Die redenering is niet overal toepasbaar he, alles hangt altijd af van de plaatselijke situatie. Op de ene plaats kan een maatregel veel verhelpen, terwijl ze op een andere plaats nauwelijks effect heeft. Vandaar: als je iets wil verbreden: doe dat dan op ringwegen. De aanvoerende snelwegen kan je verbreden zoveel je wil, het helpt niet zolang al dat verkeer uiteindelijk toch weer op hetzelfde aantal rijstroken moet komen.Ds79m schreef:Dat is maar een rare redenering. Dat zou dus betekenen dat als je de snelwegen zou versmallen dat dan de files korter zouden worden...
Overigens geloof ik er niet in dat investeringen in het OV beter zouden zijn geweest. Tussen Leuven en Brussel zitten de treinen in de piekuren nu goed vol, terwijl die daarbuiten amper bezet zijn. Je zou dus zeer hoge kosten hebben om het aantal spitstreinen te vergroten, voor een op het totaal handjevol extra forenzen.
Daarnaast: als je snelwegen versmalt, dan zal in eerste instantie de file uiteraard langer worden, maar op langere termijn (na een jaar zelfs al) zie je een afname van files, zonder dat er daarom plots een significant hogere belasting van andere wegen ontstaat. De werken op de Antwerpse ring waren daar een mooi voorbeeld van.
Wat de treinen tussen Leuven en Brussel betreft: daarvan is de bezetting ook overdag goed hoor. Bovendien moet je niet telkens het aantal treinen verhogen (want daardoor vergroot de kans op problemen met stiptheid), maar je kan ook gewoon de capaciteit van treinen verhogen. Dat is veel goedkoper.
Bovendien zeg ik niet (en nooit overigens) dat men niet in het wegennet en enkel in het OV moet investeren. Maar het omgekeerde mag men ook niet doen, er moet een evenwicht zijn. Daarbij moet je erop letten dat je beide vormen op elkaar afstemt. Want het aandeel mensen dat enkel met het OV naar het werk gaat is misschien niet zo groot, maar het aantal dat de combinatie auto + OV maakt is al beduidend meer.
Voor zover ik de verkeersinfo uit Nederland kan volgen, zie ik rond de grote steden toch ook dagelijks files opduiken.Voorlopig staan de files in Nederland standaard bij Roelofsarendsveen, Zoeterwoude-Rijndijk, Everdingen en andere gehuchten, en niet bij de grote steden en dat is al tientallen jaren zo. Laten we eerst die problemen eens goed oplossen, dan kunnen we daarna eens kijken hoe de vermeende files aan afritten bij de grote steden zouden moeten worden verholpen.