Optimale snelheid/capaciteits verhouding autosnelweg

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Zaxoly12
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: di 20 nov 2007, 14:29

Optimale snelheid/capaciteits verhouding autosnelweg

Bericht door Zaxoly12 » ma 18 feb 2008, 15:13

ik vroeg me af wat nou de optimale snelheid/capaciteits-verhouding is op een autosnelweg. En is daar ook onderzoek naar gedaan?

Ik hoor mensen vaak 90km/h zeggen, maar klopt dit wel?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Optimale snelheid/capaciteits verhouding autosnelweg

Bericht door Rene » ma 18 feb 2008, 15:21

Ja, dat klopt. Je moet namelijk in ogenschouw nemen dat de optimale volgafstand ongeveer een derde minder is dan de veilige tussenafstand van 2 seconden. Daar gaan vaak de theoretische berekeningen aan voorbij.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Optimale snelheid/capaciteits verhouding autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 18 feb 2008, 20:28

Omdat die twee secondenregel geldt bij 120 km/h!
Rij je harder moet je meer afstandhouden (in tijd); rij je langzamer dan kun je met minder afstandhouden volstaan. Jammer dat hier nooit aandacht aan wordt besteedt. Er is wel een formule (vrij ingewikkeld) om het te berekenen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Optimale snelheid/capaciteits verhouding autosnelweg

Bericht door Paixao » ma 18 feb 2008, 20:35

Een snelheid/capaciteitsverhouding bestaat niet. De capaciteit is een min of meer vast getal en wordt niet beïnvloed door de snelheid van de voertuigen. Waar je op doelt is de optimale snelheid/intensiteitsverhouding, ofwel wanneer de capaciteit van de weg het best wordt benaderd.

Dat helder gemaakt hebbende, twee antwoorden:
1. Ja, er is onderzoek gedaan naar de relatie tussen dichtheid, snelheid en capaciteit. Dit wordt doorgaans vervat in basisdiagrammen, waarvan Greenshields zo'n beetje de grondlegger is. Zie hiervoor bijvoorbeeld deze forumpost of gebruik Google of zoek even in de bibliotheek. Het blijkt wel dat deze modellen niet helemaal overeenstemmen met de praktijk. Dit is onder meer onderzocht door Mark Zuidgeest, in 1997. Een samenvatting van zijn rapport is hier te vinden. Helaas heb ik zijn eindrapport niet paraat, maar mogelijkerwijs kun je daar op enige manier wel aankomen. Het belangrijkste is het op deze site aangegeven basisdiagram (die grafiekjes met allemaal rondjes).

2. Borduurt verder op de genoemde grafiekjes. Uit het meest rechtse grafiekje van het basisdiagram (intensiteit op de horizontale as, snelheid op de verticale as) kan de optimale snelheid bij de hoogste intensiteit worden afgelezen. Te zien is dat deze rond de 14 m/s ligt, en dat is 50 km/u. Ofwel, bij 50 km/u kan dus de hoogste intensiteit worden verwerkt, en dat is dus meteen een benadering van de capaciteit. Afgelezen kan worden dat dit circa 0,65 vtg/s is, en dat is 2340 vtg/uur. Bij een hogere snelheid kunnen dus minder voertuigen worden verwerkt, en dat is in overeenstemming met het meest linker grafiekje, dichtheid horizontaal en snelheid verticaal: bij een hogere snelheid is het aantal voertuigen per km minder, wat duidt op een grotere tussenafstand.
Bij een optimale snelheid van 50 km/u is de dichtheid pakweg 50 vtg/km. Gemakshalve uitgaande van een gemiddelde lengte van 5 meter per voertuig, wordt dus 250 meter bezet door voertuigen en is 750 meter onbezet en dus totale tussenafstand. De tussenafstand tussen twee voertuigen is dan gemiddeld 15 meter en dat is dus ongeveer de helft van de 2 seconden regel (2 maal 14 m/s).
Voor andere situaties (snelheden/intensiteiten) kun je een en ander op dezelfde manier uitrekenen.

