[R002] R2 Grote ring Antwerpen
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

-
- expressweg
Waarom koopt de Vlaamse overheid de rest van de tolwaarde die nog betaald moeten worden tot 20XX niet gewoon op? Het kost veel minder dan de hele Oosterweel en je lost op zijn minst 40% van de files op zowel langs de Oost als West kant van Antwerpen. Is de Kennedytunnel oververzadigd, is er een ongeval gebeurt op de ring, iedereen weet dat je dan lang kunt aanschuiven, het noordelijke alternatief, de Liefkenshoektunnel, openstellen heeft dan toch een hele grote meerwaarde, ipv zoals men nu doet deze openstellen tolvrij als het al te laat is...
-
- stadsweg
Ik vrees dat iedereen de capaciteit van de Liefkenshoektunnel wat overschat.
Als scheldekruising zou je kunnen zeggen dat de Liefkenshoektunnel nog veel capaciteit op overschot heeft.
De grootste flessenhals ligt echter 300m noordelijker: de Tijsmanstunnel. Die zit tijdens de spits echt al bijna aan zijn maximum.
Dit komt omdat er tussen de Liefkenshoektunnel en de Tijsmanstunnel een oprit vanuit de haven is, en hier komt echt een hoop verkeer de R2 op.
Dus meer verkeer naar de Liefkenshoektunnel sturen zou het probleem alleen maar verschuiven naar de Tijsmanstunnel.
En zoals ik reeds meerdere keren gezegd heb op dit forum: de Tijsmanstunnel is een categorie gevaarlijker dan de Kennedytunnel: 2 rijstroken, geen vluchtstrook, zeer steile hellingen, veel op-en afritten in de buurt, werkzaamheden na de tijsmanstunnel, veel vrachtverkeer...
Als scheldekruising zou je kunnen zeggen dat de Liefkenshoektunnel nog veel capaciteit op overschot heeft.
De grootste flessenhals ligt echter 300m noordelijker: de Tijsmanstunnel. Die zit tijdens de spits echt al bijna aan zijn maximum.
Dit komt omdat er tussen de Liefkenshoektunnel en de Tijsmanstunnel een oprit vanuit de haven is, en hier komt echt een hoop verkeer de R2 op.
Dus meer verkeer naar de Liefkenshoektunnel sturen zou het probleem alleen maar verschuiven naar de Tijsmanstunnel.
En zoals ik reeds meerdere keren gezegd heb op dit forum: de Tijsmanstunnel is een categorie gevaarlijker dan de Kennedytunnel: 2 rijstroken, geen vluchtstrook, zeer steile hellingen, veel op-en afritten in de buurt, werkzaamheden na de tijsmanstunnel, veel vrachtverkeer...
-
- 2x4 autosnelweg
Het Nieuwsblad 11-07-2011 schreef:Rouwkrans voor Liefkenshoektunnel
BEVEREN-WAAS - De actiecomités Liefkenshoektolvrij en W-eb hebben gisteren een bloemenkrans neergelegd in de berm aan de tolhuisjes van de Liefkenshoektunnel. 'Voor haar ondergewaardeerde diensten.'
Beide actiegroepen bedankten de tunnel voor haar 20 jaar ondergewaardeerde diensten en betuigden hun steun voor een mooiere toekomst. 'Wij wensen de tunnel een toekomst die de weggebruikers de kans biedt om haar efficiënter te benutten', zegt Paul Schietekat van het actiecomité Liefkenshoekvrij, 'tot eer en glorie van de werkgelegenheid en economische welvaart. Wij zijn ervan overtuigd dat het tolvrij maken onmiddellijk een effect zal hebben op de verkeerssituatie op de E17. Het Waasland wordt elke dag verstikt door het verkeer, van Haasdonk tot Antwerpen, en dat de hele dag door. Vele vrachtwagenchauffeurs mogen de tunnel nu niet nemen van hun firma omdat het zo duur is (Vrachtwagens betalen 18 euro per traject, nvdr). Vele havenarbeiders nemen elke ochtend een alternatieve weg langs de Waaslandtunnel om in de haven te raken. 5,5euro om één keer door de tunnel te rijden is veel geld', beklemtoont Schietekat. 'Wij vragen minstens een proefperiode om de tunnel gratis te maken, om daarna de weerslag op het verkeer te evalueren. Onze actie is een klein gebaar door de gebruikers, maar een groot gebaar voor het volledige mobiliteitsprobleem rond Antwerpen en in het Waasland.'
meer info over deze actie opwww.liefkenshoektolvrij.be
-
- stadsweg
Ze hebben er weer een soepje van gemaakt op de R2.
Men is een Liefkenshoekspoorverbinding aan het maken, die spoortunnel komt boven op rechteroever, naast de tijsmanstunnel.
Daar steekt die nieuwe spoorverbinding door naar de sporenbundel in Ekeren. Hiervoor moet de R2 gekruisd worden.
Men is al een hele poos bezig met een bestaande spoorbrug onder de R2 te restaureren, en uit te breiden.
