Afbeelding

'Filevrije dag op 9 oktober'

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Rene » wo 15 okt 2008, 23:39

mhkamp schreef:Wat ik hieruit begrijp Rene is dat je bij voorkeur GRATIS autorijd. (...) Als de overheid jou gratis laat autorijden zullen ze zeker accijns op het onderhoud en reparaties gooien.
Nee hoor, maar de opbrengsten van MRB en accijnzen zijn nu al een VEELVOUD van de kosten die nodig zijn voor beheer en onderhoud. Maar het gros verdwijnt naar een hele diepe bodemloze put, waar Wouter Bos mee mag doen wat hij wil. Schoolboeken, banken, you name it.
Zelfs al zou de MRB volledig wegvallen, dan nog dekken de inkomsten uit accijnzen de uitgaven aan wegen volledig, en blijft er geld over. De automobilist betaalt dus al lang en breed, en veel meer dan nodig. Waarom wil jij dan zo vreselijk graag nóg veel meer gaan betalen ?

Tollen beperken de economische groei en de persoonlijke ontplooiingsmogelijkheden. Voor Edo Bergsma een eeuw geleden reden om ertegen te vechten. Van Woerkom is nu bezig de hard bevochten verworvenheid van zijn illustere voorganger te verkwanselen.
mhkamp schreef:Wordt de wegenbelasting ook niet verhoogd?
Over de afgelopen jaren: amper. En ook de accijnzen lopen tegen een glazen plafond.
Maar kilometerheffing, dat kun je jaarlijks onbeperkt verhogen.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 16 okt 2008, 14:35

Ik las gisteren in het lokale suffertje een verhelderende mening van een 13-jarige scholier (gymnasium).
Op de vraag of hij dacht dat een filevrije dag werkelijk helpt om het fileprobleem op te lossen, was zijn antwoord:
Hart van Holland, 15-10-2008 schreef: Ik denk niet dat de actie van de ANWB veel zin heeft. Het gaat hier maar om één dag. Hiermee kun je niet de files oplossen. De andere dagen gaan de mensen waarschijnljk toch weer in de spits naar hun werk, waardoor er opnieuw files ontstaan. Mensen zullen ook naar hun eigen belang kijken en niet het belang van andere mensen. Zij moeten vroeg naar hun werk en zullen dus gewoon tijdens de spits de weg op gaan. De andere weggebruikers moeten maar op een ander moment gaan. Ik denk ook niet dat 10% minder weggebruikers het fileprobleem zal oplossen. Er blijven dan nog steeds 90% van de weggebruikers over, wat heel veel auto's zijn. Er komen ook nog elke dag autogebruikers bij, dus zullen er veel meer mensen buiten de spits om of met het openbaar vervoer moeten reizen, om het probleem op te lossen. Ik denk dat 10% dan veel te weinig is.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » do 16 okt 2008, 16:32

Mensen zullen ook naar hun eigen belang kijken en niet het belang van andere mensen.
Het grote verschil tussen het gebruikersevenwicht en het systeemoptimum. Mensen minimaliseren hun eigen kosten (cq. reistijd cq. afstand, etc), terwijl de wegbeheerder liever de totale kosten (cq. reistijd cq. afstand, etc) in het hele netwerk wil minimaliseren - ofwel, het belang van iedereen. Deze scholier slaat dus de Jip-en-Janneke-spijker op de verkeerskundige kop.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

