Afbeelding

[R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 17 sep 2006, 15:42

Ds79m schreef:Tot die tijd moeten we het doen met wat er ligt, en dat is niet zo veel.
Neen? Ik vind dat het heel goed meevalt hoor. We hebben hier zelfs minder files dan jullie en bij jullie ligt er veel meer. Het is normaal dat je op ringwegen files krijgt, en zeker op ringwegen als de Antwerpse ring, die toch wel speciaal is door de beperkte ruimte waarin hij ligt. Veel kan je daar op zich niet aan veranderen.

Om even te vergelijken: van de laatste 10 maal dat ik over de A10 in Nederland moest, heb ik 8 maal in de file gestaan, en dat was ook buiten de spitsuren. Dan rij ik toch nog steeds liever over de Antwerpse of Brusselse ring.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 17 sep 2006, 18:27

Vinny schreef: Kortrijk: R 8, maar de E 17 en de E 42 geven een reële andere ruit.
E403 8-) Lastig nummer, hè ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 17 sep 2006, 18:30

Ja het is 1998 geweest dat ik daar reed met mijn ouders. In 1999 ook nog volgens mij. TOEN stond er nog gewoon A 17 op de borden.

Ik ben ook van de A 11 generatie. Ben zo'n beetje de enige op dit forum die dit nummer daadwerkelijk op de bewegwijzering vermeld heeft zien staan. Krijg er wel een beetje grijze haren van....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 17 sep 2006, 19:34

De E42 komt niet in Vlaanderen :idea:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 17 sep 2006, 22:22

R4 schreef:
Om even te vergelijken: van de laatste 10 maal dat ik over de A10 in Nederland moest, heb ik 8 maal in de file gestaan, en dat was ook buiten de spitsuren. Dan rij ik toch nog steeds liever over de Antwerpse of Brusselse ring.
De Nederlandse wegen zijn wat dat betreft ook gewoon prut. In normale landen vind men files vervelend, in Nederland wordt het helaas als dagelijkse bezigheid gevonden....

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 22 sep 2006, 17:07

Er bestonden in 1983 plannen om ook een noordelijke grote ring aan te leggen:

Afbeelding

De noordelijke ring zou normaal gelijk de R4 worden. Hij zou gelijk lopen met een nieuw kanaal van Zandvliet naar Oelegem, toen dit kanaal geschrapt werd, vervielen ook de plannen voor de snelweg langs de oevers.

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » vr 22 sep 2006, 18:44

Ook grappig om te zien dat het Van Baalhoekkanaal er opstaat . . .

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 05 dec 2006, 14:22

BN De Stem (5-12-2006) schreef:Gebruik tunnel Liefkenshoek valt terug

KALLO – Na twee recordjaren valt het aantal voertuigen dat via de Liefkenshoektunnel de Schelde bij Antwerpen kruist, dit jaar flink terug. In 2004 en 2005, toen de Antwerpse Ring werd gereconstrueerd, verwerkte de toltunnel iets meer dan 7 miljoen voertuigen. In het ‘normale’ jaar 2004 waren het er 4,9 miljoen. Dit jaar passeren 5,7 miljoen voertuigen de tunnelpoortjes. Het geeft, volgens de tunneldirectie, duidelijk aan dat het gebruik van de Liefkenshoektunnel gestaag groeit. Vijftien jaar na de ingebruikname is de tunnel een onmisbare schakel in het internationale wegennet, maar de groei is ook te danken aan de snelle ontwikkeling van de Waaslandhaven op de linker Scheldeoever.
In het eerste volle jaar dat de tunnel in gebruik was, in 1992, passeerden nauwelijks 2 miljoen voertuigen. Nu stevent de tunnel af op 6 miljoen passages per jaar. Was de schuldenlast in 1995, door het tegenvallende aantal gebruikers, opgelopen tot bijna 300 miljoen euro, nu draait de tunnel alweer jaren met winst.
De netto-winst bedraagt dit jaar 13,5 miljoen. De verwachting is dat de tunnel in 2009 schuldenvrij is.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 05 dec 2006, 18:34

Wordt de tunnel dan in pak um beet 2010 tolvrij?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 05 dec 2006, 19:36

IQ[] schreef:Wordt de tunnel dan in pak um beet 2010 tolvrij?
Ik betwijfel het. Grote kans dat de tunnel dan als melkkoetje mag gaan dienen voor andere projecten (Oosterweelverbinding misschien ?), of voor de algemene middelen.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 05 dec 2006, 19:41

Die paar keer dat ik door de tunnel reed viel het me op dat er vrijwel geen verkeer doorheen gaat. Als je dan deze aantallen leest, valt me dat alleszins mee.
De autogordel: een band voor het leven.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 05 dec 2006, 19:44

