Afbeelding

'Filevrije dag op 9 oktober'

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Chris » di 28 jul 2009, 17:32

Grote kans dat er dit keer minder file staat dan vorig jaar. De ANWB zal dit ongetwijfeld melden als een groot succes, maar het afgelopen half jaar laat sowieso al zien dat er veel minder files staat door de economische recessie.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 28 jul 2009, 21:47

Chris schreef:8 oktober 2009 is de volgende filevrije dag.
Beter kom je dan vooral niet op de weg. De vorige keer heb ik meer file gehad als normaal...

Als je iets aan de files wilt doen zul je moeten zorgen dat de infrastructuur opgewaardeerd wordt naar een betrouwbaar netwerk met voldoende alternatieven en een lichte overcapaciteit. Die overcapaciteit is handig bij calamiteiten, dan kun je mensen omleiden. En dan bedoel ik niet alleen op de wegen (MAAR dat is imo wel het belangrijkste en beste middel en daar moet dus de hoogste prioriteit liggen), ik doel ook op het spoor... Veel meer mensen met de trein laten gaan is ook niet mogelijk.

Nu is het gewoon niet voldoende. Stel dat er op kpt. Oudenrijn op de A2 een vrachtwagen met gevaarlijke stoffen in de fik vliegt waardoor het hele knooppunt afgesloten moet worden, dan staat het Van Amsterdam tot Den Bosch en van Arnhem tot Den Haag muurvast... Via A30 en A1 naar Amsterdam is dan echter ook geen optie want de A1 staat vanaf de A30 tot Amsterdam dan ook vast.
Dat er 's ochtends en 's avonds in de spits een paar knelpunten zijn waar dan op een hele drukke dag net even 5km file aangetikt wordt dan is dat niet zo erg, maar tegenwoordig komt het al genoeg voor dat files korter als 8 a 10km op de radio niet eens meer gemeld worden... En als er dan af en toe door een incident een keer een file van 10km of iets meer staat dat is dan maar zo, incidenteel is dat niet zo erg, maar het is op het moment een structureel fileprobleem.

En dan nog heeft de politiek zo'n gigantische betonplaat voor de kop dat ze denken dat men met een paar beloningen als je een brug af en toe niet gebruikt, hier en daar een belachelijke Vmax met een trajectcollecte en zo hier en daar natuurlijk nog een verkeerslicht of rotonde het probleem wel oplost...

Edit:
Men had de tijd van de recessie moeten gebruiken om wegen aan te leggen en te upgraden. Punt één is dat dan goedkoper en punt twee is er dan minder verkeer waardoor je minder verkeershinder veroorzaakt door de werkzaamheden. Als je wacht tot de economie aantrekt en het verkeer weer helemaal vast staat dan betaal je veel meer en bovendien levert het veel meer hinder op...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 28 jul 2009, 21:55

duikgek89 schreef:Edit:
Men had de tijd van de recessie moeten gebruiken om wegen aan te leggen en te upgraden. Punt één is dat dan goedkoper en punt twee is er dan minder verkeer waardoor je minder verkeershinder veroorzaakt door de werkzaamheden. Als je wacht tot de economie aantrekt en het verkeer weer helemaal vast staat dan betaal je veel meer en bovendien levert het veel meer hinder op...
Een gemiddeld wegenproject duurt 11 jaar van begin tot aanleg... Ik hoop niet dat de recessie zo lang duurt...

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 28 jul 2009, 23:30

^^ Hoop het ook niet. Als je in een recessie begint met plannen dan ben je te laat, of op tijd klaar voor de volgende recessie.
Wel kan ik me voorstellen dat je op de een of andere manier het plan en de vergunningen en dergelijke klaar hebt liggen en dat vanaf dan nieuwe regels en uitspraken tegen die weg niet meer mogelijk zijn. Simpel genoeg, vergunning is niet terug te draaien.
En dan zodra de recessie toe slaat contracten afsluiten en de wegen aanleggen. Uiteindelijk komt er altijd weer een periode met een laagconjunctuur, al is de huidige recessie natuurlijk erger.