Daarvoor moest al het verkeer op 1 rijrichting en op versmalde rijstroken. De helft van de spoorbrug onder de R2 is nu klaar, en de afgelopen, en komende weekends worden gebruikt om te wisselen. Dan moet al het verkeer op de andere rijrichting en ook op versmalde rijstroken zodat de andere helft van de brug kan aangepakt worden. Maar de versmalde rijstroken die men nu voorzien heeft, zijn echt wel veel te smal. Dat gaat nog voor accidenten zorgen. Het is echt schandalig. Het linkse versmalde vak is echt veel te smal. Als er een vrachtwagen naast je rijd kan je zelfs niet passeren.... en in de haven durven nogal eens vrachtwagens rijden... Ik hoop, echt ten stelligste, dat men dit nog aanpast.
Men is een Liefkenshoekspoorverbinding aan het maken, die spoortunnel komt boven op rechteroever, naast de tijsmanstunnel.
Daar steekt die nieuwe spoorverbinding door naar de sporenbundel in Ekeren. Hiervoor moet de R2 gekruisd worden.
Men is al een hele poos bezig met een bestaande spoorbrug onder de R2 te restaureren, en uit te breiden.
Daarvoor moest al het verkeer op 1 rijrichting en op versmalde rijstroken. De helft van de spoorbrug onder de R2 is nu klaar, en de afgelopen, en komende weekends worden gebruikt om te wisselen. Dan moet al het verkeer op de andere rijrichting en ook op versmalde rijstroken zodat de andere helft van de brug kan aangepakt worden. Maar de versmalde rijstroken die men nu voorzien heeft, zijn echt wel veel te smal. Dat gaat nog voor accidenten zorgen. Het is echt schandalig. Het linkse versmalde vak is echt veel te smal. Als er een vrachtwagen naast je rijd kan je zelfs niet passeren.... en in de haven durven nogal eens vrachtwagens rijden... Ik hoop, echt ten stelligste, dat men dit nog aanpast.
-
- 2x4 autosnelweg
De partij Groen dient komende donderdag een resolutie in om de Liefkenshoektunnel (al dan niet tijdelijk) tolvrij te maken.
VOORSTEL VAN RESOLUTIE
Het Vlaams Parlement,
– gelet op de blijvende en nog toenemende congestieproblemen op de Antwerpse ring;
– overwegende dat:
1° de uitvoering van (delen van) het Masterplan 2020 nog enige tijd op zich zal laten
wachten;
2° met de NV Tunnel Liefkenshoek een billijke compensatieregeling kan worden overeengekomen voor gederfde inkomsten, in het verlengde van wat ook vroeger al
gesuggereerd werd (schaduwtol) of vergelijkbaar met de regeling die geldt voor de
tijdelijke vrijstellingen van tol in geval van calamiteiten;
– vraagt de Vlaamse Regering:
1° bij wijze van experiment de tolheffing aan de Liefkenshoektunnel tijdelijk op te
schorten;
2° de effecten van het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel nauwkeurig te meten
en te evalueren;
3° daarover binnen zes maanden een eerste maal verslag uit te brengen aan het Vlaams
Parlement.
Dirk PEETERS
Filip WATTEEUW
Mieke VOGELS
-
- autoweg

-
- 2x2 autosnelweg
Linkse partijen zijn wel vaker vóór tolvrije wegen, en qua infrastructuurbeleid is dat zo'n beetje hun enige goede punt.
Als Zeeuws-Vlaming zou ik een tolvrije Liefkenshoektunnel ten zeerste op prijs stellen ! De rest van Nederland komt op die manier een stuk dichterbij.
Als Zeeuws-Vlaming zou ik een tolvrije Liefkenshoektunnel ten zeerste op prijs stellen ! De rest van Nederland komt op die manier een stuk dichterbij.
-
- autoweg

-
- 2x3 autosnelweg

-
- Moderator
De Westerscheldetunnel tolvrij maken zou leuk zijn voor de lokale bevolking, maar draagt niks bij voor het onlasten van Antwerpen. De tolvrije Liefkenshoektunnel moet vooral een alternatief voor de Kennedytunnel vormen voor regionaal en eventueel wat doorgaand verkeer. Dat gaat echt niet tientallen kilometers omrijden via de Westerscheldetunnel.
-
- 2x3 autosnelweg
Het was dan ook een opmerking van een lokale bewonerChris schreef:De Westerscheldetunnel tolvrij maken zou leuk zijn voor de lokale bevolking, maar draagt niks bij voor het onlasten van Antwerpen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- stadsweg
Welgeteld 2 minuten tijdwinst tussen Terneuzen en Breda.sirdanilot schreef:Als Zeeuws-Vlaming zou ik een tolvrije Liefkenshoektunnel ten zeerste op prijs stellen ! De rest van Nederland komt op die manier een stuk dichterbij.

Persoonlijk zou ik een route willen hebben naar Brussel e.o. zonder langs Antwerpen te moeten. Dat is nu vrijwel onmogelijk.