Vorige week was het weer eens prijs tussen Breda en Antwerpen. Ongeval, lange file. Verkeer uit de Randstad wordt dan richting Bergen op Zoom geleid. Zowaar hoorde ik dat de Liefkenshoek tolvrij was op dat momen :shock:

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 06 dec 2006, 0:32

Ja, dat gebeurt meestal bij grote verkeersproblemen in de buurt van Antwerpen, om de oostelijke ring wat te ontlasten. Het Vlaamse gewest betaalt de tol dan.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Mexxodus
dorpsstraat

Bericht door Mexxodus » wo 06 dec 2006, 1:55

Als ik het goed voorheb zou dat noordelijk stuk ring R2 op dat plan van 1983 in combinatie met het duwvaartkanaal van Oelegem naar het Rijn-Schelde-Kanaal worden aangelegd en het tracé volgen van de anti-tank-gracht die van het Albertkanaal in Oelegem tot tegen Kappellen loopt. Buiten dat stukje kanaal (nu vijver) aan de E19 ter hoogte van Sint-Job-in-'t-Goor, is er van het kanaal en de R2 dus nooit iets in huis gekomen. Het anti-tankkanaal is nu beschermd natuurgebied.

Ik vermoed dat de situatie met de R2 moest die gerealiseerd zijn, vergelijkbaar zou zijn met de R4 rond Gent, waar het tracé ten zuiden van Gent de Ringvaart volgt, en het kanaal daar als 'middenberm' heeft. Kent trouwens iemand nog ergens een snelweg waarvan de rijrichtingen door een kanaal als middenberm wordt gescheiden?

Mexxodus
dorpsstraat

Bericht door Mexxodus » wo 06 dec 2006, 2:01

Wat de files betreft. In de Gazet van Antwerpen stond vandaag een kort berichtje dat de spits gisteren (4 december) met 300km in Vlaanderen uitzonderlijk lang was. Dit volgens metingen van Touring.be. In het artikeltje stond dat een 'normale' spits in Vlaanderen/België zo'n 150km lang is, maar het door de regen, ongevallen en slechte weersomstandigheden, op 4 december dubbel zo lang was. Er werd ook een aantal files opgesomd, waarvan één op de Brusselse Ring R0 zou hebben gestaan, die op een gegeven ogenblik 26 kilometer lang zou zijn geweest. Ook een zeldzame keer dat ik lees over hoe lang spitsen/files in Vlaanderen zijn.

RedBill
polderweggetje

Bericht door RedBill » wo 06 dec 2006, 22:27

Als regelmatige reiziger tussen R'dam en Parijs rijd ik tegenwoordig vrijwel altijd via A17 / Liefkenshoek ipv A16/E19/Ring Antwerpen. Veel minder (vracht)verkeer en een Vmax van 120 km/h op het hele traject is mij die 5 euro tol nu al waard. Een grote ring Antwerpen + A4 in West-Brabant zou deze route perfect maken.

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » zo 10 dec 2006, 1:21

"Laat trucks gratis door de Liefkenshoektunnel"
za 09/12/06 - Om het verkeer op de Antwerpse ring opnieuw vlotter te laten verlopen, zou het vrachtvervoer op de spitsuren gratis door de Liefkenshoektunnel moeten kunnen. Dat zegt SP.A-senator Flor Koninckx.

Als de vrachtwagens op de spitsuren gratis door de Liefkenshoektunnel mogen rijden, zou dat het verkeer in de Kennedytunnel en de rest van de Antwerpse ring vlotter maken.

Dat zegt SP.A'er Flor Koninckx. Hij wil dat de overheid de eigenaars van de tunnel daarvoor vergoedt en denkt dat dat niet meer dan een miljoen euro zou kosten.

In ruil zou het verkeer in en rond Antwerpen dan weer beter kunnen verlopen.

Koninckx wil echter niet dat de snelheid in de Kennedytunnel dan weer wordt verhoogd van 70 naar 90 kilometer per uur. Die beperking werd in oktober ingevoerd, maar critici vinden dat die de files in de hand werkt.

Video
bron: http://www.vrtnieuws.net

Een andere en mss betere oplossing zou zijn: aangepaste tarieven voor vrachtwagens.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » za 23 dec 2006, 18:51

In een rapport over de verkeersproblematiek rond Antwerpen (rond het jaar 2002) staat dat de aanleg van de zuidelijke R2 tussen Ranst (E34) en Haasdonk (E17) meer dan 35000 voertuigen per dag te verwerken zou krijgen. In Frankrijk legt men snelwegen aan voor de helft van dat aantal plus dat hiermee de R1 ontlast kan worden :?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 dec 2006, 19:48

35.000 op z'n Belgisch, dus ongeveer 37.000 á 38.000 in het echt.