Misschien is dat juridisch wel lastig, en met planning zal het ook niet heel handig zijn, maar uiteindelijk stimuleer je de economie wanneer deze het nodig heeft en tegelijkertijd ben je goedkoper uit en heb je iets minder verkeershinder.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 29 jul 2009, 6:49

mhkamp schreef:^^ Waarom doen ze dit gewoon niet in de zomervakantie?
Dat vraag ik me ook af. Het is in deze periode een perfect moment om daar eens iets mee te doen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » wo 29 jul 2009, 17:15

misschien omdat het de anwb niet te doen is om lege wegen pur sang???

als het idee van de anwb bij een filevrije dag is om de gebruiker (automobilist) te laten ervaren dat files voor een deel een keuze zijn, dan lijkt me het juist belangrijk dit te doen op een normale werkdag.

tip voordat het initiatief weer de grond in geboord wordt: denk voor jezelf eens na of je die ene dag een andere modaliteit kunt gebruiken.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 29 jul 2009, 17:33

Dick schreef: Als het idee van de ANWB bij een filevrije dag is om de gebruiker (automobilist) te laten ervaren dat files voor een deel een keuze zijn, dan lijkt me het juist belangrijk dit te doen op een normale werkdag.

Tip voordat het initiatief weer de grond in geboord wordt: denk voor jezelf eens na of je die ene dag een andere modaliteit kunt gebruiken.
Huh? Dus ik heb geen gewone werkdag in de vakanties? :hahaHAHA:

Ik kan, vanwege mijn werk, het beroerde openbaar vervoer in de veenkoloniën, en het feit dat dat dat de auto gewoonweg een makkelijk iets is dus niet met het openbaar vervoer. (Ik kan carpoolen, maar als mijn collega 2 uur later klaar is dan ik, zit ik uit mijn neus te vreten, dat is iets waar ik echt niet op zit te wachten. het zou wel kunnen als we beiden op de zelfde auto zaten, maar helaas is de kans klein dat het gaat gebeuren...)

EDIT:
RTLZ schreef:Treinkaartjes worden weer duurder
De treinkaartjes van de Nederlandse Spoorwegen (NS) worden volgend jaar gemiddeld 1,85 procent duurder.

Ieder jaar
De tarieven van treinkaartjes worden ieder jaar aangepast. De inflatiecorrectie bedraagt 1,25 procent, de resterende 0,6 procent prijsverhoging komt door de hogere kosten die spoorbeheerder ProRail bij de NS in rekening brengt voor het gebruik van het spoor.

Aanpassen
De prijsverhoging is nog niet definitief. "Mocht in september het verwachte inflatiepercentage wijzigen of mocht de stijging van de gebruiksvergoeding alsnog anders uitvallen, dan past NS de prijsstijging van de treintarieven hierop aan", aldus de spoorwegonderneming.

Voordeelabonnement
Overigens worden niet alle kaartjes duurder. Zo blijft de prijs van een voordeelabonnement, waarmee de kaarthouder buiten de ochtendspits 40 procent korting krijgt, onveranderd. Ook de prijzen voor onder meer keuzedagen voor senioren blijven onveranderd. Het kinderkaartje Railrunner wordt, voor het eerst in zes jaar, wel duurder: 50 cent, zodat het volgend jaar 2,50 euro kost.

Bestuderen
De NS heeft de voorstellen voor de tariefaanpassing ter advisering voorgelegd aan de consumentenorganisaties, verenigd in het LOCOV. Een woordvoerder van reizigersorganisatie Rover kon woensdag geen inhoudelijk commentaar geven op de prijsverhogingen. "We zijn ze nog aan het bestuderen."

Modernisering
De NS kondigde ook aan de komende jaren grote investeringen te willen doen. Tot 2012 investeert het bedrijf 1,4 miljard euro in de aanschaf van nieuwe treinen en modernisering van bestaande treinen. Daarnaast steekt de NS miljoenen in vernieuwing van informatiesystemen voor reizigers op alle treinstations.
En jij wil mij de trein in krijgen als alternatief? Laat me niet lachen.

Oktober = Herfst = vierkante wielen = vertraging = overvolle treinen omdat de NS in de herfst onderbezet is, en met een beetje kou lopen de wissels ook weer vast = dat we weer met z'n allen de bus in moeten :neenee:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 29 jul 2009, 19:11

Dick schreef:misschien omdat het de anwb niet te doen is om lege wegen pur sang???
tip voordat het initiatief weer de grond in geboord wordt: denk voor jezelf eens na of je die ene dag een andere modaliteit kunt gebruiken.
Maar zo doet de ANWB het wel voorkomen, om de files te voorkomen.
Overigens was er van vorig jaar nog een mooi verhaal van een werknemer van de ANWB die niet met het OV naar het werk kon beweerde die, terwijl die juist met het OV een prima verbinding had. :roll:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 29 jul 2009, 19:18