Eventueel kan ik je wel een e-mailadres bezorgen voor dat eindrapport, dan laat het me maar weer even weten per pm.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Optimale snelheid/capaciteits verhouding autosnelweg

Bericht door Wally » ma 18 feb 2008, 22:47

Vinny schreef:Omdat die twee secondenregel geldt bij 120 km/h!
Rij je harder moet je meer afstandhouden (in tijd); rij je langzamer dan kun je met minder afstandhouden volstaan. Jammer dat hier nooit aandacht aan wordt besteedt. Er is wel een formule (vrij ingewikkeld) om het te berekenen.
Kun je dit nader uitleggen?
Die 2 seconden bevatten een reactietijd en een remvertraging. Aangezien de reactietijd een constante is zou de remvertraging ofwel remafstand niet liniair zijn met de snelheid?

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Optimale snelheid/capaciteits verhouding autosnelweg

Bericht door orionpax » di 19 feb 2008, 8:45

2 seconden is sowieso een verkeerd signaal. Je kunt best op 1,3 tot 1,6 seconden rijden van je voorligger. Als je dan ook maar let op de auto's voor je voorligger, de auto's in de rijbanen naast je, het verkeer dat 150-250 meter voor je rijd.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Optimale snelheid/capaciteits verhouding autosnelweg

Bericht door Schenker » di 19 feb 2008, 9:06

Zaxoly12 schreef:ik vroeg me af wat nou de optimale snelheid/capaciteits-verhouding is op een autosnelweg. En is daar ook onderzoek naar gedaan?

Ik hoor mensen vaak 90km/h zeggen, maar klopt dit wel?
Ik heb laatst wat praktijk data gezien van d A13 en de A20, daaruit blijkt tussen de 85 en 90 km/h, dus ja het klopt.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Optimale snelheid/capaciteits verhouding autosnelweg

Bericht door Paixao » di 19 feb 2008, 10:10

Schenker schreef:Ik heb laatst wat praktijk data gezien van d A13 en de A20, daaruit blijkt tussen de 85 en 90 km/h, dus ja het klopt.
Is de bron daarbij vrij toegankelijk? Want dat wil ik wel graag zien ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Optimale snelheid/capaciteits verhouding autosnelweg

Bericht door Chris » di 19 feb 2008, 10:41

orionpax schreef:2 seconden is sowieso een verkeerd signaal. Je kunt best op 1,3 tot 1,6 seconden rijden van je voorligger. Als je dan ook maar let op de auto's voor je voorligger, de auto's in de rijbanen naast je, het verkeer dat 150-250 meter voor je rijd.
Dat gebeurd in Nederland ook al. Ik meen laatst eens wat gelezen te hebben over uurintensiteiten die in de Coentunnel gehaald worden die eigenlijk theoretisch niet kunnen.
Als iedereen 2 seconden in acht hield, zou de capaciteit van de snelwegen lager zijn dan nu, en zouden er wellicht meer, en langere files ontstaan.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Optimale snelheid/capaciteits verhouding autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 19 feb 2008, 12:05

orionpax schreef:2 seconden is sowieso een verkeerd signaal. Je kunt best op 1,3 tot 1,6 seconden rijden van je voorligger. Als je dan ook maar let op de auto's voor je voorligger, de auto's in de rijbanen naast je, het verkeer dat 150-250 meter voor je rijd.
Het kan natuurlijk wel per situatie enorm verschillen. De ene keer is 1 seconde genoeg, de andere keer is 3 seconden nog te weinig...

Zaxoly12
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: di 20 nov 2007, 14:29

Re: Optimale snelheid/capaciteits verhouding autosnelweg

Bericht door Zaxoly12 » di 19 feb 2008, 15:52

Vinny schreef:Omdat die twee secondenregel geldt bij 120 km/h!
Rij je harder moet je meer afstandhouden (in tijd); rij je langzamer dan kun je met minder afstandhouden volstaan. Jammer dat hier nooit aandacht aan wordt besteedt. Er is wel een formule (vrij ingewikkeld) om het te berekenen.
Laat maar zien zou ik zeggen ;)

Zou er graag aan willen werken

Zaxoly12
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: di 20 nov 2007, 14:29