Maar das nog niet veel hoor! In Nederland moet je goed zoeken om trajecten te vinden in het snelwegennet die zo rustig zijn! Zelfs de meeste snelwegen in het Noorden en Oosten halen de 35.000 wel.

zowietje
zandpaadje

Filmpje van de omsluiting van de Antwerpse Ring

Bericht door zowietje » vr 12 jan 2007, 8:45

http://www.garagetv.be/video-galerij/zo ... o2285.aspx

In dit filmpje zie je een mooie simulatie van de oosterweel verbinding en de volledige omsluiting van de Antwerse ring. Het filmpje staat ook gewoon op de site van antwerken.be en is dus voor iedereen beschikbaar.
Het is toch raar dat je niet meer vlot via de waaslandtunnel (konijnenpijp) de E34 richting zelzate op gaat kunnen want de Charles de Costerlaan wordt doodlopend!
Nu gaan ik steeds de volledige ring moeten afrijden(kom van Deurne) want tol betalen voor de nieuwe tunnel/brug dat vertik ik.

Groetjes Steve

Http://www.antwerpenwebcam.be :EU:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » vr 12 jan 2007, 10:23

Dit hoort in het topic thuis over de Oosterweelverbinding:
http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=27

Zou je het hier nog eens kunnen plaatsen?

Groeten,
Moderator IQ[]

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » di 16 jan 2007, 16:38

Vinny schreef:De Vlaamse Ringen zijn WEL beter dan de Nederlandse, alleen nog niet volmaakt. De R 1 wordt gedubbeld door de R 2 (Antwerpen) én door de R 11.

Bij Gent heb je de R 4, terwijl E 19 en E 40 verkeer langs Gent gaat.

Kortijk: R 8, maar de E 17 en de E 42 geven een reële andere ruit.

Brussel: R 0, maar ook de binnenring (R 20?) is een goede stadsboulevard met een fatsoenlijke doorstroming.

Charleroi: R 3 als buitenring en R 9 als binnenring

Alleen Luik vind ik niet zo goed.
Ik was er gisteren. Op alle snelwegen rond en in Brussel 120 km/h, en een fatsoenlijke centrum-ring die volledig ongelijkvloers is en nergens filevorming kent :shock: . Die Belgen hebben het zo slecht nog niet bekeken ;).

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 16 jan 2007, 17:07

Schenker schreef:Ik was er gisteren. Op alle snelwegen rond en in Brussel 120 km/h, en een fatsoenlijke centrum-ring die volledig ongelijkvloers is en nergens filevorming kent :shock: . Die Belgen hebben het zo slecht nog niet bekeken ;).
Wanneer was je er? om 3h 's nachts :P
Normaal gezien staat de kleine ring van Brussel ook vrij vast tijdens de ochtendspits ;)

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » di 16 jan 2007, 17:54

Dat klopt, maar buiten de spits kan je doorgaans wel vlotjes (tegen de toegelaten Vmax :P) over de kleine ring rijden. De meerderheid lapt echter de Vmax van 50 km/u (want bebouwde kom Brussel) aan zijn laars, waardoor je er de vreemdste en gevaarlijkste manoeuvres kan tegenkomen. De realisatie van de kleine ring met tunnels eind jaren vijftig kan wat mij betreft nog steeds een succes genoemd worden, met uitzondering van de korte afstanden tussen de uit- en ingangen van tunnels - daardoor is het bovengronds vaak erg moeilijk om te weven.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » wo 17 jan 2007, 2:31

vynkce schreef:
Schenker schreef:Ik was er gisteren. Op alle snelwegen rond en in Brussel 120 km/h, en een fatsoenlijke centrum-ring die volledig ongelijkvloers is en nergens filevorming kent :shock: . Die Belgen hebben het zo slecht nog niet bekeken ;).
Wanneer was je er? om 3h 's nachts :P
Normaal gezien staat de kleine ring van Brussel ook vrij vast tijdens de ochtendspits ;)
Rond 15.30 en 19.15, niet de pure spits maar ik heb niets gezien dat ook maar op file leek. Bij elke afslag is het daarentegen wel vrij chaotisch, maar gelukkig was er redelijk doorheen te komen. Vanwege het weven is een Vmax van 50 wel aanvaardbaar, sommigen rijden er 70 of harder en dat schiet gewoon niet zo op voor vooral invoegend verkeer.