-
- 2x4 autosnelweg

-
- autoweg
Dat begrijp ik maar al te goed, maar als Belg kan ik er niets aan doen dat de Westerscheldetunnel niet tolvrij is...sirdanilot schreef:Als Zeeuws-Vlaming zou ik een tolvrije Liefkenshoektunnel ten zeerste op prijs stellen ! De rest van Nederland komt op die manier een stuk dichterbij.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x2 autosnelweg
Naar brussel rijden kan via Gent (R4), tenminste vanuit Zeeuws-Vlaanderen. Wij rijden echter vooral naar Zaventem, en daarvoor moet je eigenlijk wel langs Antwerpen (E19).kukel360 schreef:Welgeteld 2 minuten tijdwinst tussen Terneuzen en Breda.sirdanilot schreef:Als Zeeuws-Vlaming zou ik een tolvrije Liefkenshoektunnel ten zeerste op prijs stellen ! De rest van Nederland komt op die manier een stuk dichterbij.![]()
Persoonlijk zou ik een route willen hebben naar Brussel e.o. zonder langs Antwerpen te moeten. Dat is nu vrijwel onmogelijk.
De Liefkenshoektunnel is vooral handig voor het westen van de Randstad (Rotterdam, Leiden, Den Haag...) vanaf de zuidkant van Terneuzen. Vanaf de noordkant van Terneuzen is de Westerscheldetunnel sneller, maar als de Liefkenshoek gratis is zal iedereen natuurlijk daarlangs gaan. En ja het is zo kritisch, omdat je voor de Westerscheldetunnel eerst heel Terneuzen doormoet als je niet aan de kant van de sluizen woont, en qua oppervlakte is de stad best groot. De Liefkenshoektunnel is nu nog een smak duurder dan de Westerscheldetunnel (zeker omdat we voor die laatste een abonnement hebben). Ook voor Oost-Zeeuws-Vlaanderen is de Liefkenshoek eigenlijk de enige optie.
-
- 2x3 autosnelweg

Laatst gewijzigd door Alfa op ma 31 okt 2011, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg
gebaatgebaad

Wat voegen die 2x2 rijstroken in de R2 toe aan de veel bredere Kennedytunnel? Werkt die tol echt als een barrière? Komend uit de richting Zelzate is het voor de richtingen Haven en de oostelijke kant (E34/E313 en E19 Noord) nu al niet eens een onlogische route.
-
- 2x3 autosnelweg

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
-
- expressweg
Als men een rechtstreekse verbinding zou aanleggen tussen de E17 en de Liefkenshoektunnel (de R2 dus gewoon een stuk doortrekken) en deze route ook tolvrij is, dan zal dit denk ik toch al wat verkeer van de R1 halen. De tol werkt nu echt als een barrière, 5,50 euro (of zoiets) is niet goedkoop...
-
- 4x5 autosnelweg
Voor incidentele reizigers als ik, is die tol dan wel een uitkomst, die route is lekker rustig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter
Ik heb vanaf Brussel wel eens de route via Leuven genomen, over de E40, E314 en N74 richting Eindhoven, en dan in Nederland verder over de N69, N613 en N397 naar de A67.kukel360 schreef:Persoonlijk zou ik een route willen hebben naar Brussel e.o. zonder langs Antwerpen te moeten. Dat is nu vrijwel onmogelijk.
Inderdaad. Staat er file bij Antwerpen? Dan neem ik de Liefkenshoektunnel. Als ik vanaf Zwolle kom probeer ik dat voor KP Hooipolder al te weten te komen, en staat er file bij Antwerpen, dan rij ik via Bergen op Zoom naar de Liefkenshoektunnel.Palance schreef:Voor incidentele reizigers als ik, is die tol dan wel een uitkomst, die route is lekker rustig.

Richting de E17 is het ook een prima alternatief. Ook al moet je vanaf Beveren weer een stuk richting Antwerpen rijden, over de E34, om op de E17 te komen. Ik heb twee keer de LHT gebruikt, één keer op weg naar Gent, één keer op weg naar Frankrijk. De andere kant op heb ik nog nooit file gehad op de R1. Ik doe dat standaard als er file staat bij Antwerpen - ik heb er op weg naar Frankrijk één keer in de file gestaan op de R1 en dat duurde erg lang. Dan betaal ik liever die € 4,60 voor de Liefkenshoektunnel.keokiracer schreef:Vanuit Breda en BoZ is het bij file op de R1 in westelijke richting (en daar staat behoorlijk vaak file...) een veel beter alternatief om de R2 te nemen. Dat is het nu ook al, maar als het gratis is, zullen er meer mensen kiezen voor deze route. Vanuit Gent is het natuurlijk iets minder, want dan ben je al bij de Kennedytunnel op het moment dat je voor de R2 kunt kiezen...
-
- autoweg
Ik vind de LHT alles behalve een alternatief.
