'Filevrije dag op 9 oktober'

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

R4
expressweg

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door R4 » zo 20 jan 2008, 16:06

Ds79m schreef:Dat is maar een rare redenering. Dat zou dus betekenen dat als je de snelwegen zou versmallen dat dan de files korter zouden worden...

Overigens geloof ik er niet in dat investeringen in het OV beter zouden zijn geweest. Tussen Leuven en Brussel zitten de treinen in de piekuren nu goed vol, terwijl die daarbuiten amper bezet zijn. Je zou dus zeer hoge kosten hebben om het aantal spitstreinen te vergroten, voor een op het totaal handjevol extra forenzen.
Die redenering is niet overal toepasbaar he, alles hangt altijd af van de plaatselijke situatie. Op de ene plaats kan een maatregel veel verhelpen, terwijl ze op een andere plaats nauwelijks effect heeft. Vandaar: als je iets wil verbreden: doe dat dan op ringwegen. De aanvoerende snelwegen kan je verbreden zoveel je wil, het helpt niet zolang al dat verkeer uiteindelijk toch weer op hetzelfde aantal rijstroken moet komen.

Daarnaast: als je snelwegen versmalt, dan zal in eerste instantie de file uiteraard langer worden, maar op langere termijn (na een jaar zelfs al) zie je een afname van files, zonder dat er daarom plots een significant hogere belasting van andere wegen ontstaat. De werken op de Antwerpse ring waren daar een mooi voorbeeld van.

Wat de treinen tussen Leuven en Brussel betreft: daarvan is de bezetting ook overdag goed hoor. Bovendien moet je niet telkens het aantal treinen verhogen (want daardoor vergroot de kans op problemen met stiptheid), maar je kan ook gewoon de capaciteit van treinen verhogen. Dat is veel goedkoper.

Bovendien zeg ik niet (en nooit overigens) dat men niet in het wegennet en enkel in het OV moet investeren. Maar het omgekeerde mag men ook niet doen, er moet een evenwicht zijn. Daarbij moet je erop letten dat je beide vormen op elkaar afstemt. Want het aandeel mensen dat enkel met het OV naar het werk gaat is misschien niet zo groot, maar het aantal dat de combinatie auto + OV maakt is al beduidend meer.
Voorlopig staan de files in Nederland standaard bij Roelofsarendsveen, Zoeterwoude-Rijndijk, Everdingen en andere gehuchten, en niet bij de grote steden en dat is al tientallen jaren zo. Laten we eerst die problemen eens goed oplossen, dan kunnen we daarna eens kijken hoe de vermeende files aan afritten bij de grote steden zouden moeten worden verholpen.
Voor zover ik de verkeersinfo uit Nederland kan volgen, zie ik rond de grote steden toch ook dagelijks files opduiken. ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » zo 10 feb 2008, 17:28

In Nederland staan files vooral op plaatsen waar het aantal rijstroken ineens drastisch verminderd. Van 3-2 is een veelvoorkomend gebeuren. Maar als je kijkt hoeveel rijstroken er richting Amsterdam gaan bij Ouderijn (+-7) die op 3 rijstroken moeten uitkomen. Dan kun je er wel vanuit gaan dat indien de 7 rijstroken rond de 60-80% bezetting zit dat teveel is voor die 3 baans weg.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » zo 13 apr 2008, 14:04

Het nieuwtje over 9 oktober is inmiddels regelmatig opgedoken in de media, ik ben nu toch benieuwd wat het effect ervan zal zijn dat het zo uitgebreid wordt aangekondigd. Afgezien van "niet of nauwelijks effect" zijn er nog verschillende theorieën mogelijk.
Theorie 1: er wordt daadwerkelijk minder van de weg gebruik gemaakt, wat leidt tot het gewenste effect: veel betere doorstroming.
Theorie 2: men gelooft in theorie 1, en sommige mensen die anders misschien niet de auto zouden gebruiken, zullen het juist die dag wel doen. Daarmee wordt het nog erger op de weg dan normaal.
Theorie 3: men gelooft in theorie 2, wat dan juist weer een reden is om de auto te laten staan: het zal juist beter gaan doorstromen.
Theorie 4, men gelooft in theorie 3, enz.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 13 apr 2008, 20:41

Het zouden grote jongens zijn als ze de "filevrije maand" hadden aangekondigd voor november.