vynkce
2x4 autosnelweg

Re: R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door vynkce » vr 25 apr 2008, 10:20

Ik zag onderstaande foto op Harry zen wegnummersite:
Afbeelding

Zeer vreemd dat deze locatie "kilometer 82" is van de R2. (De hele R2 is maar net 12km lang en de ooit geplande R2 zal toch ook niet veel meer kilometers gehad hebben dan 60)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 25 apr 2008, 10:30

Mogelijk net zo'n systeem als de Belgische afritnummering, oftewel een poging om de kilometrering van de R2 in lijn te laten verlopen met die van aansluitende wegen?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 25 apr 2008, 11:15

Een onoverzichtelijke brij aan wegwijzers. Inconsistente aanduiding van wegnummers: A 12 vs. R 2.
Dit is voor verbetering vatbaar :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 25 apr 2008, 12:12

Absoluut een voor verbetering vatbare brij aan wegwijzers. Maar dat A12-schildje is een indirecte verwijzing zoals je die op alle Belgische ringwegen ziet, geen verwijzing naar het wegnummer waarop je je bevindt. Dus daar zit volgens mij geen inconsistentie.

Mexxodus
dorpsstraat

Bericht door Mexxodus » do 04 dec 2008, 2:26

Op http://www.gva.be stond op woensdag 3 december 2008 volgende te lezen.

Schoten geeft geen meter aan stad Antwerpen

Jef Rombouts van wijkvereniging Deuzeld Leeft overhandigde dinsdagochtend aan schepen van Ruimtelijke Ordening Els Empereur (Open Vld) 745 bezwaarschriften tegen de opname van drie Schotense wijken in het Grootstedelijk Gebied Antwerpen.

“Het gaat om de westelijke wijken Deuzeld, Winkelstap en De Lek”, legt Jef uit. “Volgens het ontwerp ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ’Afbakening Grootstedelijk Gebied Antwerpen’ zouden die toegevoegd worden aan het grootstedelijk gebied Antwerpen."

"Daardoor zouden bijvoorbeeld appartementsgebouwen van vijftien etages mogen gebouwd worden, waar we ons in het verleden met succes tegen verzet hebben. Bovendien zijn deze wijken echt Schotens, zijn ze betrokken bij Schoten-centrum en niet bij Merksem. Op termijn vrezen we zelfs een bestuurlijke annexatie.“

Eén lijn
Schepen Empereur was tevreden met de stapel bezwaarschriften. “Gemeentebestuur en bewoners zitten duidelijk op één lijn. Alle politieke partijen hebben op de gemeenteraad van vorige week unaniem het ontwerp van RUP ongunstig geadviseerd. Deze drie wijken mogen geen slachtoffer worden van de Antwerpse uitbreidingspolitiek.”

Alle bezwaarschriften gaan nu naar de provincie Antwerpen en naar het kabinet van minister van Ruimtelijke Ordening Van Mechelen (Open Vld). “Komt het RUP erdoor, dan ligt er ten vroegste in 2010 een uitvoeringsplan dat onder meer de bouwhoogte in de wijken bepaalt. Ook daartegen is dan weer bezwaar mogelijk”, zegt Empereur strijdvaardige. “Maar daar gaan we niet op wachten, ik ga binnenkort al met de burgemeester bij de minister pleiten tegen het plan.”

Grote Ring
“Bovendien wil Schoten dat de reserveringsstrook voor de Grote Ring en de tweede spoorttoegang van de Antwerpse haven geschrapt wordt, zoals dat onlangs ook met het duwvaartkanaaltracé gebeurd is. Stel u voor dat die vreselijke projecten plots weer uit de kast komen bij het uitvoeringsplan, dat zou de doodsteek van de drie wijken zijn. Ze zouden dan met een Berlijnse Muur compleet afgesloten zijn van de rest van Schoten.”
De drie ’bedreigde’ wijken met het mogelijke traject
van Grote Ring en tweede spoortoegang:

Afbeelding

Persoonlijk vind ik het opheffen van de reservatiestrook een vergissing: die tweede wpoorwegtoegang en dat stuk Grote Ring tussen de afrit Wommelgem en het knooppunt Antwerpen-Noord in combinatie met een tweede spoorwegtoegang lijken me juist levensnoodzakelijk voor de toekomst van Antwerpen niet te hypothekeren. Het is bovendien één van de weinige nog vrije reservatiestroken in Vlaanderen en zeker in dit stedelijke gebied. Dit lijkt mij een geval van NIMBY te zijn, en er zijn tegenwoordig wel oplossingen genoeg, zoals sleuf of tunnel om dit 'Berlijnse Muur'-effect tegen te gaan.