Dick schreef:als het idee van de anwb bij een filevrije dag is om de gebruiker (automobilist) te laten ervaren dat files voor een deel een keuze zijn, dan lijkt me het juist belangrijk dit te doen op een normale werkdag.
Welterusten Dick. Als je wat aan de files wilt doen moet de capaciteit van het OV minstens verdubbelt worden, nu passen er nauwelijks mensen bij in de spits dus dat is geen optie.
File is geen keus want ook de alternatieven (if any) zitten aan de maximale capaciteit.
Nee dat kan niet. Als ik met de fiets naar de trein moet ben ik halverwege al dood gereden of ik moet de andere kant op fietsen en dan nog een stuk met de bus en de trein en dat kost me MINIMAAL een uur extra.
45km lopen lijkt me ook niet echt handig. En nee, werk dichterbij is ook geen optie, enige vergelijkbare opleiding is 35km de andere kant op en dat zet dus ook geen zoden aan de dijk.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 29 jul 2009, 19:21

duikgek89 schreef:Nee dat kan niet. Als ik met de fiets naar de trein moet ben ik halverwege al dood gereden of
Overdrijven is ook een vak...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 29 jul 2009, 19:26

Ik zou best met de fiets kunnen, en heb er stilletjes over nagedacht om te gaan wielrennen van Nieuw Buinen naar Assen. Dat is ongeveer 30km, maar als ik een dag achterop sta en moet weer terug ben ik bang dat ik heel veel lood in de benen heb.
De route die ik nu met de auto rij is ongeveer hetzelfde als met de fiets.
WeFo Lidnummer 0010.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » wo 29 jul 2009, 19:46

Ik ga regelmatig met de fiets naar mijn werk. Dat is enkele reis pakweg 24 km. Niet met mijn racefiets, want die is te duur om op het werk in de stalling te parkeren. Heb er wel zo'n tourfiets voor gekocht, en als ik kalm aan doe ben ik iets meer dan een uur onderweg. Dat is ruim een half uur langer dan de auto en een half uur korter dan het OV. Wanneer het dus regent of anderszins slecht weer is of wanneer ik bepaalde spullen mee moet nemen, dan kies ik dus wél voor de auto.

En ik laat me daarbij niet beïnvloeden door de ANWB of wie dan ook met een filevrije dag: ik wens voor mezelf te kunnen bepalen met welk vervoermiddel ik ga... :PP:
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 29 jul 2009, 20:21

mhkamp schreef:Ik zou best met de fiets kunnen, en heb er stilletjes over nagedacht om te gaan wielrennen van Nieuw Buinen naar Assen. Dat is ongeveer 30km, maar als ik een dag achterop sta en moet weer terug ben ik bang dat ik heel veel lood in de benen heb.
De route die ik nu met de auto rij is ongeveer hetzelfde als met de fiets.
Tussen Nieuw Buinen en Assen staan ook niet zoveel files, hé; de oproep is gewoon geadresseerd aan mensen die met andere transportmodaliteiten een vrijwel gelijke reistijd hebben en bij gewoonte altijd de auto nemen. Als je deze mensen "van de weg" haalt zal op sommige wegen de filedruk beduidend afnemen, aldus de ANWB. Natuurlijk valt hier het nodige op af te dingen.

Ik kan trouwens nog wel een paar maatregelen noemen:
De NS zou die dag alle treinkaartjes met 40% korting kunnen verkopen
De busbedrijven zouden die dag ook in de spits hun dal-kaartjes als vervoersbewijs kunnen accepteren

En om ruimte te maken voor de nieuwe forens:
schrap de OV-studentenkaart als geldig vervoersbewijs tot 09:00 :twisted: :PP:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 29 jul 2009, 22:00

Vinny schreef:Tussen Nieuw Buinen en Assen staan ook niet zoveel files, hé.
Je moest eens weten :mrgreen:

Nee, gelukkig niet. Maar als ik op een verkeerde tijd wegga, is het tussen de N33 en Assen-Oost zo druk, dat mijn gemiddelde snelheid daar rond de 50km/h ligt. Geloof me, een beetje sportieve wielrenner haalt me in.... Gelukkig valt het nu wel mee, en kon ik zoals vanmorgen lekker doorkachelen.
WeFo Lidnummer 0010.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 30 jul 2009, 1:34

mavas schreef:
duikgek89 schreef:Nee dat kan niet. Als ik met de fiets naar de trein moet ben ik halverwege al dood gereden of
Overdrijven is ook een vak...
Ik nodig je uit om de enige logische route voor mij naar het station te fietsen... Is een smalle 60kmh weg door het bos met een hoop bochten en fietsstroken, maar iedereen rijdt daar consequent 80kmh... En dan lomp inhalen met weinig afstand ertussen en terwijl ze de tegenliggers niet kunnen zien door de bochten, en als er dan een tegenligger aan komt wordt je als fietser de berm in gereden want auto + auto + fiets past niet, dan sneuvelen er op z'n minst een paar spiegels.
En zeker 's ochtends om een uur of 8 had de weg een GOW status verdient... Er is dan behoorlijk wat verkeer. Is echt heel akelig rijden, en heb dat stuk 2x gefietst maar beide keren vond ik het gewoon eng...