simon
autoweg

Bericht door simon » do 16 okt 2008, 17:26

Rene schreef:
mhkamp schreef:Wat ik hieruit begrijp Rene is dat je bij voorkeur GRATIS autorijd. (...) Als de overheid jou gratis laat autorijden zullen ze zeker accijns op het onderhoud en reparaties gooien.
Nee hoor, maar de opbrengsten van MRB en accijnzen zijn nu al een VEELVOUD van de kosten die nodig zijn voor beheer en onderhoud. Maar het gros verdwijnt naar een hele diepe bodemloze put, waar Wouter Bos mee mag doen wat hij wil. Schoolboeken, banken, you name it.
Zelfs al zou de MRB volledig wegvallen, dan nog dekken de inkomsten uit accijnzen de uitgaven aan wegen volledig, en blijft er geld over. De automobilist betaalt dus al lang en breed, en veel meer dan nodig. Waarom wil jij dan zo vreselijk graag nóg veel meer gaan betalen ?
Hoe ik het zie (zonder dat het mijn mening al dan niet vertegenwoordigd): De overheid probeert door beprijzing het autogebruik te ontmoedigen en een "level playing field" te creëren tussen autokosten en OV-kosten (voor de gebruiker dan). Accijnzen zijn in essentie bedoeld om een bepaald gebruik te ontmoedigen. Een "bijkomend" voordeel is het het de staatskas lekker spekt. Dit geldt evengoed voor accijnzen op alcohol en tabak. Ook hier tracht de overheid het gebruik te ontmoedigen, maar is de overheid er totaal niet bij gebaat als iedereen morgen op cola overschakelt en stopt met roken.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » do 16 okt 2008, 19:05

Tsja, als iedereen morgen de auto verkoopt, stopt met drinken, en de sigaret laat liggen is Nederland binnen een week failliet :roll:

Het is toch van den zotte dat de overheden elkaar tegenspreken?
Financien : Roken, drinken en autorijden (Staatskas)
Gezondheid : Stoppen met roken(Ongezond) en in mate met drinken.
Milieu : Stop met autorijden (Vervuilend)

Ach... zolang die nog met elkaar in de knoop liggen gaan wij wel verder met het bovenstaande......
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 16 okt 2008, 19:27

Tsja, als iedereen morgen de auto verkoopt, stopt met drinken, en de sigaret laat liggen is Nederland binnen een week failliet
Nee hoor, dan gaat de inkomstenbelasting gewoon omhoog. De EMU-criteria schrijven nou eenmaal een maximum-begrotingstekort en een maximale staatsschuld voor. De enig andere oplossing is de gulden herinvoeren, wat drukpersen bestellen en Zimbabwe achterna gaan... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » do 16 okt 2008, 19:32

Ik begrijp nooit waarom men toch altijd zo'n probleem heeft met dat systeem. Wat er ook gespeculeerd wordt over wat de bedoeling is van de staat met accijnzen (kas spekken enerzijds en "slecht" gedrag ontmoedingen anderzijds), beide zijn een legitiem doel dus er is daarmee iets in gang gezet waarbij twee vliegen in een klap worden geslagen. Al het geld dat de overheid niet binnenkrijgt moet of via een andere vorm binnenkomen, of aan een bepaalde uitgave in mindering worden gebracht, of de staatsschuld verhogen. Zo logisch als maar zijn kan, en daarom verbaast het me steeds als zaken waarmee de overheid geld binnenhaalt massaal worden afgedaan als verwerpelijk. Als je daar tegenin brengt dat de staat het aan nutteloze dingen uitgeeft dan is dat het probleem, maar niet het feit dat er geld geïnd wordt. De algemene gedachte dat de staat eigenlijk wil dat we zoveel mogelijk regels overtreden, zoveel mogelijk ongezond bezig zijn en zoveel mogelijk vervuilen zodat ze een "reden" hebben geld af te pakken, die kan ik niet onderschrijven. Er moet nu eenmaal geld binnenkomen, dus er moet geld worden betaald aan de staat. Dat dat wat meer is bij ongezond, slecht of vervuilend gedrag dan bij gezond, goed of schoon gedrag, waarbij dus aangespoord wordt tot het laatste, ik zie er het probleem niet van.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 16 okt 2008, 19:42

