'Filevrije dag op 9 oktober'

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Palance » za 04 okt 2008, 14:59

Ik vind het zelf erg jammer dat er in den lande zo flauw over wordt gedaan. Het zou natuurlijk fantastisch zijn om dat eens voor elkaar te krijgen om een dag geen files te hebben en het is meteen een erg interessant experiment natuurlijk! Waarom gewoon niet eens een keertje met z'n allen de schouders eronder en zien of het lukt?

Ik heb me niet ingeschreven, maar anderzijds: Ik ga toch dagelijks al met het OV ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 okt 2008, 15:02

Je moet met je kansen gaan. Een filevrije dag op een dinsdag in oktober organiseren is van te voren weten dat het niet lukt. Vorig jaar eind december was er op een zondag voor het eerst in 3 jaar een dag zonder files. Ik kan me haast niet voorstellen dat de ANWB gelooft dat ze het nu op een doordeweekse dag wel ineens gaat lukken. Ik denk haast dat ze er iets anders mee willen, het blad verkeerskunde van de ANWB staat namelijk vrij vaak vol met meningen van professionals die menen dat het fileprobleem niet oplosbaar is zolang je mensen niet massaal uit de auto kan bewegen. Tja, als je alleen vanuit dat oogpunt de files meent te kunnen aanpakken...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 04 okt 2008, 15:43

Chris schreef:Een filevrije dag op een dinsdag in oktober organiseren
Het is een donderdag ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 04 okt 2008, 15:54

Vinny schreef:39% gaat niet met de auto naar zijn werk? Boe! ben je ambtenaar? :PP:
Nee, ik ben geen ambtenaar. De meeste nieuwe medewerkers krijgen een NS-trajectkaart als ze bij ons komen werken. Van de gemeente Den Haag mag je namelijk maar 1 parkeerplaats op 100m2 kantoorruimte hebben (is ongeveer 1 op 5 medewerkers), dus voor al die auto's is simpelweg geen plaats.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 04 okt 2008, 19:47

Als de dag zou lukken, dan zal er gezegd gaan worden: "het is een gedragsprobleem, er is nog minder geld nodig voor wegen, en nog meer voor OV".
Maar een filevrije maand - nee, een filevrije week - uitroepen, dat durven ze niet. Dat mislukt namelijk per definitie.

Deze ene dag is dan ook bij uitstek een actie waarbij er maar één verliezer zijn als de eendags-actie zou slagen: de weggebruiker.
Want minder geld betekent dat de fileknelpunten nodeloos langer blijven bestaan. Ook zo goed voor het milieu trouwens.

Nee, wat mij betreft regent het donderdag keihard, en houdt iedereen enorme tussenafstanden. Paar ongevalletjes erbij, en de files zijn bovengemiddeld.
't Zal de eerste keer zijn dat ik blij ben met zoveel files. :dyn_hyp:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 04 okt 2008, 20:25

Het is donderdag vrijwel overal droog, weinig wind, half bewolkt en geen vorst.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 05 okt 2008, 12:38

Files zijn ook grotendeels gedragsproblemen. Je doet weinig aan transport van goederen, dat moet toch doorgaan. Wat het forenzen betreft, daar zit zeker nog een verbeterpunt, zoals al zo vaak besproken. Immers, als je niet in de file wilt staan kun je een baan dichterbij zoeken, dan wel naar jet werk toe verhuizen.

Ik denk overigens ook dat het mislukt. Nederlanders mopperen graag en veel, maar zijn niet snel bereid aan zelfreflectie te doen om bij zichzelf na te gaan wat hij of zij zelf aan een probleem kan doen.

Een beetje jammer.

Autosnelwegen.net

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 05 okt 2008, 14:11

het is juist vrijetijdsverkeer in de spits wat het probleem vormt, niet het forenzenverkeer.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 05 okt 2008, 14:39

Maar zit er dan nog zo'n groot aandeel aan recreatief verkeer in de spits?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 05 okt 2008, 15:02

Behalve vrijdagmiddag erg weinig denk ik. Ik zie in elk geval geen volgepakte auto's vol met kinderen of caravans rondrijden in de spits.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 05 okt 2008, 15:32

De vrijdagmiddag is een ramp voor wat betreft het aandeel in recreatief verkeer. Ik denk dat het op een donderdag (zeker omdat het dan geen vakantie is) wel meevalt. Ik denk niet dat er veel recreatief verkeer voor z'n lol in de file op de A2 gaat staan.

