dat de dagelijkse forens een deel van het probleem is.Probeer eens op te houden met de oplossing bij de weggebruiker te zoeken.
De oplossing zit in een ander beleid. Een betere spreiding in de ruimtelijke ordening voorop, met bedrijven die zich verplaatsen naar waar de mensen wonen. (Veel eenvoudiger ook dan andersom). En natuurlijk een minder autohatelijk-beleid. Met een tikkeltje meer asfalt links en rechts zijn de files en de emissies stukken minder, zonder dat je iedereen hoeft te laten verkassen of krom hoeft te laten liggen. Over sociaal gesproken.
Dat het RO-beleid helemaal pet is, dat moge duidelijk zijn. Zoals die rare plannen om de Zuidplaspolder (bij Nieuwekerk a/d IJssel) helemaal vol te gaan plempen met vele huizen. Sowieso ligt dat lekker tactisch bij een eventuele overstroming) ook niet geheel ondenkbaar), maar qua infrastructuur zal daar niks aan verbeteren. Toch kun je ook als koper van zo'n huis wel even goed uitvogelen wat jouw mogelijkheden zijn en wat de problemen zullen worden onderweg. Behalve een aanpassing van het gedrag van de forens zie ik zelf ook liever een onmiddelijke bouwstop in de Randstad om de problemen niet nog groter te laten maken (voor zover nog mogelijk).
De auto hoeft niet per sé voorrang te genieten boven alles!. Zeker niet waar de forens zelf wel even na kan denken en iets anders kan zoeken.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Dat vergroot het probleem natuurlijk alleen maar, want wat gebeurt er bij een bouwstop in de Randstad?Behalve een aanpassing van het gedrag van de forens zie ik zelf ook liever een onmiddelijke bouwstop in de Randstad om de problemen niet nog groter te laten maken
Wet van vraag-en-aanbod:
Onroerend goed in de Randstad wordt duurder, en wel zoveel duurder dat er vraaguitval optreedt. Dit houdt in dat woningen voor de middenklasse (de doorsnee-forens) onbetaalbaar worden, en dus moeten verhuizen naar de stedenband net buiten de randstad. Het fileprobleem wordt dus alleen maar erger, want deze mensen moeten wel elke dag zich om 09:00 melden 'op kantoor'.
De oplossing is juist wél bouwen in de randstad, en wel in relatief hoge dichtheden. Ook functiemenging (wonen en werken in dezelfde buurt) kan helpen. Tegenwoordig zijn er veel bedrijven in de dienstverlenende sector, niet meer in vervuilende zware industrie. Daarom hoeft dit niet krampachtig van elkaar gescheiden te worden.
-
- autoweg
Wat betreft RO, dat zal altijd een lastige blijven. Waarom gebeurt het niet spontaan dat vele multinationals en hun werknemers zich ver buiten de Randstad vestigen? Volgens mij speelt status (wat staat er op het briefpapier) nog altijd een rol die het hele RO-systeem stuurt. Werkgevers zeggen zich in de Randstad te vestigen omdat daar de goede werknemers zitten en werknemers verhuizen naar de Randstad omdat daar de interessante werkgevers zitten. Als ik niet beter zou weten zou mijn boerenverstand hiervan zeggen: iets klopt er theoretisch niet. Verder is bepalen dat ergens niet gebouwd mag worden altijd gemakkelijker dan bepalen dat ergens wel gebouwd mag worden, maar zo lang we allemaal ergens willen wonen zal er toch ergens gebouwd moeten worden.
Wat betreft de filevrije dag: ik deelde de wens van de ANWB dat het een succes zou worden. Ik deel de conclusie dat het dat ook geworden is net als velen absoluut niet. Ik zou wel heel benieuwd zijn wat het effect was geweest als iedereen die normaal in de file staat, fysiek in staat is om te fietsen, en binnen 15 km woont (het was mooi weer), op de fiets was gegaan, en als iedereen die eigenlijk wel kan carpoolen dat ook gedaan had enz, maar ja dat kan je natuurlijk niet afdwingen.
Helaas valt er dus weinig empirisch aan te tonen. Niemand werd gedwongen om gedrag te veranderen en sommigen speculeerden zelfs op een rustigere weg. Van deze test ben ik dus eigenlijk niets wijzer geworden.
Wat betreft de filevrije dag: ik deelde de wens van de ANWB dat het een succes zou worden. Ik deel de conclusie dat het dat ook geworden is net als velen absoluut niet. Ik zou wel heel benieuwd zijn wat het effect was geweest als iedereen die normaal in de file staat, fysiek in staat is om te fietsen, en binnen 15 km woont (het was mooi weer), op de fiets was gegaan, en als iedereen die eigenlijk wel kan carpoolen dat ook gedaan had enz, maar ja dat kan je natuurlijk niet afdwingen.
Helaas valt er dus weinig empirisch aan te tonen. Niemand werd gedwongen om gedrag te veranderen en sommigen speculeerden zelfs op een rustigere weg. Van deze test ben ik dus eigenlijk niets wijzer geworden.
Laatst gewijzigd door Queue op zo 12 okt 2008, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.