Edit:
Is overigens ongeveer 10km. Als er een vrijliggend fietspad had gelegen had ik vaak met de fiets gegaan want met 20km op een dag, vijf dagen in de week, heb je toch meteen wat lichaamsbeweging te pakken. Zeker als ik op mijn manier steeds maar zo hard mogelijk moet fietsen omdat ik anders weer eens te laat ben... :oops:
Laatst gewijzigd door duikgek89 op do 30 jul 2009, 1:41, 2 keer totaal gewijzigd.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 30 jul 2009, 1:37

Vinny schreef:De NS zou die dag alle treinkaartjes met 40% korting kunnen verkopen
Achja, de automobilisten die sponsoren wel. Met het OV hoef je natuurlijk helemaal niet alle kosten van je eigen vervoer te betalen, het is meer als normaal dat de automobilisten moeten meebetalen voor jouw vervoer nadat ze zelf al genoeg betaalt hebben voor hun eigen vervoer...
Vinny schreef:En om ruimte te maken voor de nieuwe forens:
schrap de OV-studentenkaart als geldig vervoersbewijs tot 09:00 :twisted: :PP:
Van mij mogen ze, gebruik dat ding toch nauwelijks.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 30 jul 2009, 7:45

duikgek89 schreef:
Vinny schreef:De NS zou die dag alle treinkaartjes met 40% korting kunnen verkopen
Achja, de automobilisten die sponsoren wel. Met het OV hoef je natuurlijk helemaal niet alle kosten van je eigen vervoer te betalen, het is meer als normaal dat de automobilisten moeten meebetalen voor jouw vervoer nadat ze zelf al genoeg betaalt hebben voor hun eigen vervoer...
Mopperen is schijnbaar makkelijker dan een serieuze oplossing aandragen. :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 30 jul 2009, 11:08

De oplossing voor dat oneerlijke gedoe is heel makkelijk, prijs van het OV zoveel omhoog dat het zelfvoorzienend wordt. Dan heb je ook weer altijd een plek. Verder moet het OV wat mij betreft concurrerend proberen te werken en zelf laten zien dat het beter is om het OV te pakken omdat je goedkoper, sneller, betrouwbaarder en minder moe op je bestemming komt.

Dan ontstaat er een nieuw probleem, meer files. Dat kun je ook oplossen als je flink wat wegen gaat verbreden, wat nieuwe wegen aanlegt, wat knooppunten aanpast en dergelijke.

Dat zou ik graag als oplossing zien. Dat veel mensen standaard tegen weg verbredingen en de aanleg van nieuwe wegen aanschoppen maakt dat wat ik graag zou zien nooit uitgevoerd gaat worden.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 30 jul 2009, 11:40

^^Wat is daar nu het nut van in het kader van een filevrije dag?

Dat het OV tot op zekere hoogte zelfvoorzienend moet zijn is geen discussiepunt wat mij betreft.

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » do 30 jul 2009, 12:04

volgens mij is het doel al bijna bereikt; nadenken over eventuele andere mogelijkheden om te reizen.

dat dit niet altijd gaat is evident en zeker ook niet erg.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » do 30 jul 2009, 14:30

duikgek89 schreef:De oplossing voor dat oneerlijke gedoe is heel makkelijk, prijs van het OV zoveel omhoog dat het zelfvoorzienend wordt. (...)
Zo makkelijk is dat dus niet. De basisbeginselen van vervoer:

Er zijn bij verplaatsingen (alle wijzen waarop mensen en/of goederen van A naar B willen) twee kanten:

Aanbod aan infrastructuur en vervoersmogelijkheden <--------------> Vraag naar infrastructuur en vervoersmogelijkheden

Aan de aanbodzijde horen dus wegen, spoorwegen, waterwegen en luchtverbindingen, maar ook zaken als auto, trein, schip en vliegtuig, en zaken als dienstregeling. Op deze manier wordt op een bepaald moment een zekere capaciteit aan aanbod gegenereert. Aan de vraagzijde staan alle mensen en/of goederen die op een zeker moment van A naar B willen.