Als voorbeeld. Een gemiddelde Gentenaar gaat naar het Sportpaleis:
E17 en Kennedytunnel - 31 min - gratis
E17 en Waaslandtunnel (Konijnenpijp) - 40 min - gratis
E17 en LHT - 50 min - TOL
R4 en E34 - Kennedytunnel - 55 min - gratis
R4 en E34 - LHT - Ruim uur! - TOL
Via de LHT is dit dus betalen om sowieso 20min langer er over te doen
. Dan kun je zowel die 20min in de file staan hé.
Persoonlijk ga ik naar het sportpaleis langs de E17 en dan Konijnenpijp, Noordlaan, Slachthuislaan en dat valt meestal heel goed mee...
In mijn opinie is de LHT enkel een alternatief voor verkeer op lange afstand die er voor wil betalen...
Als voorbeeld. Een gemiddelde Gentenaar gaat naar het Sportpaleis:
E17 en Kennedytunnel - 31 min - gratis
E17 en Waaslandtunnel (Konijnenpijp) - 40 min - gratis
E17 en LHT - 50 min - TOL
R4 en E34 - Kennedytunnel - 55 min - gratis
R4 en E34 - LHT - Ruim uur! - TOL
Via de LHT is dit dus betalen om sowieso 20min langer er over te doen

Persoonlijk ga ik naar het sportpaleis langs de E17 en dan Konijnenpijp, Noordlaan, Slachthuislaan en dat valt meestal heel goed mee...
In mijn opinie is de LHT enkel een alternatief voor verkeer op lange afstand die er voor wil betalen...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x5 autosnelweg
Het Sportpaleis ligt dan ook veel te zuidelijk om de LHT een goed alternatief te laten zijn 

-
- 4x5 autosnelweg
Als ik naar het sportpaleis ga, parkeer ik mijn auto in Merksem (en dat ligt weer wat noorderlijker) en pak ik de tram.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg
Meer informatie over de Liefkenshoektunnel (december 2011):
De tol voor de Liefkenshoektunnel werd oorspronkelijk ingevoerd om de privé-investeerders terug te betalen, maar die schuld werd al lang ingelost nadat de Vlaamse Regering hiertoe veroor-deeld werd door de rechtbank. Na het voldoen aan de schuldeisers werd een ingewikkelde “lease in – lease out” (LILO) opgezet met Amerikaanse banken om van een fiscaal voordeel te kunnen genieten.
Werkgeversorganisatie VOKA doet haar beklag over het gigantische tijdverlies voor transport-firma’s tijdens files op de Antwerpse ring. Van september 2010 tot en met september 2011 hebben vrachtwagens te kampen gehad met maar liefst 53.846 uur file op de hoofdwegen in de Antwerpse regio. Een economische verliespost van 807.690 euro, heeft VOKA becijferd. Een uur tijdverlies kost immers minstens 15 euro.
Bijkomend probleem op dit moment zijn de werken aan de Waaslandtunnel, die nog meer vrachtverkeer rond Antwerpen doen omrijden.
In september 2011 heeft het Vlaams Verkeerscentrum de Liefkenshoektunnel zeven keer tolvrij gemaakt om de verkeerschaos op de Antwerpse Ring op te lossen. Nog nooit werd de Liefkenshoektunnel zo vaak tolvrij gemaakt. In de plaats van de chauffeurs betaalt het Vlaams Gewest dan de tolgelden aan de uitbater van de tunnel. Die factuur bedraagt voor september zo'n 300.000 euro, voor de bijna 23 uur dat de Liefkenshoektunnel tolvrij was.
Volgens het Vlaams Verkeerscentrum moet de Vlaamse overheid per uur tolvrije doorgang zo'n 10 tot 15.000 euro storten op de rekening van de NV Liefkenshoektunnel. Op sommige dagen, zoals op 6 september, toen de Liefkenshoektunnel urenlang tolvrij was, kan de schaduwtol oplopen tot 60.000 of 70.000 euro.
Tellingen van de VAB bewijzen dat vrachtwagenchauffeurs de Liefkenshoektunnel mijden, omdat er betaald moet worden. Alleen tijdens de spitsuren willen transporteurs wél omrijden langs Liefkenshoek. De tol van 18 euro per vrachtwagen wordt dan gecompenseerd door de tijdwinst.
1. Hoelang loopt het contract nog met de NV Liefkenshoektunnel? Hoelang moet er contractu-eel nog tol worden betaald?
De overeenkomst tussen het Vlaamse Gewest en nv Tunnel Liefkenshoek is een concessie-overeenkomst waardoor nv TLH het recht krijgt om tol te heffen op elke doortocht in haar tunnel. De huidige overeenkomst loopt tot 10 juli 2037. De aanvankelijke concessieovereenkomst werd afgesloten op 3 oktober 1985 met een aanvankelijke looptijd tot en met juli 2009, doch werd verlengd bij addendum van 28 april 1997 om te eindigen op 10 juli 2037.