Re: Optimale snelheid/capaciteits verhouding autosnelweg

Bericht door Zaxoly12 » di 19 feb 2008, 15:53

Paixao schreef:
Schenker schreef:Ik heb laatst wat praktijk data gezien van d A13 en de A20, daaruit blijkt tussen de 85 en 90 km/h, dus ja het klopt.
Is de bron daarbij vrij toegankelijk? Want dat wil ik wel graag zien ;)
ik ook ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Optimale snelheid/capaciteits verhouding autosnelweg

Bericht door Vinny » di 19 feb 2008, 17:51

Kun je dit nader uitleggen?
Die 2 seconden bevatten een reactietijd en een remvertraging. Aangezien de reactietijd een constante is zou de remvertraging ofwel remafstand niet liniair zijn met de snelheid?
Heel simpel: De remvertraging is een constant getal (afhankelijk van het voertuigtype), en wordt gerekend in meters per seconde KWADRAAT! Derhalve is het het niet liniair.
Daarnaast is de reactietijd (gemiddeld 1 seconde) ook wel interessant om nader te beschouwen: Als je 120 rijdt leg je binnen 1 seconde ongeveer 30 meter af, en als je 80 rijdt ongeveer 20. Als je dus langzamer rijdt win je 10 meter aan reactiebandbreedte. Je kunt dus als je 80 rijdt met minder afstandhouden toe, omdat je maar 20 meter 'vrije reactieruimte' hoeft te hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Optimale snelheid/capaciteits verhouding autosnelweg

Bericht door Paixao » di 19 feb 2008, 21:40

Vinny schreef:
Kun je dit nader uitleggen?
Die 2 seconden bevatten een reactietijd en een remvertraging. Aangezien de reactietijd een constante is zou de remvertraging ofwel remafstand niet liniair zijn met de snelheid?
Heel simpel: De remvertraging is een constant getal (afhankelijk van het voertuigtype), en wordt gerekend in meters per seconde KWADRAAT! Derhalve is het het niet liniair.
Daarnaast is de reactietijd (gemiddeld 1 seconde) ook wel interessant om nader te beschouwen: Als je 120 rijdt leg je binnen 1 seconde ongeveer 30 meter af, en als je 80 rijdt ongeveer 20. Als je dus langzamer rijdt win je 10 meter aan reactiebandbreedte. Je kunt dus als je 80 rijdt met minder afstandhouden toe, omdat je maar 20 meter 'vrije reactieruimte' hoeft te hebben.
Dat laatste is natuurlijk gewoon een cirkeltje: als ik 120 km/u rijd, leg ik 33 meter per seconde af, als ik 80 rijd, leg ik 22 meter per seconde af. Als ik dus een tussenafstand aanhoud van 1 seconde, is dat bij 120 km/u dus 33 meter en bij 80 km/u dus 22 meter. Ik kan dus bij 80 km/u niet met minder afstand houden toe omdat ik 'maar' 20 meter nodig heb, nee, ik kan met minder afstand houden toe omdat ik in 1 seconde minder afstand afleg.

Hoewel de remvertraging inderdaad in meter per seconde kwadraat is, is de remweg kwadratisch afhankelijk van de snelheid. De complete uitleg in formules:

Stopafstand = reactieafstand + remafstand

Reactieafstand = reactietijd (in seconden) * snelheid (in meter per seconde) //voor de reactietijd wordt doorgaans 1 seconde genomen

Remafstand = snelheid (meter per seconde) in het kwadraat / ( 2 * remvertraging (meter per seconde kwadraat) ) //voor de remvertraging wordt doorgaans 5,2 meter per seconde kwadraat genomen

U kunt de snelheid invullen (m/s is km/u delen door 3,6) en dan weet u de stopafstand. Om u voor de meeste snelheden alvast te helpen:

30 km/u : 8,3 meter reactie + 6,7 meter remmen = 15 meter stopafstand
50 km/u : 13,9 + 18,5 = 32,4 meter
80 km/u : 22,2 + 47,5 = 69,7 meter
100 km/u : 27,8 + 74,2 = 102 meter
120 km/u : 33,3 + 106,8 = 140,2 meter
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Plaats reactie