Kenmerk van de aanbodzijde is dat het gebruik daarvan een bepaalde prijs heeft. Gebruik van de trein heeft de prijs van het treinkaartje, gebruik van de auto heeft de prijs van (o.a.) de brandstof. Kenmerk van de vraagzijde is dat de verplaatsing een bepaalde meerwaarde heeft. Soms is dat rechtstreeks in geld uit te drukken (goederen, zakelijke ritten), soms ook niet (familiebezoek). Wanneer de meerwaarde van een verplaatsing de kosten daarvan (voldoende) overstijgt, wordt de verplaatsing uitgevoerd, doorgaans met de goedkoopste vorm van aanbod. Wanneer de verplaatsing inderdaad wordt uitgevoerd, is er daadwerkelijk 'vraag' naar het 'aanbod'.
Een simpel voorbeeld: een verplaatsing naar een ver familielid kost per auto 345 euro, per vliegtuig 560 euro. De meerwaarde van de verplaatsing is voor jou 420 euro (aan emotionele waarde zeg maar). Je kiest dan voor de auto en niet voor het vliegtuig.

Vrijwel dagelijks zien we dat de vraag het aanbod overstijgt. Er is onvoldoende capaciteit aan de aanbodzijde om alle verplaatsingen aan de vraagzijde naar wens af te wikkelen. Met als gevolg files op de wegen, overvolle treinen en bussen, wachtrijen op het vliegveld, enzovoort. Het leuke is nu dat heel veel mensen dat inderdaad als een probleem zien; en misschien is het dat ook wel. Hoe dan ook, er zijn twee mogelijke oplossingen: vergroot het aanbod, of verklein de vraag. (Joh... ;) ) De tussenoplossing is dat bepaalde verplaatsingen aan de vraagzijde worden verschoven naar een andere vervoersmogelijkheid aan de aanbodzijde.

Bij het verkleinen van de vraag worden bepaalde verplaatsingen dus niet gemaakt. Dat betekent dat je de meerwaarde van de verplaatsing dus kleiner maakt. In het voorbeeld van het verre familielid: wanneer de meerwaarde van een fysiek bezoek door de mogelijkheid van videochat daalt naar 320 euro, dan zijn de kosten hoger dan de meerwaarde en dus wordt de verplaatsing niet gemaakt. Voor de filevrije dag betreft het dus het thuiswerken.

Bij het verschuiven van de vraag naar een andere vervoersmogelijkheid (modaliteit, tijdstip, route, etc.) wordt de verplaatsing nog steeds uitgevoerd, maar bijvoorbeeld niet met de auto, maar met de trein, of niet in de spits, maar buiten de spits, of niet via de A1, maar via de A12, enzovoort. Dat betekent dus dat de kosten van de verplaatsing en de meerwaarde dichter bij elkaar komen te liggen: de "winst" voor de betreffende verplaatsing wordt kleiner. In het voorbeeld van het familielid: je kiest onder druk van de milieulobby niet voor een snelle reis met een gemiddelde snelheid van 150 km/u met als totale kosten 345 euro, maar voor de langere, schonere reis met gemiddelde snelheid 90 km/u en totale kosten 390 euro. Bij de filevrije dag komt het bijvoorbeeld tot uiting in mensen die in plaats van de auto nu met het OV of de fiets gaan.

Tenslotte het vergroten van de capaciteit van het aanbod: er komen meer vervoersmogelijkheden beschikbaar. Er worden bijvoorbeeld meer wegen aangelegd, meer treinen ingezet of de dienstregeling wordt aangepast. Dat betekent doorgaans dat de kosten voor een verplaatsing gelijk blijven of lager worden. In het voorbeeld van het familielid: voor de nieuwe HSL zijn de kosten van je verplaatsing 280 euro. Dat is goedkoper dan de auto (op 345 euro), dus je kiest ervoor om met de HSL te gaan (winstmaximalisatie). Bij de filevrije dag wordt het aanbod slechts vergroot op het spoor: de NS zet her en der wat extra treinen in.