2. Hoe wordt de schaduwtol die de Vlaamse overheid dient te betalen bij het tolvrij maken van de tunnel bepaald: per voertuig aan het passende tarief, of geldt er dan een forfait per uur?
De schaduwtol die de Vlaamse overheid dient te betalen bij het tolvrij maken van de tunnel, is een tol per voertuig aan het geldende tarief.
3. Kan de minister een overzicht geven van de betaalde schaduwtol door de Vlaamse overheid vanaf 2005? Dit overzicht graag per maand, met vermelding van de jaartotalen.
In bijlage kunt u overzicht vinden van de door de Vlaamse overheid betaalde schaduwtol.
4. In 2012 wijzigt het fiscaal regime in de LILO met de Amerikaanse banken. Wat betekent dit financieel voor de NV Liefkenshoektunnel, BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) en dus de Vlaamse overheid?
2012 is niet het jaar waarin het fiscaal regime wijzigt, maar wel het jaar van de z.gn. “early buy out” (EBO). De EBO is een contractueel voorziene putoptie die door de nv TLH kan worden gelicht. De financiële constructie is zo opgezet dat de EBO op het voorziene tijdstip ook effectief wordt uitgeoefend.
De afwikkeling van de LILO ingevolge het lichten van de zogenaamde EBO, heeft geen financiële gevolgen, noch voor TLH, noch voor het Vlaamse Gewest, aangezien het hier gaat om een “closed loop structuur”. Concreet betekent dit dat alle toekomstige betalingen op het moment van EBO reeds van meet af aan zijn afgedekt via beleggingen, waarbij zelfs het wisselrisico is geneutraliseerd door alle beleggingen in Amerikaanse dollar te doen.
De beoogde winst in het systeem (aandeel in het fiscaal voordeel dat werd genoten door de Amerikaanse investeerders en werd uitbetaald aan het Vlaamse Gewest) werd correct up front betaald. In 2012 wijzigt het fiscaal regime in de LILO met de Amerikaanse banken.
5. Wat zijn de voor- en nadelen bij het behouden (of opzeggen) van deze LILO?
Zoals reeds in supra is gezegd, is de hele constructie zo opgezet dat er de facto zal worden afgewikkeld op de voorziene datum van EBO. Wanneer je voordien moet afwikkelen, zal dat allicht alleen geld kosten aangezien je bestaande lange termijn beleggingen moet gaan “open breken” en er aldus wederbeleggingsvergoedingen zullen moeten worden betaald. De constructie verder aanhouden leidt eveneens tot financiële nadelen en is voor de nv TLH geen optie.
6. Hoe lang loopt deze LILO nog bij ongewijzigd beleid?
De LILO loopt begin 2012 af. Het schema met betalingen (die de hele financiële constructie afwikkelen) start op 15 april 2012 en eindigt op 15 december 2012.
7. Overweegt de Vlaamse overheid deze LILO af te kopen? Zo ja, waarom, wanneer en tegen welke prijs? Zo neen, waarom niet?
Hiervoor wordt verwezen naar het antwoord op vraag 5.
De formele brieven ter uitoefening van de EBO werden op 4 februari 2011 verstuurd. Hiermee treedt de afwikkeling van de LILO in werking.
8. Kan de NV Liefkenshoektunnel in de huidige situatie concessiehouder worden voor de aanleg van de Oosterweelverbinding? Is er reeds duidelijkheid over de voorwaarden die Europa hiervoor oplegt? Welke voorwaarden dienen nog te worden vervuld? Moet er - zoals het Rekenhof bepleit - alsnog een Europese aanbesteding gebeuren om de concessie correct te kunnen toewijzen?
De kernvraag is of nv TLH aan de voorwaarden voldoet die Eurostat oplegt om buiten de consolidatiekring te blijven, zelfs in geval het zou instaan voor de bouw van een nieuwe schelde-oeververbinding, eventueel onder de vorm van een concessie-structuur.
Eurostat heeft in een schrijven van 9 juni 2010 gericht aan de voorzitter van het INR (Instituut Nationale Rekeningen), positief geantwoord op deze vraag. Op citaat:
“conclusion: Concerning the sectoral classification of THL in national accounts, taking into account all the information provided bij ICN/INR, Eurostat agrees that this public entity is to be classified outside the general governement sector.”
Eurostat heeft daarbij wel aangegeven dat dit periodiek zal worden geëvalueerd teneinde na te gaan of evolutie(s) in het dossier, geen afbreuk doe(t)(n) aan de huidige niet consolidatie.
