[R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x3 autosnelweg

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Wimpie25 »

Willem schreef: vr 21 nov 2025, 15:31 ^^ Het kan elektronisch zodat er geen tolplein benodigd is.
Akkoord, dat kan in deze tijden ook.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Joshua schreef: vr 21 nov 2025, 15:36
Vinny schreef: vr 21 nov 2025, 14:26 Tolheffing op de Kennedytunnel mag niet van Europa. Als België dat gaat doen kunnen Nederlandse transporteurs klagen bij het Europees Hof en krijgen dan gelijk.
Bron(?)
EC directive 1999/62/EC en de later volgende amendementen zeggen expliciet dat de introductie van tolheffing op bestaande wegen is toegestaan; deze tol moet dan wel aantoonbare kosten kunnen dekken. Het kan hier dan ook gaan om kosten zoals 'congestie, 'geluid', etc.
Ik zie dus niet in op basis van welk wettelijk kader tolheffing verboden zou zijn.
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

verfmeer95 schreef: vr 21 nov 2025, 13:23
Autostrada schreef: vr 21 nov 2025, 10:24 ^^ je steekt de Schelde over ten zuiden van Valenciennes bedoel je 8-) Tweemaal zelfs, een verdubbeling :D
Driemaal zelfs, ook nog een keer bij Hordain.
Betweters🥳
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik hoor die bewering dat tol 'niet mag van Europa' met regelmaat voorbijkomen. Ik heb zelf ook al op onderzoek gegaan welke bepaling dat precies is. Maar ik heb het niet gevonden. Het zal vast iets met TEN-T-reglementering te maken hebben. Maar ook daar staat er niet letterlijk dat tol voor bestaande, reeds afbetaalde wegen, verboden is. Ik ben dus ook zeer benieuwd waarom het niet zou mogen.

Naar mijn aanvoelen zal het uitdraaien dat er op alle tunnels voor vrachtwagens tol zal geïnd worden, waarbij de Kennedytunnel de duurste tarieven heeft. En dat voor personenwagens de Kennedytunnel tolvrij zal blijven. Voor de Liefkenshoektunnel en de Oosterweeltunnel (waar nog steeds een naam voor moet komen) zal wel tot in de eeuwigheid tol gevraagd worden voor vrachtwagens en personenwagens.

Op het SSC-forum liep deze discussie recent ook en daar denken velen dat de Kennedytunnel ook een toltunnel voor personenwagens zal worden en juist de Liefkenshoektunnel tolvrij zal worden. Omdat dit het dichtst bij de doelstelling ligt dat het verkeer zo ver mogelijk om de stad geleid wordt. Maar ik denk dat dit voor enorme problemen zou zorgen omdat de Liefkenshoektunnel maar 2 rijstroken heeft, en de Tijsmanstunnel een te steile hellingsgraad heeft waardoor het al dat verkeer niet kan verwerken. Om van de grote omrijtijden nog maar te zwijgen (waarbij de aansluitende infrastructuur ook niet altijd goed uitgebouwd is om heel die stroom op te vangen).
Autostrada
autoweg

Alfa schreef: za 22 nov 2025, 12:04 Maar ik denk dat dit voor enorme problemen zou zorgen omdat de Liefkenshoektunnel maar 2 rijstroken heeft, en de Tijsmanstunnel een te steile hellingsgraad heeft waardoor het al dat verkeer niet kan verwerken. Om van de grote omrijtijden nog maar te zwijgen (waarbij de aansluitende infrastructuur ook niet altijd goed uitgebouwd is om heel die stroom op te vangen).
Als ik het goed bekijk krijgt de relatie E19 Breda/Brasschaat <-> Oosterweel ook slechts 1 rijstrook per richting. Voor het transit verkeer Breda <-> Gent is deze relatie duidelijk niet ontworpen (ik denk dat men het verkeer naar de Kennedytunnel blijft sturen). Tenzij ik de tracé kaarten onjuist interpreteer natuurlijk.

https://lat.projectatlas.app/oosterweel ... ,11.23,0,0
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Op die boog zal er inderdaad maar 1 rijstrook + 1 'calamiteitsstrook' zijn. Oorspronkelijk waren er daar 2 rijstroken gepland maar als onderdeel van het 'Toekomstverbond' heeft men op die verbindingen een rijstrook geschrapt om het als 'Oosterweel light' te kunnen verkopen. In de praktijk is er aan het ontwerp weinig verandert.

Maar dat is sowieso een relatie die niet veel verkeer zal trekken. Voor Nederlandse reizigers is dat wel een belangrijke route. Maar het zwaartepunt van de Oosterweelverbinding en de Antwerpse ring is in Vlaams perspectief het oost-west-verkeer en de zuidelijke relatie met zowel de E17 en E313. Niet het noord-zuid-verkeer of het noord-west-verkeer waar die noordelijke tunnel van de Kanaalstunnel op gericht is. 1 rijstrook zal daar dus vermoedelijk wel volstaan. Het is dus wel gericht op het transitverkeer, alleen is dat aandeel verkeer beperkt in het grotere geheel. Het blijft dan een filevrij alternatief tov de drukke zuidelijke ring en Kennedytunnel.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Transporteurs niet opgezet met forse indexering Liefkenshoektunnel

Per 1 januari 2026 zijn de toltarieven voor de Liefkenshoektunnel gestegen met 10%. Wegvervoerders zijn niet opgezet met de forse stijging. De NV Tunnel Liefkenshoek wijst erop dat de laatste indexatie drie jaar geleden plaatsvond.
Read more: https://www.flows.be/transport/2026/01/ ... dpr=accept
Bron: https://www.flows.be/transport/2026/01/ ... dpr=accept
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Gewoon indexatie dus. Het kan meer lijken als men jaren niet geïndexeerd heeft en plots alles in 1 keer.

Maar vanuit mobiliteitsoogpunt zou het beter zijn als de Liefkenshoektunnel de goedkoopste tunnel wordt van de drie Scheldekruisingen. Omdat deze het verkeer het verst om Antwerpen heen leidt. Dus men zou dus beter niet meer indexeren zodat het relatief gezien steeds goedkoper wordt.
Autostrada
autoweg

Alfa schreef: vr 16 jan 2026, 23:52 Gewoon indexatie dus. Het kan meer lijken als men jaren niet geïndexeerd heeft en plots alles in 1 keer.

Maar vanuit mobiliteitsoogpunt zou het beter zijn als de Liefkenshoektunnel de goedkoopste tunnel wordt van de drie Scheldekruisingen. Omdat deze het verkeer het verst om Antwerpen heen leidt. Dus men zou dus beter niet meer indexeren zodat het relatief gezien steeds goedkoper wordt.
De Vlaamse politiek heeft al gezegd dat de Oosterweel duurder wordt qua tol dan de Liefkenshoek. Ik zie niet in hoe men dit wil gaan bolwerken, tenzij de Oosterweel een groot fiasco wordt ofwel men het (private) bedrijf van de Liefkenshoek gaat verplichten de tol fors te verlagen (en dan waarschijnlijk moet gaan helpen financieren in onderhoud).

https://www.oosterweelverbinding.be/veelgestelde-vragen