Uitgaven uit de algemene middelen (zoals uitkeringen, OV, etc.) hoeven wat mij betreft niet in hogere mate door weggebruikers opgebracht te worden.
Doe dat maar met een algemene belasting, waarbij iedereen in gelijke mate aan mee betaalt.
Wat mij betreft mag de MRB eraf en de accijzen worden verlaagd tot het niveau dat noodzakelijk is om het wegenbudget te vullen.
Het tekort op de begroting gewoon de belastingen voor verhogen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 16 okt 2008, 20:01

Een belangrijk uitgangspunt van het belasten van het autoverkeer is dat mensen 'graag' belasting betalen, omdat ze auto willen rijden. Andere belastingen omhoog gooien geeft stijgende kosten voor arbeid en dus eerder weglekking van het BNP naar andere landen (en een toenemende werkloosheid, waardoor de belasting nog verder omhoog moet etc. etc.)
Belasting op vermogen is ook niet een bijster goed alternatief, want dan gaan mensen geheime bankrekeningen openen op de Kaaiman-eilanden.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 16 okt 2008, 21:10

Queue schreef:Ik begrijp nooit waarom men toch altijd zo'n probleem heeft met dat systeem. Wat er ook gespeculeerd wordt over wat de bedoeling is van de staat met accijnzen (kas spekken enerzijds en "slecht" gedrag ontmoedingen anderzijds), beide zijn een legitiem doel dus er is daarmee iets in gang gezet waarbij twee vliegen in een klap worden geslagen. Al het geld dat de overheid niet binnenkrijgt moet of via een andere vorm binnenkomen, of aan een bepaalde uitgave in mindering worden gebracht, of de staatsschuld verhogen. Zo logisch als maar zijn kan, en daarom verbaast het me steeds als zaken waarmee de overheid geld binnenhaalt massaal worden afgedaan als verwerpelijk.
Accijnzen zijn niet per definitie slecht, maar je moet er voor waken dat er geen situatie ontstaat waarin de overheid die accijnzen onbegrensd kan verhogen. Ik zie liever geen mentaliteit van "met die rokers heb ik geen medelijden, laat ze maar bloeden." Hoewel ik het ook niet prettig vind als iemand in een restaurant een sigaret opsteekt, zie ik dat meer als een fatsoensprobleem, als iemand het thuis doet heeft in principe niemand er last van. Accijnzen op benzine zijn een geval apart, omdat vrijwel iedereen er onmogelijk mee kan stoppen, aangezien Jan-met-de-Pet ergens op een industrieterrein aan de rand van de stad werkt. Als die onbegrensd kunnen worden verhoogd, is dat uiteindelijk min of meer gelijk aan een gewone inkomstenbelastingverhoging.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 16 okt 2008, 21:21

Vinny schreef:Andere belastingen omhoog gooien geeft stijgende kosten voor arbeid
voor veel werknemers die zich per auto verplaatsen (nog altijd verreweg de meerderheid) zal er eerder sprake zijn van netto minder belasting, en meer bestedingsruimte. Daardoor kunnen hogere looneisen achterwege blijven. En een combinatie van grotere koopkracht voor de beroepsbevolking in combinatie met loonmatiging is weer gunstig voor de economie.
Kortom: niet alleen naar de nadelen kijken, ook naar de voordelen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 16 okt 2008, 21:26

voor veel werknemers die zich per auto verplaatsen (nog altijd verreweg de meerderheid) zal er eerder sprake zijn van netto minder belasting, en meer bestedingsruimte
Niet helemaal waar. Voor de mensen die op een gemiddelde afstand van hun werk wonen verandert er vrijwel niets. Je geeft zelf aan dat het OV slechts een marginale rol speelt in pendel-verplaatsingen (9%), het effect op de totale belastingafdracht is dus vrijwel nihil. Wat een veel ergere ontwikkeling is, is dat mensen die verder weg wonen van hun werk relatief gunstiger ervan af komen. Dat is een perverse uitwerking van het plan om de accijnzen te verlagen c.q. te schrappen. Wat mij betreft schrappen ze juist de gunstige reiskostenvergoedingen en komen er belastingvrije verhuisvergoedingen voor in de plaats. Dit helpt ook om de vastgelopen woningmarkt een beetje los te trekken. En daarnaast moeten we van het perverse systeem van huurbescherming af. Twee in de discussie veel vergeten elementen die ieder ook zorgen voor een stapje in de goede richting m.b.t het oplossen van het fileprobleem.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » do 16 okt 2008, 22:38