Bijlagen:
1. Overzicht betaalde schaduwtol door de Vlaamse overheid vanaf 2005 http://docs.vlaamsparlement.be/docs/sch ... jl.001.xls
2. Overeenkomst aangaande de concessie voor de studie, het bouwen, het uitbaten en het beheren van de derde scheldeoeververbinding “Liefkenshoektunnel” te Antwerpen. De financiering van de concessie. http://docs.vlaamsparlement.be/docs/sch ... jl.002.pdf
3. Addendum dd. 28 april 1997 bij de overeenkomst van 3 oktober 1985 aangaande de concessie voor de studie, het bouwen, het uitbaten en het beheren van de derde scheldeoeververbinding “Liefkenshoektunnel” te Antwerpen. http://docs.vlaamsparlement.be/docs/sch ... jl.003.pdf
De tol voor de Liefkenshoektunnel werd oorspronkelijk ingevoerd om de privé-investeerders terug te betalen, maar die schuld werd al lang ingelost nadat de Vlaamse Regering hiertoe veroor-deeld werd door de rechtbank. Na het voldoen aan de schuldeisers werd een ingewikkelde “lease in – lease out” (LILO) opgezet met Amerikaanse banken om van een fiscaal voordeel te kunnen genieten.
Werkgeversorganisatie VOKA doet haar beklag over het gigantische tijdverlies voor transport-firma’s tijdens files op de Antwerpse ring. Van september 2010 tot en met september 2011 hebben vrachtwagens te kampen gehad met maar liefst 53.846 uur file op de hoofdwegen in de Antwerpse regio. Een economische verliespost van 807.690 euro, heeft VOKA becijferd. Een uur tijdverlies kost immers minstens 15 euro.
Bijkomend probleem op dit moment zijn de werken aan de Waaslandtunnel, die nog meer vrachtverkeer rond Antwerpen doen omrijden.
In september 2011 heeft het Vlaams Verkeerscentrum de Liefkenshoektunnel zeven keer tolvrij gemaakt om de verkeerschaos op de Antwerpse Ring op te lossen. Nog nooit werd de Liefkenshoektunnel zo vaak tolvrij gemaakt. In de plaats van de chauffeurs betaalt het Vlaams Gewest dan de tolgelden aan de uitbater van de tunnel. Die factuur bedraagt voor september zo'n 300.000 euro, voor de bijna 23 uur dat de Liefkenshoektunnel tolvrij was.
Volgens het Vlaams Verkeerscentrum moet de Vlaamse overheid per uur tolvrije doorgang zo'n 10 tot 15.000 euro storten op de rekening van de NV Liefkenshoektunnel. Op sommige dagen, zoals op 6 september, toen de Liefkenshoektunnel urenlang tolvrij was, kan de schaduwtol oplopen tot 60.000 of 70.000 euro.
Tellingen van de VAB bewijzen dat vrachtwagenchauffeurs de Liefkenshoektunnel mijden, omdat er betaald moet worden. Alleen tijdens de spitsuren willen transporteurs wél omrijden langs Liefkenshoek. De tol van 18 euro per vrachtwagen wordt dan gecompenseerd door de tijdwinst.
1. Hoelang loopt het contract nog met de NV Liefkenshoektunnel? Hoelang moet er contractu-eel nog tol worden betaald?
De overeenkomst tussen het Vlaamse Gewest en nv Tunnel Liefkenshoek is een concessie-overeenkomst waardoor nv TLH het recht krijgt om tol te heffen op elke doortocht in haar tunnel. De huidige overeenkomst loopt tot 10 juli 2037. De aanvankelijke concessieovereenkomst werd afgesloten op 3 oktober 1985 met een aanvankelijke looptijd tot en met juli 2009, doch werd verlengd bij addendum van 28 april 1997 om te eindigen op 10 juli 2037.
2. Hoe wordt de schaduwtol die de Vlaamse overheid dient te betalen bij het tolvrij maken van de tunnel bepaald: per voertuig aan het passende tarief, of geldt er dan een forfait per uur?
De schaduwtol die de Vlaamse overheid dient te betalen bij het tolvrij maken van de tunnel, is een tol per voertuig aan het geldende tarief.
3. Kan de minister een overzicht geven van de betaalde schaduwtol door de Vlaamse overheid vanaf 2005? Dit overzicht graag per maand, met vermelding van de jaartotalen.
In bijlage kunt u overzicht vinden van de door de Vlaamse overheid betaalde schaduwtol.
4. In 2012 wijzigt het fiscaal regime in de LILO met de Amerikaanse banken. Wat betekent dit financieel voor de NV Liefkenshoektunnel, BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) en dus de Vlaamse overheid?
2012 is niet het jaar waarin het fiscaal regime wijzigt, maar wel het jaar van de z.gn. “early buy out” (EBO). De EBO is een contractueel voorziene putoptie die door de nv TLH kan worden gelicht. De financiële constructie is zo opgezet dat de EBO op het voorziene tijdstip ook effectief wordt uitgeoefend.
De afwikkeling van de LILO ingevolge het lichten van de zogenaamde EBO, heeft geen financiële gevolgen, noch voor TLH, noch voor het Vlaamse Gewest, aangezien het hier gaat om een “closed loop structuur”. Concreet betekent dit dat alle toekomstige betalingen op het moment van EBO reeds van meet af aan zijn afgedekt via beleggingen, waarbij zelfs het wisselrisico is geneutraliseerd door alle beleggingen in Amerikaanse dollar te doen.
