'Filevrije dag op 9 oktober'

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Jeroen » wo 08 okt 2008, 17:53

Ik sluit morgenochtend ook weer vrolijk aan op de A20...

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 08 okt 2008, 20:19

Juerd schreef:De ANWB gelooft er zelf ook niet in.
Ze begonnen vandaag al met verhalen dat het niet om een filevrijdag zelf gaat, maar meer in de discussie die eromheen ontstaan en die zo het probleem op de kaart zetten.

Martijn91
zandpaadje

Bericht door Martijn91 » wo 08 okt 2008, 21:33

Joepie ik hoorde dat mijn vader zich ook heeft opgegeven en aangevinkt dat hij later naar zijn werk gaat :D

Ach er staat morgen 50 km file schat ik. Iets minder dan de normale 200 km.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 08 okt 2008, 21:38

Willem schreef:
Juerd schreef:De ANWB gelooft er zelf ook niet in.
Ze begonnen vandaag al met verhalen dat het niet om een filevrijdag zelf gaat, maar meer in de discussie die eromheen ontstaan en die zo het probleem op de kaart zetten.
Ja, zo kan ik het ook. Eerst voorspellen dat het prachtig zonnig en warm weer zal worden en dan na een bewolkt en kille dag verklaren dat het conform verwachting droog is gebleven. :? De intentie van de ANWB was in eerste instantie toch echt een filevrije dag. Blijkbaar zijn ze pas na deze spontane wens echt wakker geworden.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 09 okt 2008, 7:40

De A15 richting Europoort stond vanmorgen al voller dan normaal.

Het zit erin dat het niks zou worden. Sowieso omdat veel mensen geen werkbaar alternatief hebben (en het vrachttransport ook door moet gaan), maar óók omdat er nog (te)veel mensen zijn die wél een werkbaar alternatief hebben en liever aan zichzelf denken dan aan het maatschappelijk belang en gewoon aansluiten in een file. En daarop mopperen. Terwijl ze zelf mede-schuldig aan die file zijn.

Een beetje jammer. Het weer werkt in ieder geval wel mee. Ik ben maar gewoon met het OV gegaan, ik werk dus wel mee aan die filevrije dag. Krijg ik nu een lintje? :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 09 okt 2008, 8:06

Mijn collega belde net dat hij muurvast stond en het op zijn traject nog nooit zo druk was geweest als vandaag. :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 okt 2008, 8:39

Inmiddels kan je met een zware spits wel stellen dat het hele initiatief geheel mislukt is, zoals verwacht.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 okt 2008, 8:39

VID schreef:Ondanks het initiatief om donderdag 9 oktober de wegen filevrij te houden heeft het verkeer toch de nodige vertraging. Even na 6:00 uur vanochtend stonden er al 3 files in het land, op de A2 Den Bosch - Utrecht voor Geldermalsen 3 km, op de A7 Hoorn - Zaandam 4 km file voor Wijdewormer en op de A12 vanuit Arnhem richting Utrecht eveneens 4 km file, veroorzaakt door uitgelopen werkzaamheden.

Om 7:00 uur stonden er 15 files met een totale lengte van 68 kilometer. vooralsnog is het wat minder druk op de wegen. Om 8:25 uur waren er 54 files met in totaal 236 kilometer. Het is vanochtend dan ook net een zware spits geworden. Veel mensen zijn wel iets eerder van huis vertrokken waardoor de files meer zijn verspreid over de ochtend.

Met name op de A12 heeft het verkeer te maken met veel oponthoud. Door de uitgelopen werkzaamheden tussen Ede en het knooppunt Maanderbroek is de rijbaan langer dan gepland beperkt geweest tot 1 rijstrook. Het levert een lange file op van 13 kilometer.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » do 09 okt 2008, 8:45

Misschien dat al die utopie-denkers nu wakker worden en met de gemiddelde Nederlander tot de conclusie komen dat met al die "zachte" maatregelen (OV, telewerken, later van huis, fiets, etc.) de files niet opgelost kunnen worden (of is dat nu een utopiegedachte van mij?). Het zou me ook nog niets verbazen als er morgen een persbericht uitgedaan wordt met de melding "filevrije dag groot succes, 3 reizigers meer in de trein naar Amsterdam CS, dus er is een omslag waar te nemen!" (of iets vergelijkbaars van die strekking). :shutup:

Ik heb vanmorgen op mijn fietstocht naar mijn werk (doe ik altijd als het lekker weer is, heeft niets met de filevrije dag te maken!) niks minder auto's dan anders gezien en de bus zat net zo overvol (met scholieren...). Wél heb ik twee fietsers gezien die ik anders nooit zie. Met een beetje goede wil kunnen we dus spreken van een groot succes *kuch*hoest* :rofl2:
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 okt 2008, 8:51

Opvallend was de verschillende media. Op het RTL nieuws noemden ze het niet omonwonden een mislukking, maar ze merkten wel op dat er eigenlijk nauwelijks minder files stonden dan anders. Guido van Woerkom (ANWB) verwachtte 220 km file (normale tot zware spits), dus die geloofde er ook niet in, maar noemde het uiteraard wel een succes, omdat 80.000 Nederlanders zich hadden aangemeld (hoeveel daarvan zouden dagelijks in de file staan?). Op de NOS zeiden ze dat de filevrije dag werkt omdat er maar 150km stond (er stond op dat moment 230km).

Afijn momenteel:
Afbeelding

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » do 09 okt 2008, 9:01

Chris schreef:hoeveel daarvan zouden dagelijks in de file staan?
Ik denk persoonlijk dat de mensen die sowieso al wel eens met alternatief vervoer gaan of thuis werken de hoofdmoot vormen. Dan zal er een klein groepje zijn dat het "wel eens wil proberen" omdat ze er toch al regelmatig aan gedacht hebben en het allerkleinste groepje deelnemers doet uit overtuiging mee. De doelgroep waarop het initiatief in principe gericht had moeten zijn - de verstokte automobilist - zal zich denk ik weinig van zo'n dag willen (of kunnen!) aantrekken.

Overigens is het opvallend dat er nog geeneens ongevallen worden gemeld in de verkeersinformatie. Het zijn allemaal structurele "gewone" files...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 okt 2008, 9:05

De VID heeft het ook op een andere manier berekend. Het is zelfs drukker dan een gemiddelde oktober donderdag in 2007 en vorige week. Volgens nu.nl is het echter allemaal een succes met minder files dan normaal...
Het algemene beeld op de FileVrijeDag die vandaag gehouden wordt, is dat het wat rustiger is op de wegen. Mogelijk wordt dat veroorzaakt doordat mensen gespreider (en vooral vroeger) naar hun werk zijn gegaan - de eerste files stonden er al rond 6 uur.

Als de files verspreider over de tijd staan, heeft het geen zin om te kijken naar de grootste hoeveelheid file in de ochtendspits. Een betere maat om naar de files te kijken is gebruik te maken van de filedruk. Deze maat, verkregen door de lengte van de file te vermenigvuldigen met het aantal minuten dat de file er staat, wordt ook gebruikt voor de jaarlijkse Top 50.

Kort voor 09:00 was de filedruk tot net onder de 20000 kilometerminuten gestegen. Daarmee ligt het nipt hoger dan het gemiddelde van de oktoberdonderdagen van 2007 en vorige week.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 09 okt 2008, 9:18

Ik denk dat er een hoop mensen op gokten dat 'de ander toch niet in de file zou gaan staan', en dus hopende op een rustige weg. Tsja, als iedereen zo denkt....

Autosnelwegen.net

simon
autoweg

Bericht door simon » do 09 okt 2008, 10:56

De Telegraaf, 9 oktober 2008 schreef:ANWB-manager vandaag gewoon in de auto

AMSTERDAM - ANWB-manager Rob Harteveld stapt vandaag op de Nationale Filevrije Dag gewoon in zijn geleaste Audi A4.

"Ik ben een autoliefhebber en met het openbaar vervoer is het gewoon niet te doen", aldus de werknemer van de bond die initiatiefnemer is van de Filevrij Dag.

"Ik moet te vaak overstappen en er is geen alternatief waarmee ik binnen dezelfde tijd ergens kan zijn”, vertelt Harteveld tegen Trouw.