(De uitkomst daarvan is overigens per definitie voorspelbaar)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 13 apr 2008, 21:17

Tenzij die jongens het over Bhutan hebben ofzo.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 03 sep 2008, 12:48

Behoefte aan een vouwfiets?
www.haaglanden.nl schreef: Aanmelden idee voor een Bereikbaar Haaglanden

Donderdag 9 oktober is het Filevrije Dag. Met dit initiatief wil Nederland Bereikbaar een dag zonder files bewerkstellingen, maar vooral bewustwording over gewoontegedrag op gang brengen.
Heeft u een initiatief waarmee files echt verminderd kunnen worden? Draagt uw idee op een positieve manier bij een Bereikbaar Haaglanden? Stuur dan nu uw idee in en maak kans op leuke prijzen.
Insturen van ideeën kan tot 9 oktober 2008. De uitslag van de ideeënprijsvraag staat uiterlijk 14 november op http://www.haaglanden.nl.
Ideeënprijsvraag ‘Bereikbaar Haaglanden’.

De te winnen prijzen:
- Een Brompton vouwfiets met 3 versnellingen met een waarde van circa € 800,-
- Een Asus ieee pc 901 xp laptop met een waarde van circa € 380,-
- Een OV-fiets jaarabonnement in combinatie met een Senz paraplu ter waarde van € 75,-.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 03 sep 2008, 12:59

De wegen eens verbreden.

Kom maar op met die vouwfiets.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 03 sep 2008, 14:08

Al die vouwfietsen op de snelwegen veroorzaken dan wel weer files :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 03 sep 2008, 14:13

^^ Daarom wordt er ook maar eentje verloot :mrgreen:

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 03 sep 2008, 15:39

Die klapdoos is zeker om het telewerken te stimuleren? :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

jan
autoweg

Bericht door jan » vr 05 sep 2008, 15:08

Ik hoorde op de radio van een ANWB file lezer dat wanneer 100.000 mensen de auto laten staan er geen files meer zullen zijn. Is dat echt zo? Lijkt mij sterk in ieder geval..

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 05 sep 2008, 15:34

Nee, dat is inderdaad volstrekte onzin.

Enfin, ik zal er genoeglijk aan meewerken om de dag NIET tot een succes te maken :twisted:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 05 sep 2008, 15:43

^^ Dus als er op 9 oktober een tankwagen op z'n kant ligt op het Coenplein dan weten we wie het gedaan heeft :mrgreen:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 06 sep 2008, 8:53

jan schreef:Ik hoorde op de radio van een ANWB file lezer dat wanneer 100.000 mensen de auto laten staan er geen files meer zullen zijn. Is dat echt zo? Lijkt mij sterk in ieder geval..
Je kan er gevoegelijk van uitgaan dat dit aantal in het weekeinde wel gehaald wordt, maar ook dan staan er nog files.

simon
autoweg

Bericht door simon » do 11 sep 2008, 10:00

Voorlopig heeft de ANWB slechts 6591 aanmeldingen... schiet niet echt op. Nog ver verwijderd van de 100.000

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 11 sep 2008, 20:06

En dan volgt nu de weersverwachting voor donderdag 9 oktober: in de ochtend hevige herfstbuien, in de loop van de dag een tot stormachtig aantrekkende zuidwestenwind... :dyn_hyp:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 11 sep 2008, 21:21

*Weeralarm* vanwege harde wind wordt het verkeer geadviseerd niet gebruik te maken van de autosnelwegen. Blijft u lekker thuis werken....

Gevolg: 12 kilometer file in heel Nederland gedurende de avondspits en een groot deel van werkend Nederland in een record-tempo thuis :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 15 sep 2008, 17:31

Wind? Een alarm voor sneeuw en ijzel, dát moet je hebben! ;)

Autosnelwegen.net

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 24 sep 2008, 19:14

Filevrije dag : :hahaHAHA:

In plaats van over de snelweg van Arnhem naar Utrecht gaan we fijn door de polder en de Veluwe : de toeristische route. Tenslotte wil ons oog ook wat anders.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

doorn
verkeersader

Bericht door doorn » do 25 sep 2008, 20:27

Commercial ANWB
Link
koef heeft de locatie achterhaald: N269
Hier om precies te zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 okt 2008, 12:46

Inmiddels heeft de spoorsector de plannen voor 9 oktober geïncorporeerd:
* Extra spitstreinen: Ede Wageningen - Amsterdam Zuid
* Gratis koffie op Veenendaal-De Klomp
* Meer luxe op transferpunten (?)