Een neveneffect dat optreedt wanneer er iets gebeurt in dit systeem (of dit nu verkleining vraag, vergroting aanbod of verschuiving is), is dat zich een nieuw evenwicht zal instellen. Wanneer die nieuwe HSL er voor zorgt dat er op een bepaalde parallelle route minder file optreedt, dan zijn de kosten voor die specifieke route een beetje afgenomen. Dat maakt ook dat andere verplaatsingen mogelijk verschuiven (van OV naar auto) of dat andere verplaatsingen nu wel gemaakt worden (de kosten zijn nu lager dan de meerwaarde). Op dat principe baseren tegenstanders van uitbreidingen van wegen zich ook. Gelukkig (of helaas, het is hoe je het bekijkt) zijn de precieze effecten vrijwel onmogelijk vast te stellen. Ofwel, niemand weet wat het effect van extra infra precies is en hoe lang het duurt voor dit effect zich manifesteert. Wat we wél zien is dat in de loop der tijd de vraag veel meer is gestegen dan het aanbod. Ofwel, de meerwaarde van de verplaatsingen is blijkbaar harder gestegen dan de kosten van deze verplaatsingen. Op zich logisch met de toenemende mate van individuele mobiliteit (zoals de auto).

Tot zover de basisprincipes. Het punt zit 'm nu in de aanbodzijde. Iedereen roept heel gemakkelijk "wegen aanleggen!" of "OV uitbreiden!". De kosten van aanleg, beheer en onderhoud van de aanbodzijde berusten grotendeels bij de overheid, uitgezonderd de aanschaf van de individuele mobiliteitsmogelijkheden (de kosten van het gebruik ervan worden weer grotendeels beïnvloed door de overheid). Het OV is typisch een mobiliteitsmogelijkheid die grotendeels gebaseerd is op publieke middelen. Een volledig zelfvoorzienend spoorsysteem maakt dat de kosten uiteindelijk terecht komen bij de gebruiker: de reiziger. Uitbreiding van de capaciteit (meer spoor, meer treinen, betere dienstregeling) vergt grote investeringen die in een zelfvoorzienend systeem uiteindelijk ook door de gebruiker worden betaald. In de termen van vervoer: de kosten van de verplaatsing gaan omhoog. En dus zijn er twee mogelijkheden: de verplaatsing wordt niet gemaakt wanneer alle vervoersmogelijkheden meer kosten dan meerwaarde hebben, of de verplaatsing verschuift richting een andere vervoersmogelijkheid. Waaronder de auto...

Hetzelfde geldt voor het wegvervoer. Nog meer als het spoor is het wegvervoer een uitermate publieke aangelegenheid. Aanleg, beheer en onderhoud van wegen gaat op kosten van de overheid en daarmee op kosten van de belastingbetaler, en niet direct op kosten van de gebruiker. De kosten van een autoverplaatsing zijn daarmee veel minder gevoelig, omdat een investering niet wordt 'doorberekend' aan de gebruiker. Maar uiteindelijk moet het wél betaald worden. En waar iedereen van het OV vindt dat het maar door de gebruiker betaald moet worden, vindt iedereen van de openbare weg dat het door de overheid betaald moet worden. En dat brengt het vervoerssysteem aardig in de war :roll:

Kortom: het is veel te simpel om met one-liners als "meer wegen!" of "duurder OV" te gooien. Daarmee ga je voorbij aan de kosten om het aanbod ook daadwerkelijk te realiseren.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 30 jul 2009, 15:26

Lees hier de reacties...
http://forum.anwb.nl/forumanwb/forum/vi ... r.offset=0

Ik heb er nog geen enkele positieve reactie gelezen. ANWB staat weer eens ver van de realiteit. En inderdaad: hier betaal ik geen contributie voor.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 30 jul 2009, 15:32

Als we de virologen moeten geloven is in oktober een groot deel van de bevolking geveld door de Mexicaanse griep. Wordt de filevrije dag toch nog een succes.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 30 jul 2009, 15:37

Paixao schreef:In het voorbeeld van het familielid: voor de nieuwe HSL zijn de kosten van je verplaatsing 280 euro. Dat is goedkoper dan de auto (op 345 euro), dus je kiest ervoor om met de HSL te gaan (winstmaximalisatie). Bij de filevrije dag wordt het aanbod slechts vergroot op het spoor: de NS zet her en der wat extra treinen in.
Ga je bij (onder andere) dit voorbeeld er niet aan voorbij dat mensen niet alleen naar kosten kijken, maar ook naar zaken als gemak en gewoontegedrag? Want bij de duurdere vliegtuig heb je wel een grote tijdwinst ten opzichte van dezelfde reis met de auto. Dat zijn ook "kosten" die je uitspaart, misschien dat je dan ook beter kunt spreken van weerstand in plaats van kosten.