De manager rijdt ook op normale dagen met zijn wagen naar het hoofdkantoor in Den Haag. Hoewel hij naar eigen zeggen wel probeert om buiten de ochtendspits te rijden. „Ik vertrek ’s morgens vanuit Voorhout om 6.45 uur, zodat ik om 7.15 uur op mijn werk ben. Als ik dat stukje met het openbaar vervoer moet, ben ik een uur bezig”, aldus Harteveld tegen het ochtendblad.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » do 09 okt 2008, 10:58

*mompelt iets over "goed voorbeeld, doet goed ..."*

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » do 09 okt 2008, 11:01

Tsja... dan moet je ook het goede voorbeeld nemen. Maar ik heef hem ook wel deels gelijk. Op sommige punten laat het OV toch wel wat vallen. En een uur onderweg, terwijl je het in een half uur kan doen met de auto...
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

simon
autoweg

Bericht door simon » do 09 okt 2008, 11:06

Voorhout-Den Haag laan van NOI is wel 13 minuten per trein. Aldaar kun je een OV fiets huren waarmee je hooguit in 10 minuten (2 km) bij het ANWB hoofdkantoor bent. Binnen de resterende zeven minuten kun je je vanuit elke uithoek van Voorhout wel naar het station begeven.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 09 okt 2008, 11:10

Dat is wel heel erg dom van meneer Harteveld. Het is dan wel niet het officiele standpunt van de ANWB, maar schaadt zoiets natuurlijk wel.

Autosnelwegen.net

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » do 09 okt 2008, 13:13

Volgens L1 was het in Limburg ook geen succes.
Filevrije dag vooralsnog geen succes in Limburg

De oproep van de ANWB, NS en Rabobank om donderdagmorgen de spits te mijden lijkt in Limburg niet echt te helpen. Zo stond er 7 kilometer file op de A2 net voor Eindhoven. Ook op de A67 richting Eindhoven en voor de Geusselt in Maastricht stond de dagelijkse file.

kees
expressweg

Bericht door kees » do 09 okt 2008, 14:59

simon schreef:Voorhout-Den Haag laan van NOI is wel 13 minuten per trein. Aldaar kun je een OV fiets huren waarmee je hooguit in 10 minuten (2 km) bij het ANWB hoofdkantoor bent. Binnen de resterende zeven minuten kun je je vanuit elke uithoek van Voorhout wel naar het station begeven.
Uit het Harteveld-voorbeeld blijkt dat mensen niet eens de moeite nemen om te kijken hoe lang je erover doet met het OV en zelf maar een ongunstige aanname doet van de reistijd om zichzelf te rechtvaardigen.
Een leuk idee zou zijn om elk bedrijf te verplichten om uit te zoeken hoe lang iemand met OV (evt. incl. fietsoptie) bezig is en per auto.
Als het verschil tussen OV en auto heel klein is, en iemand neemt toch de auto, is dat geheel voor eigen rekening.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 okt 2008, 17:32

Ruim 300 kilometer file momenteel.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 09 okt 2008, 17:56

kees schreef:Uit het Harteveld-voorbeeld blijkt dat mensen niet eens de moeite nemen om te kijken hoe lang je erover doet met het OV en zelf maar een ongunstige aanname doet van de reistijd om zichzelf te rechtvaardigen.
Onbekend maarkt onbemind.
Een leuk idee zou zijn om elk bedrijf te verplichten om uit te zoeken hoe lang iemand met OV (evt. incl. fietsoptie) bezig is en per auto.
Dat zou ik best wel eens grappig vinden, een soort pakket op maat: Hoe lang doet een ieder er over om huis naar werk per auto, OV en fiets? Ik zou de resultaten van zo'n onderzoek best wel eens willen zien. De auto wint het qua tijd vrij vaak, denk ik, (ook in mijn geval), maar OV is vaak handiger dan me wil inzien.
Als het verschil tussen OV en auto heel klein is, en iemand neemt toch de auto, is dat geheel voor eigen rekening.
Hangt er vanaf. Als die persoon bv. nog kinderen moet halen van school na het werk kan ik me het gebruik van de auto wel voorstellen. Dat soort kwesties moet je wel meewegen.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 okt 2008, 18:31

nu.nl schreef:ANWB vindt 'filevrije' donderdag geslaagd

DEN HAAG - Hoewel er ook op deze 'filevrije' donderdag tientallen files stonden, vindt de ANWB de filevrije dag geslaagd. "Er is een beweging op gang gekomen'', zegt een woordvoerder van de organisatie.

Op de site van Nederland Bereikbaar, initiatiefnemer van de dag, hebben zich 80.000 mensen gemeld. Ook veel bedrijven hebben meegedaan, aldus de woordvoerder. Op tal van plaatsen zijn ludieke acties gehouden.