Ik vind het nogal karig... :?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 04 okt 2008, 12:49

Hoe meer ik die reclame zie, hoe meer ik ertoe neig om op 9 oktober gewoon eens met de auto naar kantoor te gaan in plaats van met de fiets. En dan op het hoogtepunt van de spits nog even een onnodig omweggetje maken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 okt 2008, 12:50

Ik hoorde gisteren al op de radio dat de ANWB bang was dat het niet zou lukken omdat het regenachtig gaat worden.

Tja, goeie smoes, ook al was het kurkdroog dan zouden er nog vele files staan.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 04 okt 2008, 13:02

Mijn werkgever heeft op het intranet een 'stelling van de week' geplaatst over de filevrije dag. Als dit representatief is voor alle werknemers dan wordt het donderdag nauwelijks rustiger op de weg.
Donderdag 9 oktober is uitgeroepen tot 'filevrije dag' en ik geef aan die oproep gehoor!

9% Ja, ik doe ook mee en ga die dag dus niet met de auto de snelweg op.
15% Ik weet het nog niet zeker, maar als het even kan, laat ik de auto staan.
37% Ik pak die dag zeker de auto. Lekker rustig op de weg!
39% Voor mij niet zo relevant. Ik ga toch al nooit met de auto naar mijn werk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 okt 2008, 13:51

39% gaat niet met de auto naar zijn werk? Boe! ben je ambtenaar? :PP:

Landelijk zijn de percentages toch anders. Overigens bij een verminderd verkeersaanbod van 15% kunnen files al grotendeels verdwijnen. Hangt een beetje van de spreiding af. Ik vrees wel voor chaotische taferelen in de trein... :?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 okt 2008, 13:58

15% minder verkeer = 150% meer in de trein ofzo. Volstrekt onhaalbaar en onbetaalbaar. De NS kan nu al amper de piekperioden verwerken met een groei van een paar procent.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 okt 2008, 14:12

Chris schreef:15% minder verkeer = 150% meer in de trein ofzo. Volstrekt onhaalbaar en onbetaalbaar. De NS kan nu al amper de piekperioden verwerken met een groei van een paar procent.
Dat is nou niet iets wat je 1-op-1 kunt roepen. Alleen als deze 15% ook allemaal een trein(zit)plaats claimen. Wanneer het grootste deel gewoon een vrije dag opneemt is er niets aan de hand :PP:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 okt 2008, 14:21

Ik dacht dat je een permanente situatie bedoelde ;)

Ik neem tenminste aan dat niet al die mensen werkloos raken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 okt 2008, 14:28

In een permanente situatie moet er ook meer geïnvesteerd worden. Op zich moet het wel kunnen maar dan levert de reiziger wel veel comfort in. De corridor-benadering moet volledig worden doorgevoerd, en het onderscheid tussen intercitys en sprinters moet op enkel- en dubbelsporige baanvakken verdwijnen (tenzij er speciale inhaalsporen worden aangelegd). Dan is de theoretische capaciteit van het spooorwegnet een stuk groter dan nu het geval is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 okt 2008, 14:36

Tja, theoretische capaciteit. Als het spoor 24/7 100% gevuld is kun je ook honderdduizenden mensen vervoeren over 2 sporen. Als je op een 2x3 snelweg alle auto's met 5 mensen volstouwt en dat 24/7 laat rijden vervoer je ook 1,5 miljoen mensen.
Wat in OV-discussies nogal eens geroepen wordt is dat er veel meer mensen met de trein kunnen per tijdseenheid. Allemaal leuk en aardig, maar het is in mijn ogen interessanter om te kijken wat daadwerkelijk het gebruik gaat worden. Zie ook die discussie over de tramlijn in Zwolle, waarbij over 30.000 reizigers werd gesproken.