En in de weerstand zit niet alleen het component (reis)tijd, maar ook zaken als veiligheid.
Gewoontegedrag speelt mijn inziens ook erg mee in de keuze voor het vervoermiddel. Je kunt het gebruik van de auto ook als verslaving zien net zoals alcohol. Als mensen eenmaal hun rijbewijs hebben en als gewoonte de auto gebruiken, dan krijg je ze er ook moeilijk weer vanaf.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 30 jul 2009, 15:48

^^ Met alle respect, maar dat vind ik zwaar overdreven. Een auto biedt nu eenmaal voor de meeste mensen een duidelijke meerwaarde in hun leven. Voor veel mensen is het niet gebruiken van de auto dus een achteruitgang. Zou je dat als een verslaving willen zien?

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 30 jul 2009, 16:32

Paixao schreef:Het punt zit 'm nu in de aanbodzijde. Iedereen roept heel gemakkelijk "wegen aanleggen!" of "OV uitbreiden!". De kosten van aanleg, beheer en onderhoud van de aanbodzijde berusten grotendeels bij de overheid, uitgezonderd de aanschaf van de individuele mobiliteitsmogelijkheden (de kosten van het gebruik ervan worden weer grotendeels beïnvloed door de overheid). Het OV is typisch een mobiliteitsmogelijkheid die grotendeels gebaseerd is op publieke middelen. Een volledig zelfvoorzienend spoorsysteem maakt dat de kosten uiteindelijk terecht komen bij de gebruiker: de reiziger. Uitbreiding van de capaciteit (meer spoor, meer treinen, betere dienstregeling) vergt grote investeringen die in een zelfvoorzienend systeem uiteindelijk ook door de gebruiker worden betaald. In de termen van vervoer: de kosten van de verplaatsing gaan omhoog. En dus zijn er twee mogelijkheden: de verplaatsing wordt niet gemaakt wanneer alle vervoersmogelijkheden meer kosten dan meerwaarde hebben, of de verplaatsing verschuift richting een andere vervoersmogelijkheid. Waaronder de auto...

Hetzelfde geldt voor het wegvervoer. Nog meer als het spoor is het wegvervoer een uitermate publieke aangelegenheid. Aanleg, beheer en onderhoud van wegen gaat op kosten van de overheid en daarmee op kosten van de belastingbetaler, en niet direct op kosten van de gebruiker. De kosten van een autoverplaatsing zijn daarmee veel minder gevoelig, omdat een investering niet wordt 'doorberekend' aan de gebruiker. Maar uiteindelijk moet het wél betaald worden. En waar iedereen van het OV vindt dat het maar door de gebruiker betaald moet worden, vindt iedereen van de openbare weg dat het door de overheid betaald moet worden. En dat brengt het vervoerssysteem aardig in de war :roll:

Kortom: het is veel te simpel om met one-liners als "meer wegen!" of "duurder OV" te gooien. Daarmee ga je voorbij aan de kosten om het aanbod ook daadwerkelijk te realiseren.
Uiteindelijk vind ik het terecht dat de gebruiker betaalt. Voor wegen, voor de trein en voor de bus.
Dat betekent voor mij dat je de kosten die de wegen met zich meebrengen zoals onderhoud, beveiliging en aanleg aan de gebruiker doorberekend moeten worden. Hetzelfde geld wat mij betreft voor de trein. De vervoersmogelijkheid die dan voor de laagste prijs kan opereren gaat de meeste gebruikers trekken, en heeft daarmee ook potentie om geld binnen te halen om weer te investeren in het netwerk.
De belastingen, accijns, bekeuringen en ander geld wat door de automobilisten en vervoerders betaalt wordt moet genoeg zijn om een goede weg infrastructuur mogelijk te maken.
Op het spoor kun je werken met aanbieders van vervoer die bijvoorbeeld een spoorbelasting betalen en moeten zorgen voor hun eigen materieel. De voorzieningen worden dan betaalt uit de spoorbelasting. Uiteindelijk moet de aanbieder van het vervoer (bv. NS) de spoorbelasting doorberekenen in de kaartjes. Wat mij betreft is dat niet meer als eerlijk.
Ook voor de bus kan het zo werken. De busmaatschappij betaalt ook belasting en accijns en moet deze ook doorberekenen aan de klanten.

Uiteindelijk zal het OV dan wel een stuk duurder worden en wordt het voor veel mensen wellicht beter om met de auto te gaan. Misschien verdwijnen er dan wat OV lijnen of worden ze met kleiner materiaal (kleine busjes, rijbewijs B) gereden. Dat is wat mij betreft niet zo erg want kennelijk is er dan te weinig vraag om het OV te laten rijden zoals nu.