Laat ik het eens over een andere boeg gooien:

- OV komt op elke straat van het industrieterrein (Dus ook kantoren)
- De bus komt elke halfuur door je straat heen
- OV is (voor 95%) punctueel

Zou je nog de auto laten staan (of verkopen)

Eerlijk dat ik ben : :neenee:

Ik denk dat een goed openbaar vervoer in de Randstad nog uit kan, maar ik het platteland zijn doel voor en groot doel mist.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 17 okt 2008, 0:04

Vanavond werd de filevrije dag in Koefnoen aardig belachelijk gemaakt :lol:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 17 okt 2008, 7:43

Vinny schreef:
Tsja, als iedereen morgen de auto verkoopt, stopt met drinken, en de sigaret laat liggen is Nederland binnen een week failliet
Nee hoor, dan gaat de inkomstenbelasting gewoon omhoog.
Niet 'gewoon'. Zoiets duurt een hele tijd. Het stoppen van de aanschaf van luxe-artikelen waar veel accijnzen op zitten kan daarentegen - in theorie - wel in één keer gebeuren.

Vandaag had overigens een mooie dag kunnen zijn voor de filevrije dag: op het hoogtepunt heb ik niet meer dan een totaal van 14 kilometer horen noemen op de radio.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 17 okt 2008, 11:14

Op vrijdagochtenden voor een vakantie is het wel vaker rustig.
Maar de avondspits zal met de herfstvakantie in het vooruitzicht wel drukker worden, denk ik zo.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 17 okt 2008, 11:19

Ja, maar 14 kilometer? Dat vind ik erg weinig, zelfs voor een vrijdagochtend.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 17 okt 2008, 11:21

Volgende week is het herfstvakantie, een flink aantal scholen heeft vandaag een 'docentenstudiedag' en veel vakantiegangers nemen de laatste vrijdag voor de vakantie ook vrij ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 17 okt 2008, 11:24

Ah, komt de herfstvakantie er weer aan? Mooi, lekker rustig op de weg en in het OV. :yesyesyes:

Autosnelwegen.net

simon
autoweg

Bericht door simon » vr 17 okt 2008, 11:31

Vorige week was de vrijdagochtendspits 30 km geloof ik.
mhkamp schreef:Laat ik het eens over een andere boeg gooien:

- OV komt op elke straat van het industrieterrein (Dus ook kantoren)
- De bus komt elke halfuur door je straat heen
- OV is (voor 95%) punctueel

Zou je nog de auto laten staan (of verkopen)

Eerlijk dat ik ben : :neenee:

Ik denk dat een goed openbaar vervoer in de Randstad nog uit kan, maar ik het platteland zijn doel voor en groot doel mist.
Ik zou mijn auto laten staan:
1. Als ik met het OV goedkoper uit ben
2. Een vergelijkbare reistijd heb
3. Het vervoer comfortabel is
4. De bustijden goed aansluiten bij mijn werktijden

In mijn situatie wordt niet voldaan aan voorwaarde 2. Aan voorwaarde 1 wordt ruimschoots voldaan, aan voorwaarde 3 voldoende. Aan voorwaarde 4 ook aangezien ik binnen marges mijn eigen werktijden mag bepalen. Met de bus ben ik in het meest gunstige geval ongeveer een uur onderweg (bron: 9292ov.nl): ik vermoed dat het meer is, aangezien ik de bus regelmatig in de file zie staan. Met de auto ben ik in het meest gunstige geval een half uur onderweg. Doorgaans is dit 45 minuten, aangezien ik in dezelfde files sta als de bus. In extreme situaties (zoals vanavond met een evenement in het Gelredome) ben ik met de auto een uur onderweg.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 17 okt 2008, 19:17

simon schreef:In mijn situatie wordt niet voldaan aan voorwaarde 2.
Laat dat nou net de belangrijkste reden zijn waarom Nederland niet massaal in het OV te krijgen is. Andere factoren spelen wel mee, maar zijn niet doorslaggevend...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 17 okt 2008, 19:52