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 05 okt 2008, 20:47

Palance schreef:Files zijn ook grotendeels gedragsproblemen.
Nee, het is een gevolg van de combinatie van verkeerde ruimtelijke ordening en achterblijvende wegenverbeteringen. Een gevolg van falend overheidsbeleid dus, vanaf het "eerste" kabinet Den Uyl. Als het al een gedragsprobleem is, dan is het een probleem bij politici. Probeer niet de dagelijkse pendelaar een probleem aan te praten. Hij heeft het niet veroorzaakt, en hij is ook niet bij machte om het op te lossen. Daarvoor praat je inmiddels over veel te grote getallen.
jeroent schreef:het is juist vrijetijdsverkeer in de spits wat het probleem vormt, niet het forenzenverkeer.
In de spits rijdt amper vrijetijdsverkeer. Je moet ook wel een zelfmasochist zijn om voor de lol je vrije tijd aan de file op te offeren...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 05 okt 2008, 20:49

jeroent schreef:het is juist vrijetijdsverkeer in de spits wat het probleem vormt, niet het forenzenverkeer.
Het vrijtijdsverkeer komt meestal pas na de ochtendspits op gang, maar gaat wel grotendeels in de avondspits huiswaarts.
Palance schreef:Nederlanders mopperen graag en veel, maar zijn niet snel bereid aan zelfreflectie te doen om bij zichzelf na te gaan wat hij of zij zelf aan een probleem kan doen.
Klopt. Hoeveel Nederlanders nemen donderdag een dagje vrij, gaan thuis werken of rijden buiten de spits naar hun werk? In ieder geval te weinig om een filevrije dag te krijgen.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 05 okt 2008, 21:30

Heb laatst in Elsevier een artikel gelezen over een onderzoek wat uitgevoerd was door ... (weet ik dus niet meer) en daar bleek uit dat in de avondspits forenzenverkeer maar ca. 30% van het verkeer is. Maar er waren verder weinig gegevens bij vermeld, dus misschien is het ook slechts een slechte interpretatie van de onderzoeksresultaten. Ik vond het in ieder geval nogal opvallend. Er werd een verband gelegd met de vergrijzing van de samenleving (meer vrijetijdsverkeer) en het toegenomen 'naar school brengen' van kinderen.

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » zo 05 okt 2008, 21:52

Telegraaf (30-9-2008) schreef:Tien procent moet thuisblijven voor fileloze donderdag

DELFT, dinsdag De 'Filelozedag' die volgende week wordt gehouden, kan pas een groot succes worden als tenminste 10 procent van alle automobilisten die dagelijks in de files staan, thuisblijven of voor alternatief vervoer zorgen. Dat stelt Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid en logistieke organisatie van de TU Delft. Hij heeft becijferd dat wanneer 10 procent van de 600.000 automobilisten volgende week donderdag de ochtend- en avondspits mijden, het aantal files met 50 procent vermindert. „Die halvering van files heeft dan betrekking op het hele land", zegt Van Wee. „Feitelijk kunnen 60.000 automobilisten volgens berekeningen voor een betere doorstroming van 50 procent zorgen." De fileloze dag wordt georganiseerd door de ANWB, Rabobank en NS.

De Verkeersinformatiedienst (VID) plaatst grote vraagtekens bij het slagen van het experiment. „Er staan gewoon files op de filelozedag", zegt VID-zegsman Patrick Potgraven. „Je kunt je afvragen hoe groot het effect is als mensen na de spits gaan rijden. Voor de langere termijn heeft zo'n dag nauwelijks effect." Volgens de VID is rijden in de spits 'kennelijk toch aantrekkelijk'. Potgraven benadrukt dat Nederlandse automobilisten wel klagen over files, maar er wel massaal in gaan staan. „Belonen van mensen zoals bij Den Haag om niet tijdens de ochtend- of avondspits te gaan rijden, heeft eveneens geen zin. Het effect is verwaarloosbaar als deze groep mensen thuisblijft en vervolgens wel moet constateren dat er op hun traject nog steeds een lange file staat", aldus Potgraven.

Hoogleraar Van Wee benadrukt dat ook het gevoel en het weer van invloed kunnen zijn voor de werkelijke situatie. De Delftse hoogleraar concludeert dat als een kleine groep automobilisten dagelijks de files gaan mijden, er meer 'lucht' en ruimte op de snelwegen komt.