"Files zijn niet te voorkomen'', stelt hij. Maar "Nederland Bereikbaar'', waarin de ANWB, de NS en de Rabobank samenwerken, gaat door.
een succes :rofl2: Er stond geen procent minder file dan normaal. Nouja, dit bericht hoort in het rijtje "OV-successen" wat mij betreft. Zolang je er zelf in blijft geloven kun je alles een succes noemen.

Die 80.000 man zegt niks. Hoeveel daarvan rijden daadwerkelijk in een auto of staan überhaupt in de spits.

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » do 09 okt 2008, 18:36

Ik heb voordeel gehad van de "file vrije dag". Ik ben later vertrokken 5.50 ipv 5.30 en ik was maar 5 minuten later in A'dam ZO.

- A27 Gorinchem- Noordeloos. De intensiteit was lager dan normaal waardoor de spitsstrook pas 25 minuten later openging.
- A2 Nieuwegein-Utrecht Centrum. Was geen file om 6.30 en reed lekker door. (Ik vermoed door minder verkeer vanaf A12)
- A2 Utrecht- A'dam ZO. Een enkele remactie maar geen stilstan.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 09 okt 2008, 18:37

De Telegraaf, 9 oktober 2008 schreef:Als ik dat stukje met het openbaar vervoer moet, ben ik een uur bezig”, aldus Harteveld tegen het ochtendblad.
In het kader van de filevrije dag maakt de ANWB zich met zo'n uitspraak wel belachelijk (hoewel ik het met de strekking van Harteveld wel eens ben). De ANWB vindt de filevrije dag in ieder geval geslaagd. Ik ben benieuwd hoe de mensen op de A12 er over denken die in meer dan 30 km file staan. Het idee van de filevrije dag is gewoon een farce.
De autogordel: een band voor het leven.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 09 okt 2008, 18:44

kees schreef: Een leuk idee zou zijn om elk bedrijf te verplichten om uit te zoeken hoe lang iemand met OV (evt. incl. fietsoptie) bezig is en per auto.
Er zijn al bedrijven die mobiliteitsadviezen uitgeven, voor elke werknemer afzonderlijk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 09 okt 2008, 18:48

De grap is dat de ochtendspits 10 - 15% minder autoverkeer gaf en het verkeer ook gemiddeld eerder op zijn bestemming was. Dat dit toch niet in de filecijfers tot uitdrukking komt, is waarschijnlijk omdat het verkeer later op gang kwam. Ik ben benieuwd naar de echte onderbouwing.

Het was alleen een beetje jammer van de wisselstoring op de aansluiting Utrechtboog -> A'dam Rai... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » do 09 okt 2008, 19:23

Bij die aantallen minder verkeer (15%) had ik een groter effect verwacht.

Ook jammer is het grote ongeval met twee vrachtwagens en drie personenauto's rond Utrecht. Daar is natuurlijk geen kruid tegen gewassen.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 09 okt 2008, 19:40

Vinny schreef:De grap is dat de ochtendspits 10 - 15% minder autoverkeer gaf en het verkeer ook gemiddeld eerder op zijn bestemming was. Dat dit toch niet in de filecijfers tot uitdrukking komt, is waarschijnlijk omdat het verkeer later op gang kwam.
De file op de A9 was niet korter, en duurde net zo lang om doorheen te worstelen. Rond 8.30 uur stond er 14 km tussen Beverwijk en Raasdorp; dat is zelfs meer dan regulier - zonder dat er sprake was van een incident.
Er stonden vandaag dus gewoon de normale files, waarbij ik het minder zijn van enkele files toeschrijf aan het prachtige weer. Zo stond er gisteren op de A7 's ochtends ook maar heel kort file, net als vandaag. Bij een beetje regen is dat meteen veel meer. Ook liep het in Amsterdam en Utrecht beter vanochtend doordat die regio's bij toeval eens geen incidenten kenden. Net als dat af en toe wel vaker gebeurt op dagen met mooi weer.

Nee, die filevrije dag is wat mij betreft echt compleet geflopt. Blij toe, want dan komt er tenminste geen idioot op het idee om nog grote bedragen over te hevelen van "infra" in "gedragsbeïnvloedende initiatieven".

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 okt 2008, 19:45

Rene schreef:Nee, die filevrije dag is wat mij betreft echt compleet geflopt. Blij toe, want dan komt er tenminste geen idioot op het idee om nog grote bedragen over te hevelen van "infra" in "gedragsbeïnvloedende initiatieven".
Tja, nu zullen ze waarschijnlijk roepen dat men er voor kiest om in de file te staan en dat het dan toch niet oplosbaar is.