De beoogde winst in het systeem (aandeel in het fiscaal voordeel dat werd genoten door de Amerikaanse investeerders en werd uitbetaald aan het Vlaamse Gewest) werd correct up front betaald. In 2012 wijzigt het fiscaal regime in de LILO met de Amerikaanse banken.
5. Wat zijn de voor- en nadelen bij het behouden (of opzeggen) van deze LILO?
Zoals reeds in supra is gezegd, is de hele constructie zo opgezet dat er de facto zal worden afgewikkeld op de voorziene datum van EBO. Wanneer je voordien moet afwikkelen, zal dat allicht alleen geld kosten aangezien je bestaande lange termijn beleggingen moet gaan “open breken” en er aldus wederbeleggingsvergoedingen zullen moeten worden betaald. De constructie verder aanhouden leidt eveneens tot financiële nadelen en is voor de nv TLH geen optie.
6. Hoe lang loopt deze LILO nog bij ongewijzigd beleid?
De LILO loopt begin 2012 af. Het schema met betalingen (die de hele financiële constructie afwikkelen) start op 15 april 2012 en eindigt op 15 december 2012.
7. Overweegt de Vlaamse overheid deze LILO af te kopen? Zo ja, waarom, wanneer en tegen welke prijs? Zo neen, waarom niet?
Hiervoor wordt verwezen naar het antwoord op vraag 5.
De formele brieven ter uitoefening van de EBO werden op 4 februari 2011 verstuurd. Hiermee treedt de afwikkeling van de LILO in werking.
8. Kan de NV Liefkenshoektunnel in de huidige situatie concessiehouder worden voor de aanleg van de Oosterweelverbinding? Is er reeds duidelijkheid over de voorwaarden die Europa hiervoor oplegt? Welke voorwaarden dienen nog te worden vervuld? Moet er - zoals het Rekenhof bepleit - alsnog een Europese aanbesteding gebeuren om de concessie correct te kunnen toewijzen?
De kernvraag is of nv TLH aan de voorwaarden voldoet die Eurostat oplegt om buiten de consolidatiekring te blijven, zelfs in geval het zou instaan voor de bouw van een nieuwe schelde-oeververbinding, eventueel onder de vorm van een concessie-structuur.
Eurostat heeft in een schrijven van 9 juni 2010 gericht aan de voorzitter van het INR (Instituut Nationale Rekeningen), positief geantwoord op deze vraag. Op citaat:
“conclusion: Concerning the sectoral classification of THL in national accounts, taking into account all the information provided bij ICN/INR, Eurostat agrees that this public entity is to be classified outside the general governement sector.”
Eurostat heeft daarbij wel aangegeven dat dit periodiek zal worden geëvalueerd teneinde na te gaan of evolutie(s) in het dossier, geen afbreuk doe(t)(n) aan de huidige niet consolidatie.
Bijlagen:
1. Overzicht betaalde schaduwtol door de Vlaamse overheid vanaf 2005 http://docs.vlaamsparlement.be/docs/sch ... jl.001.xls
2. Overeenkomst aangaande de concessie voor de studie, het bouwen, het uitbaten en het beheren van de derde scheldeoeververbinding “Liefkenshoektunnel” te Antwerpen. De financiering van de concessie. http://docs.vlaamsparlement.be/docs/sch ... jl.002.pdf
3. Addendum dd. 28 april 1997 bij de overeenkomst van 3 oktober 1985 aangaande de concessie voor de studie, het bouwen, het uitbaten en het beheren van de derde scheldeoeververbinding “Liefkenshoektunnel” te Antwerpen. http://docs.vlaamsparlement.be/docs/sch ... jl.003.pdf
-
- 2x3 autosnelweg
Kortrom: een constructie die door handige boekhouders is bedacht en die uiteindelijk alleen maar méér geld zal kosten. Zowel voor de weggebruiker als voor het Vlaams Gewest.
Wanneer leert men het eindelijk eens af met die 'creatieve oplossingen'. Er groeit echt geen geld aan de bomen hoor. Het enige wat men er mee bereikt is de toekomstige generatie met meer schulden opzadelen dan nodig. Zo hypothekeer je als staat je eigen toekomst.
Wanneer leert men het eindelijk eens af met die 'creatieve oplossingen'. Er groeit echt geen geld aan de bomen hoor. Het enige wat men er mee bereikt is de toekomstige generatie met meer schulden opzadelen dan nodig. Zo hypothekeer je als staat je eigen toekomst.
-
- polderweggetje
Vraag me af hoe ze aan die halve voertuigen komen... die waren al voor de helft gepasseerd toen het tolvrij werd / tolvrij werd afgesloten? :-)vynkce schreef: Bijlagen:
Posts op dit forum bevatten uitsluitend persoonlijke meningen.