Palance schreef:Ah, komt de herfstvakantie er weer aan? Mooi, lekker rustig op de weg en in het OV. :yesyesyes:
Sterker nog: deze week was het in de regio Zuid en Midden, waaronder R'-dam ook valt, vakantie ;)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 17 okt 2008, 21:35

Jeroen schreef:
simon schreef:In mijn situatie wordt niet voldaan aan voorwaarde 2.
Laat dat nou net de belangrijkste reden zijn waarom Nederland niet massaal in het OV te krijgen is.
Laat dat nou net het grootste manco zijn van het OV. Weinig verbindingen zijn met het OV sneller als met de auto.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 17 okt 2008, 21:51

waldo79 schreef:Sterker nog: deze week was het in de regio Zuid en Midden, waaronder R'-dam ook valt, vakantie ;)
Formeel heb je gelijk. Het Ministerie van Onderwijs heeft echter onjuiste adviesdata gecommuniceerd. Het noorden en zuiden hadden deze week vakantie moeten hebben en het midden volgende week. Veel scholen in het midden van het land waren deze week dan ook normaal geopend.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 18 okt 2008, 14:08

waldo79 schreef:
Palance schreef:Ah, komt de herfstvakantie er weer aan? Mooi, lekker rustig op de weg en in het OV. :yesyesyes:
Sterker nog: deze week was het in de regio Zuid en Midden, waaronder R'-dam ook valt, vakantie ;)
In mijn gemeente is dat anders pas komende week. Ik heb niet de indruk gekregen dat het in Rotterdam veel rustiger was dan anders, de afgelopen week.

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 18 okt 2008, 17:11

^^In de regio Den Bosch was het wel een stuk rustiger op de weg :)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 19 okt 2008, 13:51

Vinny schreef:want dan gaan mensen geheime bankrekeningen openen op de Kaaiman-eilanden.
Kom maar met die centjes! :mrgreen:
Hebbe, hebbe, hebbe! :worship:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 okt 2008, 18:06

VID schreef:TNO wil geen uitleg geven conclusies filevrije dag

Tijdens en kort na het verstrijken van de 'filevrije dag' op 9 oktober zijn door TNO waarnemingen en conclusies gepubliceerd die flink afwijken van de observaties van onder andere de VID. Dit heeft geleid tot vragen van weggebruikers, media en politici. Om adequaat antwoord te kunnen geven op deze vragen is door de VID aan TNO inzage gevraagd in het onderzoek.

Specifiek ging deze vraag in op de deelgebieden referenties en waarnemingen. Voor beide geldt dat er verschillen zijn tussen TNO en de VID. Zo komt bijvoorbeeld de door TNO gerapporteerde maximale totale filelengte niet overeen met het aantal kilometers dat door de VID - en overigens ook door Rijkswaterstaat - is waargenomen.
Voor de referenties geldt onder andere dat onduidelijk is ten opzichte waarvan de waarnemingen van 9 oktober zijn vergeleken. Hoeveel dagen zijn daarvoor gebruikt? Wat voor type dagen waren dat? Mocht op die dagen een soortgelijk verkeersbeeld worden verondersteld?

Ondanks herhaaldelijk aandringen en een aanvankelijke instemming is door TNO vandaag besloten de VID geen inzage te geven. TNO is nu van mening dat de VID, zeker als zij de gegevens wil gebruiken voor het beantwoorden van vragen, moet wachten op het definitieve rapport. Dat is des te opmerkelijker omdat het de VID juist gaat om de conclusies die TNO zelf al binnen enkele uren publiceerden. De weigering betekent mogelijk dat TNO in het definitieve rapport zal afwijken van de eerdere (en dan dus te vroeg getrokken) conclusies.

