'Wielrijders' leven nog altijd voort in de Algemene Nederlandse Wielrijdersbond.
Ik vind 'rijwiel' maar een gek woord, alsof het om een eenwieler gaat. Een fiets is natuurlijk over het algemeen een tweewieler (een oude term uit circa 1870 die voortleeft in de bedrijfsnaam van fietsenmakers).
Chris schreef: za 18 jul 2026, 10:42
De term 'rijwielpad' komt uit het Wegenverkeersreglement 1950 en daarvoor. In het RVV 1966 was dit al vervangen door 'fietspad'.
In 1966 veranderde ook de officiële naam van het voertuig, van rijwiel naar fiets.
Ik vind 'rijwiel' maar een gek woord, alsof het om een eenwieler gaat.
Omdat de technologische ontwikkelingen indertijd erg rap gingen, kregen de meeste vervoerstermen relatief onlogische benaming (als je er puur taaltechnisch naar kijkt). Rijwiel werd net als Fahrrad bedacht omdat het mooier aansloot bij andere technische systemen die een wiel als centrale naamgever hadden (spinnenwiel bijvoorbeeld). Om dan “rijwielen” te zeggen zou je het voor een meervoudsvorm eigenlijk onbruikbaar maken.
Denk ook aan rijtuig en voertuig, wat weer van vaartuig komt, terwijl dat origineel sloeg op datgene waarmee je een boot of schip mee verankerde (kabels, verankering). Uiteindelijk krijgt het toch een naam die “werkt”, wat maar laat zien dat een term in taal meer kan zijn dan de strikte betekenis. Dit heet lexicalisatie.
Het tegenwoordigh Nederlandsch gebruyckt allenghskens meer Engelsche termen ende selfs volledige sinnen. Ick vinde dat jammerlick, doch elcke tael gaet met haeren tijdt mede ende blyft sich ontwikckelen.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Ah ja, Fahrrad. Daar heb je weer zoiets. Het Engelse woord bicycle (afgeleid van het Franse 'vélocipède bicycle', tweewielige vélocipède) is natuurlijk een passender woord en is bijna letterlijk vertaald 'tweewieler'. Dan moet je alleen nog het onderscheid maken met gemotoriseerde tweewielers: spierkrachttweewieler. Maar laten we dat ding voor het gemak fiets noemen.
Even het wiel opnieuw uitvinden, het is me weer gelukt.
Wesso schreef: za 18 jul 2026, 20:06
Ah ja, Fahrrad. Daar heb je weer zoiets. Het Engelse woord bicycle (afgeleid van het Franse 'vélocipède bicycle', tweewielige vélocipède) is natuurlijk een passender woord en is bijna letterlijk vertaald 'tweewieler'. Dan moet je alleen nog het onderscheid maken met gemotoriseerde tweewielers: spierkrachttweewieler. Maar laten we dat ding voor het gemak fiets noemen.
Even het wiel opnieuw uitvinden, het is me weer gelukt.
"Wegvak bestemd voor voertuigen van maximaal twee wielen dewelke uitsluitend met spierkracht worden aangedreven"
Dat past niet in een leesbaar lettertype op een verkeersbord
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Locatie op Streetview
De (hartvormige) pijl matcht niet met het RVV 1966-ontwerp. In dat ontwerp werden niet-doodlopende wegen als schachten zonder pijl aangegeven.
De pijl is RVV 1990, maar dan zou het bord een witte rand gehad moeten hebben. Het lijkt me een variant op bord , mogelijk van rond de invoering van het RVV 1990. Dat kan verklaren waarom het bord kenmerken van zowel RVV 1990 als RVV 1966 heeft.
De Kruislandseweg is het afgelopen jaar in fases heringericht, hierbij zijn de kruispunten vervangen door rotondes, de borden zijn dus verleden tijd.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...