-
- zandpaadje
JanJan Leirs schreef:Vraag me af hoe ze aan die halve voertuigen komen... die waren al voor de helft gepasseerd toen het tolvrij werd / tolvrij werd afgesloten? :-)vynkce schreef: Bijlagen:
Als je die tabellen goed bekijkt, dan zie je dat het over de totale bedragen gaat, en niet over het aantal voertuigen dat is gepasseerd. Om het aantal voertuigen te kennen, dien je die bedragen te delen door de tol.
Messias
-
- 2x4 autosnelweg
De Standaard 22-12-2011 schreef:'Verkeersknoop is te ontwarren via Liefkenshoek-schulden'
BRUSSEL - 'De Vlaamse regering mag de Liefkenshoek-tunnel niet langer gebruiken om schulden uit de boekhouding te houden. Dan kan de tunnel tolvrij gemaakt worden en het Antwerps verkeersinfarct deels opgelost worden', zegt Ivan Sabbe (LDD).
Volgens Vlaams parlementslid Ivan Sabbe (LDD) is het mogelijk geworden om de Liefkenshoektunnel als deeloplossing in te schakelen voor het behandelen van het Antwerpse verkeersinfarct. 'Verscheidene technische barrières kunnen op korte termijn opgeruimd worden. Niets doen en het verkeer de komende tien jaar nog bumper aan bumper laten staan rond Antwerpen is onverantwoord', zegt hij.
De kerngedachte van Sabbe is om de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken, en te werken aan een betere ontsluiting van de tunnel. Eén van de barrières, een leasecontract met Amerikaanse investeerders, wordt door de Vlaamse overheid sowieso komend jaar opgeruimd. De belangrijkste hindernis blijft de tol. 'Als je de tol niet opheft, zal je maar moeilijk extra auto's naar de tunnel krijgen', zegt Sabbe.
Volgens hem is dat noodzakelijk om de druk op de Kennedytunnel te verlichten. Nu passeren daar per dag gemiddeld 140.000 voertuigen. Sabbe schat dat de Liefkenshoektunnel 50.000 tot 60.000 voertuigen extra aankan, want die tunnel wordt nu zwaar onderbenut. 'Dit zou de verkeersdrukte aan de Kennedytunnel met 35 à 40procent kunnen verlichten.' Voorwaarde is wel dat dan de tunnel beter bereikbaar wordt gemaakt door minimaal een bijkomend rijvak aan beide kanten van de E17 tussen Sint-Niklaas en het verkeersknooppunt E17/N49 aan te leggen. Ook in de Tijsmanstunnel zouden er aanpassingswerken moeten gebeuren om het vrachtverkeer sneller de Scheldelaan op te krijgen.
Volgens Sabbe kunnen deze oplossingen vrij snel gerealiseerd worden. 'Maar de Vlaamse overheid houdt ze tegen, want ze wil de tunnel niet tolvrij maken. Als ze dat doet, is de NVTunnel Liefkenshoek niet langer een constructie die op eigen benen staat en moeten de schulden opgeteld worden bij de Vlaamse overheidsschulden.' Volgens Sabbe wil de overheid die structuur gebruiken om ook schulden te realiseren van het Antwerps Masterplan 2020 en meer bepaald om de Oosterweelverbinding buiten de boekhouding te houden.
'Het is voor ons van essentieel belang dat de investeringen van de NVTunnel Liefkenshoek niet op de begroting wegen', reageerde minister van Openbare Werken Hilde Crevits gisteren. Ze zei verbaasd te zijn dat Sabbe nu uitpakt met deze kwestie. 'Hij had mij daar vragen over gesteld, maar is niet naar de commissie gekomen. Ik had ervoor gezorgd dat alle specialisten aanwezig waren om op al zijn vragen antwoord te geven.'
Door het tolvrij maken van de NVTunnel Liefkenshoek zou de Vlaamse begroting jaarlijks minstens 11miljoen euro aan inkomsten mislopen. Het gaat om de concessievergoeding die de vennootschap jaarlijks aan de Vlaamse overheid moet betalen. Een ander onmiddellijk gevolg zou zijn dat de schulden die nu op de vennootschap rusten, onmiddellijk de Vlaamse overheidsschuld zouden verhogen.
Sabbe vindt dit geen argumenten. 'Het wordt 2015 voor de eerste spadesteek voor de Oosterweelverbinding plaatsvindt. De oplevering is pas gepland voor 2020 en iedereen weet dat zulke werken vertraging oplopen. Een jaarlijkse kostprijs van 11miljoen euro is verdedigbaar om de verkeersdruk op korte termijn te verlichten. Het is een peulschil tegenover de 7miljard euro waarin voorzien is voor het Antwerpse mobiliteitsplan.' Sabbe merkt ook op dat de Vlaamse regering ondertussen maar op zoek moet naar een andere techniek om een deel van de schulden van het Masterplan uit de Vlaamse boekhouding te houden.
Volgens Crevits gaat de redenering van Sabbe niet op. 'De Liefkenshoektunnel is geen oplossing en ook geen deeloplossing van het Antwerps verkeersinfarct. Dat hebben simulaties van het Vlaams verkeerscentrum aangetoond.'