Het OV kunstmatig in leven houden door iedereen te laten meebetalen zodat een paar procent van alle reizigers zich met het OV kunnen verplaatsen is wat mij betreft de verkeerde methode. Dan zijn anderen aan het betalen voor iets wat men zelf had moeten betalen.
Wat mij betreft is dat vergelijkbaar met een hele kleine supermarkt in een klein dorpje. Deze heeft hoge kosten en weinig vraag, de Albert Heijn in de nabije grotere plaats heeft een veel groter assortiment en is bovendien minder duur. Voor de dorpsbewoners is de AH dan aantrekkelijker. Ten eerste omdat ze in het dorp niet alles kunnen krijgen, ten tweede omdat het goedkoper is om als ze toch bij de AH zijn meteen alle boodschappen daar te doen.
Aan die paar mensen die niet of nauwelijks naar de AH gaan en voor de mensen die af en toe iets vergeten en dan in het dorp nog snel even wat halen bij de winkel heeft de winkel in het dorp niet genoeg vraag, waardoor deze moeite heeft om het hoofd boven water te houden.
Uiteindelijk zal de winkel verdwijnen omdat het gewoon niet rendabel is. Dat is jammer voor die paar mensen die er nog gebruik van maken, maar dat betekent niet dat je de winkel maar subsidie moet geven om te blijven bestaan.. En de winkelier in het dorp heeft dan nog de vrijheid om met z'n eigen prijzen te spelen. Hij kan de prijs wel zo hoog maken dat hij met de huidige vraag genoeg omzet haalt, maar dan jaagt hij de laatste klanten ook weg.

Voor het OV is het lastiger, de prijs omhoog gooien is niet zo simpel, maar daardoor draait het wel onder de prijs. De prijs zou omhoog moeten en het OV moet zelf het hoofd boven water houden. Als dat betekend dat het OV op z'n gat gaat dan is dat maar zo en dan is de auto blijkbaar gewoon een veel betere manier van reizen. Waarom zou je dan een andere mogelijkheid kunstmatig in leven houden terwijl het kwalitatief gezien minder blijkt te zijn?
Het OV kan verder ook meerwaarde creëren door wellicht TV's te monteren, een internet verbinding te verzorgen, drinken en eten verkopen en dergelijke. Dan kan de meerwaarde van het OV voor jou ook zijn dat je niet hoeft te rijden als je daar een hekel aan hebt en bovendien 's ochtends onder het genot van een lekker broodje en een bakkie koffie die presentatie nog een keer kan doornemen.
Nou zijn een aantal mogelijkheden met de korte stukjes in Nederland wat minder handig, maar een creatieve geest kan vast dingen verzinnen waarin het OV meerwaarde kan creëren.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 30 jul 2009, 18:18

Klinkt als een goed plan... zolang je niet bejaard bent, studeert of om welke andere reden dan ook geen rijbewijs/auto kunt hebben. Jij hebt zeker een prima baan, een rijbewijs en een auto? Ja, dan kan je zulke uitspraken doen inderdaad...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 30 jul 2009, 18:24

Voor die mensen ligt het anders, maar waarom moeten automobilisten betalen om andere mensen die ook een auto kunnen betalen en auto kunnen rijden per trein te vervoeren?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 30 jul 2009, 18:36

Attietattie schreef:Klinkt als een goed plan... zolang je niet bejaard bent, studeert of om welke andere reden dan ook geen rijbewijs/auto kunt hebben. Jij hebt zeker een prima baan, een rijbewijs en een auto? Ja, dan kan je zulke uitspraken doen inderdaad...
Of als je wel een auto hebt, maar niet bij je werk kunt parkeren omdat je midden in de stad werkt bijvoorbeeld? (of betaald moet parkeren en je baas vergoedt het niet). Of als je in een gebied woont waar het veel te druk is om met de auto te rijden.

Autosnelwegen.net

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » do 30 jul 2009, 18:38

Duikgek89 schreef:Voor die mensen ligt het anders, maar waarom moeten automobilisten betalen om andere mensen die ook een auto kunnen betalen en auto kunnen rijden per trein te vervoeren?
Ho, er zijn mensen die vanwege hun handicap geen auto kunnen / mogen rijden, uit principe geen auto willen rijden, maar wel het geld er voor hebben.

Iedereen wil mobiel zijn, maar kan zich om bepaalde redenen geen auto permitteren. En ik vind dat een beetje wegenbelasting best naar het OV mag gaan, al zou het zijn om het enigszins betaalbaar te houden, en de lijndiensten tot een goed niveau te brengen.
WeFo Lidnummer 0010.