De VID hecht er bijzonder veel waarde aan om objectief en betrouwbaar te berichten over de verkeerssituatie in Nederland. Daarom zal zij na het verschijnen van het definitieve rapport alsnog proberen de waarnemingen en referenties te beoordelen. Daarbij is zij echter afhankelijk van de aard en omvang van de gegevens zoals die in of bij het rapport beschikbaar komen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 26 nov 2008, 20:22

nu.nl schreef:'Filevrije dag was een succes'

ROTTERDAM - De eerste filevrije dag die 9 oktober werd gehouden, was volgens TNO wel degelijk een succes. Dat blijkt uit de woensdag gepresenteerde TNO-evaluatie. Volgens de analyse stonden er op de filevrije dag in de spits 7 procent minder files die ongeveer een half uur later begonnen en ook een half uur eerder oplosten. Ook kon er die dag 10 procent sneller worden gereden in vergelijking met andere donderdagen doordat 90.000 mensen en 120 bedrijven meededen en anders dan anders naar het werk gingen.

Experiment
Een uniek sociaal experiment, aldus Arie Bleijenberg van TNO. "Files oplossen is nu eenmaal tegen de stroom in roeien", stelde hij woensdag tijdens het ANWB-symposium 'De ontdekking van het nieuwe reizen'. TNO analyseerde voor deze studie gegevens van de in het asfalt aangebrachte verkeerslussen van Rijkswaterstaat. Het platform Nederland Bereikbaar (ANWB, NS en Rabobank) beslist uiterlijk komend voorjaar of er een tweede filevrije dag komt.

Flink
Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, denkt dat het alleen zinvol is als het lukt de files op zo'n dag flink te verminderen. Guido Van Woerkom, directeur ANWB, is het daar mee eens. Hij vindt de filevrije dag en ook het spitsalarm dat maandag voor het eerst is afgegeven wel succesvolle manieren om het gedrag van mensen te beïnvloeden. "We hebben die twee dagen wel bewezen dat we het verschil kunnen maken." Op de filevrije dag had de NS 5 procent meer reizigers. De ANWB kreeg maandag veel kritiek toen na het afgegeven spitsalarm de voorspelde sneeuw en gladheid uitbleven in de Randstad. Het heeft Van Woerkom er niet van overtuigd dat hij die waarschuwingsvorm voortaan niet meer moet gebruiken. "De discussie heeft ons afgeleid. Maar had ik de informatie goed aangereikt gekregen dan had ik het tegen alle stromingen in dinsdag weer gedaan." Dinsdag stond er 536 kilometer file, onder meer door wisselvallig winters weer.

Uitdaging
De ANWB-directeur vindt het een uitdaging "om dingen aan te pakken die niet vanzelf gaan". "Slimme mobiliteit lukt nooit als het maar het idee van een persoon of organisatie is. Wij willen ervoor zorgen dat de samenleving in beweging komt." Wat betreft Van Woerkom maken werkgevers en vakbonden in de nieuwe cao's ook veel vaker dan nu afspraken over flexibel werken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 26 nov 2008, 20:25

Het is dus nog steeds een succes. Ligt er aan wat je een "succes" noemt. Bij een filevrije dag denk ik toch aan wat anders dan een klein beetje minder files om het een succes te noemen. Bovendien blijkt dan wel aan die 5% extra reizigers bij de NS dat er dus idiote reizigersaantallenstijgingen moeten plaatsvinden bij de NS om alleen al significant bij te dragen aan minder files, oftewel het OV is geen oplossing daar dat veel te veel geld gaat kosten om serieus files te doen af nemen. Daarnaast moet je je afvragen wat het effect zou zijn als ze eens 3 filevrije dagen achter elkaar zouden proberen te organiseren.