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 06 okt 2008, 14:28

Zijn er maar 600.000 auto's in de spits onderweg? Dat is nog geen 10% van het Nederlandse Wagenpark.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 06 okt 2008, 15:06

Ik denk dat het aantal slaat op het aantal auto's op de hoofdwegen, mogelijk inclusief de belangrijkste provinciale wegen OF op het aantal auto's wat (geschat) tegelijkertijd op de weg is. De spits duurt 2 tot 2.5 uur en de meesten zijn maar 20-30 minuten daarvan onderweg.

Het eerste kan je meten of tellen, het tweede alleen schatten op basis van losse verkeerstellingen (die weer moeilijk op te schalen zijn).

Ikzelf schat dat 40% van alle auto's tijdens een regenachtige en winterse dinsdagochtendspits van zijn plaats komt. De rest van de autobezitters heeft de auto voor boodschappen (2e auto), vakantie, weekend of incidenteel gebruik en reist per voet/fiets/OV/carpool in de spits (werknemers) of reist nauwelijks in de spits (thuiswerkers, nachtdiensten, gepensioneerden, etc)

In de zomer zal een groter aandeel fietsen voor korte ritjes of motorrijden.

Een filevrije dag, waar wel iedereen naar zijn werk gaat, kan alleen slagen bij extreme carpoolsuccessen. Het OV kan de vraag echt niet aan, mocht 60% van de automobilisten voor één dag met het OV willen.

Als er 20% minder files staan dan een normale droge donderdagochtend in oktober, zou ik al verbaasd zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 06 okt 2008, 15:50

Peter schreef: Een filevrije dag, waar wel iedereen naar zijn werk gaat, kan alleen slagen bij extreme carpoolsuccessen. Het OV kan de vraag echt niet aan, mocht 60% van de automobilisten voor één dag met het OV willen.
Dat hangt er van af of je dit vanuit de theorie of de praktijk bekijkt. Als 60% van de reizigers niet met de auto gaat, is er voldoende ruimte op de snelweg voor grootschalige touringcar-inzet. Bij optimale benutting kun je op een vervoersas met 100.000 auto's per dag volstaan met 300 touringcars per spits. Bij de jaarlijkse bekerfinale in de Kuip worden meer bussen ingezet. Tot zover zie ik geen beren op de weg. Ter vergelijking: het GVU in Utrecht vervoert dagelijks zo'n 100.000 reizigers per dag in 200 bussen.

Tot zover de theorie.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 06 okt 2008, 16:16

^^ 't Is een leuke theorie, maar meestal een ramp in de praktijk :roll:
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

A58
woonerf

Bericht door A58 » ma 06 okt 2008, 17:41

^^
Jawel, maar voor het OV zal je dan toch moeten betalen (het lijkt me onwaarschijnlijk dat het gratis is voor één dag). En zoals boe! al zegt, hoeveel Nederlanders doen er donderdag iets aan? De meesten zullen toch wel denken: dat doen anderen wel, dus ik rij lekker met de auto. Dus zijn de files juist erger dan op een gewone dag

Natuurlijk werken Draconische maatregelen wel: alle wegen afsluiten, dan heb je zeker geen files :twisted:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 06 okt 2008, 17:50

A58 schreef:Jawel, maar voor het OV zal je dan toch moeten betalen (het lijkt me onwaarschijnlijk dat het gratis is voor één dag).
En dan nog meer bejaarden die mijn zitplekken bezetten in de tram? Nee, dank je :)
En zoals boe! al zegt, hoeveel Nederlanders doen er donderdag iets aan? De meesten zullen toch wel denken: dat doen anderen wel, dus ik rij lekker met de auto. Dus zijn de files juist erger dan op een gewone dag
Ik had vandaag op mijn werk nog een vergelijkbare discussie. En inderdaad, de algemene opvatting is "Dat is mooi, want dan kan ik doorrijden". NIet aan het verstand te brengen dat zo'n houding niet werkt natuurlijk. Een ander wilde niet meedoen en gaf tenminste eerlijk toe waarom niet: "Ik ben te lui om niet met de auto te gaan". Nou ja, ik pak toch de tram wel. En heel misschien (de weersvooruitzichten zijn gunstig) gewoon wel de fiets. En dat zouden meer mensen moeten doen :!:
Natuurlijk werken Draconische maatregelen wel: alle wegen afsluiten, dan heb je zeker geen files :twisted:
Je hebt pas een draconische maatregel als al het autoverkeer wordt verboden op die dag :twisted:

Autosnelwegen.net

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 06 okt 2008, 18:02

A58 schreef:Natuurlijk werken Draconische maatregelen wel: alle wegen afsluiten, dan heb je zeker geen files :twisted:
Palance schreef:Je hebt pas een draconische maatregel als al het autoverkeer wordt verboden op die dag :twisted:
En voor één dag geen bevoorrading van winkels, geen vuilnis dat opgehaald word, dag in bouw dat stilligt.....
WeFo Lidnummer 0010.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 06 okt 2008, 18:36

Nee hoor, het mag gewoon op de fiets :PP:

Autosnelwegen.net

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 06 okt 2008, 18:38

De bakfiets word weer helemaal hot :mrgreen:
WeFo Lidnummer 0010.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 06 okt 2008, 19:20

En voor één dag geen bevoorrading van winkels, geen vuilnis dat opgehaald word, dag in bouw dat stilligt.....
Nog maar eens de ether in gooien: a.s. 9 oktober (vanaf 8 oktober zonsondergang t/m 9 oktober zonsondergang) is dit de situatie in Israël. Gedurende 24 uur ligt álles plat; dit vanwege Grote Verzoendag (Jom Kippoer)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 06 okt 2008, 20:34

De VID verwacht voor donderdag zowel de ochtend- als avondspits een zware spits. Volgens mij hebben ze de filevrije dag hierin niet verdisconteerd, dus het zal wel een reguliere spits worden.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 08 okt 2008, 12:19

[url=http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/articleview/)/components/actueel/rtlnieuws/2008/10_oktober/08/binnenland/1008_0530_Filevrije_dag_bespaart_miljoenen.xml]RTLZ[/url] (8-10-2008) schreef: Filevrije dag bespaart miljoenen

De filevrije dag bespaart het bedrijfsleven morgen 6 miljoen euro. Dat hebben de vervoersorganisaties EVO en TLN berekend. Zonder files zijn er minder brandstofkosten en is er minder tijdverlies. Volgens de organisaties was de totale schade van de transportsector door files vorig jaar meer dan 700 miljoen euro. De totale kosten voor Nederland ligt volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteit rond de 3 miljard euro. Dat zou op een filevrije dag een besparing opleveren van 7 à 10 miljoen euro. Op drukke dagen, zoals donderdag, kan die besparing nog hoger zijn. Volgens het instituut draagt het bedrijfsleven ruim de helft van de kosten door files. De Filevrije Dag is een initiatief van de ANWB, de NS en de Rabobank. Het doel is om het publiek bewust te maken van alternatieven voor de auto, met name het openbaar vervoer. Bovendien wil men wijzen op de voordelen van thuiswerken en buiten de spits reizen.
Met dit weer zie ik (nog steeds) niet een filevrije dag. Hoe goedbedoeld deze actie ook is.
WeFo Lidnummer 0010.

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » wo 08 okt 2008, 16:48

De Pers (8-10-2008) schreef:Weddenschap op allerlangste file

DEN HAAG - Waar staan morgen tijdens de eerste File Vrijedag de langste files? Goldustigen kunnen bij onlinewedkantoor Unibet weddenschappen afsluiten op die vraag. En als ze goed gokken, houden ze er nog wat geld aan over ook. Anne-Jaap Snijders (Unibet) zegt met de weddenschap op een ludieke manier te willen inspelen op de Filevrije Dag. „Het zou mooi zijn als er helemaal geen files staan, maar nog leuker is het te wedden op de langste rij stilstaande auto's op deze bijzondere dag, en er ook nog een leuk bedrag aan over te houden." Zo levert een opstopping op de A20, Crooswijk richting Gouda, bij winst dertig keer de inleg^op. Volgens noteringen gisteren gaat de A8 (Coenplein richting Amsterdam) aan kop, op de voet gevolgd door de A1 (Diemen richting Amersfoort).

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 08 okt 2008, 17:25

De ANWB gelooft er zelf ook niet in. Hun reisplanner voorspelt dat er morgen files staan :)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 08 okt 2008, 17:49

Ik moet morgen ook in de file naar Apeldoorn rijden.

Luister morgen ook rond 1 uur (en waarschijnlijk ook later) naar de NOS, dan kun je commentaar horen van 1 docent en student van het NHTV. :idea:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer